Råd om Hypancistrus L066

#1 - 18 november 2007 18:32
Köpte två för drygt en månad sen o ja kan svära på att ja inte sett nån av dem röra sig en millimeter, har heller aldrig sett dom äta ens en liten gnutta.
Dom ligger o trycker vid en rot dygnet runt.
Så, nåt borde väl va fel. De går med ett par bågfensciklider som inte gör nån förnär.
Nu undrar jag, hur får jag dom att trivas?
Substrat, filtrering, genomströmmning sällskap inredning?
Tacksam för råd!
#2 - 18 november 2007 18:50
Det är en ganska ljusskygg mal. Mina ligger också bara och trycker så länge det är ljust men kommer fram när det är mörkt. Men satans va fina dom är!
#3 - 18 november 2007 18:57
Ja visst är dom fina! Men ja har försökt se efter även när det är mörkt o inte ens då händer det nåt. Inte verkar det som om de rör algerna heller. Läste annars att det är nästan det enda dom äter. Försökt med algtabletter oxå, men nä. Dom måste väl äta nån gång?
#4 - 18 november 2007 19:00
Dom är tyvärr väldigt tråkiga, vi har en som konstant bor i sitt hörn av akvariet. Endast vid matdags vågar han sig fram - men om du rör dig framför karet så flyr han igen.

Gällande vattnet så vill dom ha det strömt, annars tror jag nog att dom accepterar det mesta i substratväg.

Men det är en väldigt tråkig mal, om än fantatiskt fin.

//C
#5 - 18 november 2007 20:42
L066 är inga algätare.Inga hypancistrusar äter alger.Kan säkert smaka på algtablett men det är inget dom kan överleva på.Du får ta o ger dom bottentabletter som finns för malar men dom skall vara för carnivore (köttätare).Annars så kan du köra i lite bosmider,cyklops samt artemia till dom.Fungerar även med en bit räkmix.Som gömställe kan du använda skiffer stenar som du bygger upp så att dom får lite olika platser att göma sig under lr i.Lycka till
#6 - 19 november 2007 15:02
Nähä? Va lustigt, det står ju iaf så på artbeskrivningen här.. Ja då får ja nog prova en annan diet då som du säger:) ska inte tvinga nån att bli vegetarian inte:)
Sen får jag nog fixa lite bättre filter får vi se.
Tack!
HazelCR
#7 - 19 november 2007 16:17
winette skrev:
Ja visst är dom fina! Men ja har försökt se efter även när det är mörkt o inte ens då händer det nåt. Inte verkar det som om de rör algerna heller. Läste annars att det är nästan det enda dom äter. Försökt med algtabletter oxå, men nä. Dom måste väl äta nån gång?

Mattips som jag fick på goc av JE

"Fryst Cyklops kan de inte låta bli att äta, L66 är en av få Hypancistrusar som gillar rå potatis även om de inte slukar dem helt. "
#8 - 19 november 2007 16:29
HazelCR skrev:
Mattips som jag fick på goc av JE

"Fryst Cyklops kan de inte låta bli att äta, L66 är en av få Hypancistrusar som gillar rå potatis även om de inte slukar dem helt. "

Okey. Problemen med dessa bägge är väl att de flyter?
Guest
#9 - 19 november 2007 18:22
därför trär man en sked genom grönsakerna;), cyclops sjunker tillslut när den har tinat
#10 - 19 november 2007 19:51
Oj! Man tackar för alla mattips!
Nu undrar ja, går det se skillnad på hane/hona? Nån som fått lek på dom o hur bar ni er åt då?
#11 - 19 november 2007 20:04
winette skrev:
Oj! Man tackar för alla mattips!

Nu undrar ja, går det se skillnad på hane/hona? Nån som fått lek på dom o hur bar ni er åt då?

Jag tror att man ser det på fenorna/könen men dom måste nog komma upp i hyffsad storlek först. Mina va 7cm då jag köpte dom och han som jag köpte dom av (riktig maldåre) kunde inte se det än.

Jag vet flera som fått lek på dom. Stengrottor ska tydligen vara 66:ans modell så får du tag i "lekrör" så lär det funka.
HazelCR
#12 - 20 november 2007 05:38
rick skrev:
Okey. Problemen med dessa bägge är väl att de flyter?

Cyclops flyter ett tag om det vill sig illa. Men det brukar ordna till sig. Det är som Lutt skriver. Det mesta som kommer ur frysen som fått en massa is på sig flyter, sedan när den smält kan man hoppas på sjunkande foder.

Rå potatis flyter inte!
#13 - 20 november 2007 09:56
Mina kommer fram varje gång jag matar dom, och jag matar med fryst mat, sera nip och Dr, Basleers. Framme varje gång.

Jag har provat att mata mina med algtabletter men det har dom inte visat minsta intresse för.

Tänk på att L066 inte vill ha för högt KH värde kolla dit värde, dom gillar värden run 1-2 i KH.
#14 - 20 november 2007 10:23
smegga skrev:
Mina kommer fram varje gång jag matar dom, och jag matar med fryst mat, sera nip och Dr, Basleers. Framme varje gång.

Jag har provat att mata mina med algtabletter men det har dom inte visat minsta intresse för.

Tänk på att L066 inte vill ha för högt KH värde kolla dit värde, dom gillar värden run 1-2 i KH.

Kan det stämma verkligen 1-2 KH är ju detsamma som extremt ostabilt vatten så att pH kan åka berg och dal-bana lite hur som helst. Normala brukar ju vara att sikta in sig på 3-4 KH för att kunna hålla pH stabilt.
#15 - 20 november 2007 19:07
jubbe063 skrev:
Kan det stämma verkligen 1-2 KH är ju detsamma som extremt ostabilt vatten så att pH kan åka berg och dal-bana lite hur som helst. Normala brukar ju vara att sikta in sig på 3-4 KH för att kunna hålla pH stabilt.

Jo 3-4 är ju bra det med, men mina 66:or leker i 1-2 KH och då mår dom som bäst och äter bäst.
#16 - 20 november 2007 22:10
smegga skrev:
Jo 3-4 är ju bra det med, men mina 66:or leker i 1-2 KH och då mår dom som bäst och äter bäst.

Nja, visserligen är det ju så att en del föredrar mjukt vatten för att leka och i vissa fall för att rommen ska överleva rent generellt, har inte erfarenhet av just 66or i lek. Men jag skulle nog i alla fall ha högre KH när det inte är leksäsong, ett stabilt pH-värde som följer av KH tror jag nog fiskarna mår bättre av än att pH värdet eventuellt hoppar av instabilitet, må sen vara att de äter lite sämre kanske, men det lär ju ändå inte gå någon nöd på 66orna för det och du kan känna dig tryggare när du vet att du har stabilare vatten om nåt skulle hända.

Annons