Råd om akvariebänk och underlag

#1 - 17 februari 2006 13:26
Jag har sett ut ett 110 liters Juwel akvariepaket jag ska köpa. Jag håller på att fundera på vad jag ska ställa mitt akvarium på, och har sett ut en hylla på Ikea som kan vändas och användas som bänk. Vad tror ni, håller denna för 150 kg:s vikt? Kan jag förstärka bänken på något sätt?
Jag undrar också vad jag kan ha för skydd på parkettgolvet under bänken, så att det inte blir märken på golvet? - Jag ska ställa bänken utan att montera dit några "fötter" så hela träskivan kommer att ligga jämnt mot golvet.

Bild på hyllan från Ikea:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15561&catalogId=10103&storeId=2&productId=11317&langId=-11&parentCats=15561

Tacksam för svar,
Alicia
#2 - 17 februari 2006 13:37
Hmm, det bästa är nog att kontakta IKEA och fråga dem hur mycket den håller...
#3 - 17 februari 2006 20:21
Den kommer garanterat att hålla,det kan jag lova.
MvH Richard
#4 - 18 februari 2006 02:19
kan va lämpligt med minst 1 krysstag som tar upp rörelser i sidled.
#5 - 18 februari 2006 08:50
är inte dessa hyllor fyllda med papp inuti??
Samma sak är ju med deras tv-bänk OPPLI. den håller ju bara för ca 70 kg. Jag tror inte jag hade satsat på en sådan modell.Satsa hellre med något material som är genuint.
Lycka till
#6 - 18 februari 2006 09:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Juwel har ju jätteprektiska bänkar som åtminstone här i Göteborg är billigare än den du tittat på, runt 400 kronor. Till 110 liters juwelkar finns det två utförande att välja på antingen med dörr eller med hylla. Eftersom hyllan du tittat på inte är så hög kan det bli jobbigt med häverteffekten när du skall tömma ut vattnet. Bra skydd för golvet är hockeypuckar annars. Jag vet inte om jag hade vågat ha akvariet på denna bänken... 110 kg vatten + 12-15 kg sand + akvariets vikt. Det blir ganska tungt.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#7 - 18 februari 2006 12:35
Jag ringde Ikea och kollade upp hur hög maxvikten på Lack hylla blir om man använder den som bänk. Svaret blev max 50kg! Och de sa att de inte rekommenderar att man använder den som bänk! Jag frågade också om den är av massivt trä, och det är den inte...

Så det var tur att jag frågade er här! Tack för alla svar, nu får jag leta vidare efter en hållbar bänk.
Jag gillade verkligen modellen på den här bänken.
#8 - 22 februari 2006 11:02
Nu har jag fått tips av en kompis att byggskolan (gymnasiet) gärna utför jobb om man går dit med en ritning. Man får betala för materialet.
Jag tänkte rita denna bänk från Ikea (och ändra lite för jag vill inte ha den så lång) och be att de gör den i massivt trä, gärna furu. - Vad tror ni om denna lösning? Finns det några nackdelar med massivt trä som jag borde tänka på?

Jag håller ju på att längta ihjäl mig efter att kunna starta upp mitt nyinköpta akvarium...
#9 - 22 februari 2006 11:41
[quote=Alicia]Nu har jag fått tips av en kompis att byggskolan (gymnasiet) gärna utför jobb om man går dit med en ritning. Man får betala för materialet.
Jag tänkte rita denna bänk från Ikea (och ändra lite för jag vill inte ha den så lång) och be att de gör den i massivt trä, gärna furu. - Vad tror ni om denna lösning? Finns det några nackdelar med massivt trä som jag borde tänka på?

