råd om att fånga ancistrusyngel

#1 - 4 februari 2008 13:38
Hej!

Mina 5 ancistrusyngel ska flytta till zooaffären är det tänkt, har ett nytt gäng på gång i malarnas lekkruka så vill gärna flytta de innan dessa kommer ut.Försökte idag fånga dem med håv men gick bet någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra?vill inte stressa varken de eller de andra fiskarna för mycket. Har läst om fällor av olika slag men jag fatta aldrig hur de funka[:o].

Tacksam för all hjälp!

/Katarina
#2 - 4 februari 2008 13:59
Ta en mindre petflaska, skär av halsen och vänd in den smala öppningen i flaskan. Sätt fast så att den glider ur. Lägg i något som malarna gillar, sen knallar dom in där för att äta. Bara att hälla ur sen.
Lycka till!
#3 - 4 februari 2008 14:01
svea skrev:
Ta en mindre petflaska, skär av halsen och vänd in den smala öppningen i flaskan. Sätt fast så att den glider ur. Lägg i något som malarna gillar, sen knallar dom in där för att äta. Bara att hälla ur sen.

Lycka till!
tack för tipset ska testa det tror jag ska bara leta upp en flaska först.

/Katarina
#4 - 4 februari 2008 14:02
Behöver du en bild? Eller går det ändå?
#5 - 4 februari 2008 14:07
svea skrev:
Behöver du en bild? Eller går det ändå?
Finns det en bild så kollar jag gärna på den innan jag försöker, tänkte prova i morgon igen för idag så har jag nog stressat alla så det räcker[:o].

/Katarina
#6 - 4 februari 2008 14:08
Jag plåtar genast!
#7 - 4 februari 2008 14:19
Du får tänka dej skärpan!
#8 - 4 februari 2008 14:30
Krysset i mitten är tandpetare, de ska hindra större fiskar att ta sej in. Det är inte nödvändigt om du inte har andra fiskar där.
#9 - 4 februari 2008 14:32
tack ska prova det där är klart mindre stressande än håven :/
#10 - 4 februari 2008 15:57
ett tips är också att göra små hål i flaskan där maten ligger, då kommer doften ut bättre och fiskarna simmar in fortare;) en sag till med sånna fällor, jag måste ha sand i ingången till min fälla annars simmar inte fiskarna inn, de simmar längsbotten in så om man inte har sand i ingången så simmar dom inte in, eller så är det för mig iafall.

Ett annat sätt, doch mer stressande är att få ynglena att säta sig på rutan ta en håv bakom dom och sedan knacka på rutan. båda funkar för mig.

Axel
#11 - 4 februari 2008 17:01
axeisi skrev:
ett tips är också att göra små hål i flaskan där maten ligger, då kommer doften ut bättre och fiskarna simmar in fortare;) en sag till med sånna fällor, jag måste ha sand i ingången till min fälla annars simmar inte fiskarna inn, de simmar längsbotten in så om man inte har sand i ingången så simmar dom inte in, eller så är det för mig iafall.

Ett annat sätt, doch mer stressande är att få ynglena att säta sig på rutan ta en håv bakom dom och sedan knacka på rutan. båda funkar för mig.

Axel

Ska testa att göra hål och ha i lite grus, det där med håven har jag provat idag det funka inte för mig tyvärr. Vore bra om denna flaskmetod funkar för nästa kull är mycket större såg jag.
#12 - 4 februari 2008 17:56
Det är bra om man borrar några småhål även i den bakre delen av flaskan även för vattencirkulationen. Annars finns det risk för att syret tar slut i flaskan. [xx(]
#13 - 4 februari 2008 20:33
Jens A. skrev:
Det är bra om man borrar några småhål även i den bakre delen av flaskan även för vattencirkulationen. Annars finns det risk för att syret tar slut i flaskan. [xx(]

Oj ja det har jag inte ens tänkt på tack för påminnelsen ska testa detta i morgon nu så får vi se hur samarbetsvilliga de är.
#14 - 6 februari 2008 16:27
Hur går det med malfångeriet? Funkar fällan?
#15 - 6 februari 2008 17:13
svea skrev:
Hur går det med malfångeriet? Funkar fällan?
Nja visst fångade jag fisk men inte malarna[:o] så de är kvar än, ska prova igen i morgon för nu har kull nr 2 börjat kika ut även om jag tycker det är en aning tidigt men men de kommer väl när de tycker de är redo.Annars har vi planen att mamma kommer hit på fredag och hjälper mig, kanske vi får ta de 5 i omgångar.Känns lite dumt jag har ju fångat ancistrus förr men iofs var de fullvuxna[B)].Men skam den som ger sig.
#16 - 6 februari 2008 17:14
hmm har läst om såna där fällor tidigare... skulle nog behöva en själv, det är rätt svårt att fånga upp små yngel i ettt välplanterat 450 l =)
#17 - 6 februari 2008 17:22
lenis3 skrev:
hmm har läst om såna där fällor tidigare... skulle nog behöva en själv, det är rätt svårt att fånga upp små yngel i ettt välplanterat 450 l =)

mm har rätt mycket växtlighet i min 112:a också samt lite rötter o annat så de har gott om gömställen.Ska titta på fällan igen tills nästa gång för att förbättra den.

Annons