Jag håller ju på att längta ihjäl mig efter att kunna starta upp mitt nyinköpta akvarium...[/quote]

låter som en bra idé tycker jag. Säg åt dom att den ska hålla för att en 3-4 personer står på den :)
#10 - 22 februari 2006 14:15
Jag har just byggt en hylla i träreglar. Det var jättekul och reglarna kostade bara 9:90 per meter. Men med skruv, vinkeljärn, hyllplan, dubbelhäftande tejp, trälim och olja blev det inte särskilt billigt. Jag gav uppåt 400-500 kr för alltihopa. Kalla mig blåst men det blev jädrigt snyggt och starkt.

Enda nackdelen med trä är väl att man måste olja in det, lacka eller måla för att det inte ska bli fult av vattenfläckar. Färg är inte heller gratis. Loppis är mycket billigare om man kan hitta nån gammal TV-bänk eller skåp som man gillar. Eller juwels ganska fula skåp.
#11 - 22 februari 2006 15:24
[QUOTE=Alicia]Nu har jag fått tips av en kompis att byggskolan (gymnasiet) gärna utför jobb om man går dit med en ritning. Man får betala för materialet.[/QUOTE]

Och var ligger denna skola? :p
#12 - 22 februari 2006 16:21
Fyllnadsmaterial: Papper stog det ju tydligt på sidan
#13 - 22 februari 2006 16:48
papper är djävulskt starkt om det behandlas rätt.
#14 - 22 februari 2006 18:21
Har ett 160l (40*40*100cm) som jag har på en IKEA bänk, känns inte så jättebra, men det funkar ju... =S

Har ni något förslag till mej, billigt och hyftsat snyggt.
Gymnasiet man kunde lämna till låter skitkul, och skitdyrt...
Satsar inte på IKEA, men tror ni att t ex MIOs eller nåt sånt förtag kan ha bar akvariebänkar som är stabila?

Vill inte bygga en själv, får bli senare isf...
#15 - 22 februari 2006 19:04
Leonard; ta en tur till göteborg och shoppa en billig bänk på hornbach eller herkules..
#16 - 22 februari 2006 19:15
Om man i alla fall lägger ned rätt mycket pengar på ett nytt akvarie med inredning, växter och fiskar så har man säkert råd att köpa en möbel också, om man tänker efter...

Annars är bästa tipset att åka runt på loppmarknader och leta, eller att snickra själv. Hur 4-500:- i material för en riktigt rejäl möbel kan upplevas som dyrt i jämförelse med en pappershylla från IKEA för 595:- förstår jag inte riktigt.
#17 - 22 februari 2006 19:25
Ska nog till Hornbach och Herkules i helgen, så jag får kolla då.

Menade inte att det var dyrt att bygga egen bänk utan att det är rätt vikttigt att bänken blir helt vågrät, själv är man ju inte superduper duktig på att snickra än... :)

Men det är ingen som har köpt någon bra hylla på något möbelvaruhus, som du kan rekomendera?
Är det nog dyrare att köpa på möbelvaruhus än akvarieaffär iof...
#18 - 22 februari 2006 21:54
jag har snickrat ihop en helt egen bänk. blev faktist riktigt bra. men jag har inte provat den ännu, men med stor sannolikhet så håller den.

och om man köper en färdig möbel så går det alltid att köpa lite eget virke och förstärka som tidigare sagt.
men om du köper virke så gå till något byggvaruhus där virket ligger inomhus eller aldra helst köp riktigt möbelvirke.

men så ruskigt dyrt blir det inte att lämna in en ritning till ett gymnasium.
det blir i alla fall billigare än att köpa i affär plus att du får det byggt exakt så som du själv vill ha det.
vet det här på grund av att jag går en möbelsnickar linje.:p
#19 - 22 februari 2006 22:51
[quote=SpaderEss]det blir i alla fall billigare än att köpa i affär plus att du får det byggt exakt så som du själv vill ha det.
vet det här på grund av att jag går en möbelsnickar linje.:p[/quote]

hahaha exakt och skola ;)
#20 - 22 februari 2006 23:40
ja, det är en skola.
men det sättet man andvänder för att bygga en bänk lär man sig första veckan i skolan, plus att läraren (i mitt fall en snickaremästare som det heter) alltid har uppsikt på vad man gör och kontrolerar den slutliga produkten.

sen är det självklart upp till var och en om man vågar ta "chansen".

men det beror ju också på vilket gymnasium man lämnar det till.
vissa är bra vissa är dåliga
#21 - 22 februari 2006 23:48
tänkte mest på kockskolan som låg bredvid gymnasiet ja gick på och deras bakverk va alltid en överaskning å köpa.
ibland va de nästan ogräddat ibland va de bara svarta kolbitar typ :rolleyes:
#22 - 22 februari 2006 23:54
[quote=batski]Och var ligger denna skola? :p[/quote]

Kattegattsgymnasiet här i Halmstad där jag bor...Min kompis har jobbat där, så jag har fått namnet på läraren, och tänker ringa och säga att XX har tipsat mig om dem. Då vet jag att läraren kommer att hänga över axeln på den elev som bygger min bänk:-)

Spaderess o Krax: Det skulle vara roligt att få se hur era bänkar ser ut! Om ni har någon bild att lägga ut?

Jag har kollat samtliga möbelaffärer i stan bla Mio, och alla har maxvikt på ca 70 kg, någon bänk har haft maxvikt på 100 kg, men jag vågar inte chansa. De flesta möbler är inte gjorda i massivt trä.
#23 - 23 februari 2006 08:42
[quote=Alicia]Spaderess o Krax: Det skulle vara roligt att få se hur era bänkar ser ut! Om ni har någon bild att lägga ut?
[/quote]

Okej ska ta en bild på den. Här är den. Nu har jag sagt att jag tycker att den blev snygg så nåde den som säger att den är ful!:p

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580537
#24 - 23 februari 2006 09:02
Det finns ju ett par riktigt bra avarieaffärer i stan som kanske kan vara värda ett besök. De har kanske en möbel/ställning som skulle kunna passa till ditt kar. Annars kan de säkert ta in en. Du kanske skulle kolla upp amnestys begagnat marknad och myrorna. Där kan man göra fynd!
#25 - 23 februari 2006 16:10
[quote=Alicia]
Spaderess o Krax: Det skulle vara roligt att få se hur era bänkar ser ut! Om ni har någon bild att lägga ut?
[quote]

jag har tagit en bildserie när jag byggt den, är inte målad ännu men jag lägger upp dom snart på zoonen ändå ;)
#26 - 23 februari 2006 19:04
Nu är bilderna uppe
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=620021&gid=704293

Kom gärna med komentarer
#27 - 23 februari 2006 19:08
Krax och Spaderess: Toppen, det ska bli spännande att se! Jag sitter och trummar otåligt med fingrarna nu medan jag väntar på era bilder:-)

Jag har precis gjort min ritning på min önskebänk. Jag gör den så lång att jag får plats med mitt planerade yngelkar också (planerar att ha guppy i mitt stora 110 liters).
#28 - 23 februari 2006 19:12
du kanske missade men mina bilder är redan upp

men det syns inte så bra på bilderna, men jag har ett mellanrum precis bakom karet oh vägen så jag kan få upp slangar och sladar
(ska ta en bild på det senare)
#29 - 23 februari 2006 19:15
[quote=SpaderEss]Nu är bilderna uppe
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=620021&gid=704293

Kom gärna med komentarer[/quote]

Ok, nu blev jag riktigt knäckt -så snygg blir inte min lilla bänk! Du är ju ett riktigt proffs ser jag. Det arbetet kan du vara stolt över, lova att lägga ut bilder när den är målad också!
#30 - 23 februari 2006 19:37
tack så mycket för komplimangerna.:)
allting underlätar om man har dom rätta maskinerna:p

men den blir anntingen målad imorgon eller på lördag så jag läger upp bilderna så fårt det är klart
#31 - 24 februari 2006 12:39
#32 - 24 februari 2006 23:04
[quote=Krax]Här är min.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580537[/quote]

Riktigt riktigt snygg! Är ni alla proffs här eller...? Det var en smart lösning, med yngelkaret under. Jag ska också ha ett kar till mina yngel i framtiden. Fast jag vill ha min bänk lägre...Vad har du använt för träslag?

Min kompis som tipsade mig om byggskolan...han sa idag att det är bra om jag tar med mig kakor när jag går dit med min ritning:-)
#33 - 27 februari 2006 08:29
Tack! Där är plats till två yngelkar under om man vrider dom med smala sidan utåt. Det var vanliga reglar 70 x 45 mm av gran. Såna man bygger hus av så de finns överallt och är riktigt billiga. Det svåra var att såga rakt så kan man få hjälp med det där man köper dom är det bra.

Nu ska jag "bara" fixa nån slags belysning. Känner inte för täckglas. Måtten är dumma så det finns inte att beställa.
#34 - 27 februari 2006 08:52
[quote=Krax]Nu ska jag "bara" fixa nån slags belysning. Känner inte för täckglas. Måtten är dumma så det finns inte att beställa.[/quote]

är det bara måtten som krånglar så fixar glasmästarn täckglas i ett nafs.
#35 - 28 februari 2006 10:01
[quote=Raven]är det bara måtten som krånglar så fixar glasmästarn täckglas i ett nafs.[/quote]

Ja det är väl det billigaste. Glasmästaren skulle ha 113 kr för ett täckglas i rätt mått. Det kan man överleva. Sedan behöver jag armaturer och lysrör också. Problemet är väl att jag tycker det är fult när man ser täckglaset och opraktiskt när man inte har någon lucka. Hur gör man?
#36 - 28 februari 2006 10:14
[QUOTE=Krax]Ja det är väl det billigaste. Glasmästaren skulle ha 113 kr för ett täckglas i rätt mått. Det kan man överleva. Sedan behöver jag armaturer och lysrör också. Problemet är väl att jag tycker det är fult när man ser täckglaset och opraktiskt när man inte har någon lucka. Hur gör man?[/QUOTE]

Det finns armaturer som täcker hela ovansidan av akvariet och som har en inbyggd lucka. Väldigt praktiskt. Då behöver man inte ens täckglas. Men jag vet inte hur lätt det är att få tag på såna.
#37 - 28 februari 2006 21:08
kan ju be glasmästarn formskära et täckglas så du får en lucka.
#38 - 28 februari 2006 22:35
Jag ringde till Byggskolan, och fick ett truligt svar att de inte längre tillverkar på uppdrag av privatpersoner. Snopet! Där satt jag med min fina ritning och trodde att jag äntligen hade en lösning.

Jag har tagit mig en ny titt på min nuvarande tv-bänk av massivt trä och ska be en kompis kolla om den är tillräckligt stabil, och om inte, så be honom att säkra den. Fördelen är ju att den passar ju in i mitt vardagsrum redan. - Jag håller på att spricka av längtan efter att få starta upp mitt akvarium som redan är inköpt....Trodde aldrig att det skulle falla på att hitta rätt möbel!

Tack alla för råd och hjälp!
#39 - 28 februari 2006 23:25
konstigt att dom inte tog emot det:confused:

men lycka till med tv-bänken i alla fall
#40 - 6 mars 2006 19:43
Nu kan jag berätta att jag startat upp mitt 110 liters akvarium på min gamla tv bänk av massivt trä. Jag var så nojjig att jag höll koll på allt jag stoppade i, sanden (20kg), rötterna (5 kg), vattnet (10 kg per hink) och antecknade vikten allteftersom. Det slutade på 105 kg totalt! Och det håller garanterat min tv-bänk a la Ikea för! Vilken lättnad efter allt huvudbry...

Annons