Råd om PH sänkning

#1 - 4 juni 2004 11:17
Hejsan :)

Har nyligen startat upp ett 960L akvarium som jag på sikt tänker ha
Diskus i.
Problemet jag har e ett allt för högt PH värde ( tycker jag )
Har läst på forumen här och sett att det finns många lösningar på
detta problemet torv/kemiska medel och CO2.
Skall ej ha mycket växter i karet så en CO2 anläggning skulle bara fungera som en PH sänkare..

Skulle nu vilja veta vilken lösning som är mest säker/stabil ex vid vatten byten (har ingen möjlighet att förvara vatten som är färdig behandlat )

Har pratat med åtskiligt folk i akvarie affärer som säger att det inte spelar någon roll alls för Diskusarna att PH värdet är så högt .
Och att dom alldrig har haft några problem med sina Diskus i samma vatten förhållanden.

Mina vatten värden är följande.

PH 7.9
GH 9
KH 8

Allt enligt vätske tester samt ett samtal med mitt Vattenverk

MVH Jimmy
#2 - 4 juni 2004 11:33
Det är kanske lite högt PH.. Det är väl inte direkt farligt men jag tror inte du kan få lek i ett sådant vatten. lite trevliga rötter kanske kunde hjälpa och varför inte lite torvgranulat i filtret.Borde väl räcka för att ge dig lite mjukare vatten. Vattnet färgas lite av rötterna och torven men det kan vara ganska snyggt.
Problemet med stora kar är att det går åt stora mängder av vattenberedningsämnen.
#3 - 4 juni 2004 11:33
Diskusarna klarar sig nog bra i ditt vatten.
Det som är problemet med högt pH är att det är svårt att få fiskarna till lek. Och om man nu ändå får lek så blir det ingen eller dålig kläckning på äggen.

Det går ju bra att sänka pH med CO2, men frågan är hur höga halter CO2 du måste ha för att kunna sänka pH på ditt vatten. För att inte tala om hur mycket gas det skulle gå åt till 960 liter vatten.

Men om du inte bryr dig om Diskuslek och yngel så går det fint med vattnet du har.
#4 - 4 juni 2004 11:48
Om du har kh 8 så kan du inte gå lägre ner än till 7,2 innan det blir för mycket co2 för dina fiskar. Jag tror att lite försiktig docering av ekextrakt till kh blir 5. Sedan co2 sänkning till 6,8. Efterssom ekextrakten förskjuter kh/co2/ph förhållandet så kommer det inte att behövas i närheten så mycket co2 som i ett växtkar för att nå dom nivåerna. Sen konsumerar ju inga växter så det blir ännu mindre den vägen. Om man skaffar controller som jämnar ut ph´t så kan man ligga stabilt på ett förutbestämt ph och bara koncentrera sig på att kh aldrig får vara över 5. Men det är lite överkurs, har man inte controller sedan innan så klarar man sig på en vanlig billig co2 anläggning och lite sunt förnuft med doceringen i början.

Om man nu vill slabba överhuvud taget, jag skulle nog köra i lite högre ph om jag inte skulle ha växter.
MVH
Magnus
#5 - 4 juni 2004 12:04
Tropofog: hur fungerar det där med ekextrakt? Jag behöver sänka Kh i första hand. = 13. Kör CO2, men med så höga värden är det knappt lönt.
#6 - 4 juni 2004 12:17
Om du skall ha växter tycker jag inte att du skall använda ekextrakt. Mitt tips var till en som inte skall ha växter. Har man växter så blir den exakta co2 halten omöjlig atrt mäta. Oftast resulterar en co2 mätning i att man mäter mer co2 än det i själva verket är. På det sättet så finns det mindre risk för fiskarna men sämre förutsättningar för växterna.
MVH
Magnus
#7 - 4 juni 2004 12:19
OK, tack för svaret. Ingen ek till Eva.
#8 - 4 juni 2004 12:23
:)
MVH
Magnus
#9 - 4 juni 2004 20:01
Ursprungligen skickat av Kharn

Mina vatten värden är följande.

PH 7.9, GH 9, KH 8
För mina ögon i alla fall är KH (och därmed pH) på tok för högt för Diskus - i alla fall om det var som det var för 20 år sedan...

Här behövs nog pH/KH sänkning - hur och hur mycket krävs mer övervägande. Det gäller nog att definiera ett adekvat mål och sedan räkna ut hur man skall nå det. Och det kräver nog egna studier och övervägning...
#10 - 4 juni 2004 20:09
en liten reverse osmos anläggning vore inte så dumt kanske?
#11 - 4 juni 2004 20:37
ag undrar vilket som är viktigast för diskus Lågt Ph eller lågt Kh? Jag har själv mina diskusar i Ph mellam 8,3 och 8,5. Kh 3. Enligt allt man hör och läser är det ett på tok för högt Ph. Mina diskusar har lekt och fått yngel i dessa värden. Tyder inte det på att de trivs och kan fungera i sådana värden? Eller är kanske det viktigaste ett mjukt vatten och Ph spelar en mindre roll? Det kanske har att göra med i vika vattenvärden diskusarna är uppväxta i?
#12 - 4 juni 2004 21:16
Det kommer vel lita ann på hvilke ph discusane har oppfostrats i.

Fråga i affæren eller hos odlare hvilke ph discusane er van med.
Det finnes en bra discus ordlare i Varberg.

#13 - 5 juni 2004 10:57
Ursprungligen skickat av jsl

ag undrar vilket som är viktigast för diskus Lågt Ph eller lågt Kh? Jag har själv mina diskusar i Ph mellam 8,3 och 8,5. Kh 3. Enligt allt man hör och läser är det ett på tok för högt Ph. Mina diskusar har lekt och fått yngel i dessa värden. Tyder inte det på att de trivs och kan fungera i sådana värden? Eller är kanske det viktigaste ett mjukt vatten och Ph spelar en mindre roll? Det kanske har att göra med i vika vattenvärden diskusarna är uppväxta i?

Kh är totalt oväsentlig egentligen, men efterssom det stabiliserar ph´t så har det en vissd funktion. KH och PH samspelar och endast co2 eller organiska syror kan rubba förhållandet. PH värdet är heller inte så viktigt i sig. Det viktiga är att man lyckas hålla ett stabilt ph, det är viktigare än vilkt ph man håller. Kontentan: Om du har kh minst 3 och ph under 8 och dessa förhållande är stabila så har du ett bra vatten. KH under 3 ger mycket ostabilt vatten, men kan gå bra om man bara byter ofta med liknande vatten. Har man som frågeställaren kh 8 så hade i allafall jag investerat i en omvänd osmos, det blir billigare och smidigare i längden. Men då krävs det att man har plats till en behållare att förvara vattnbet i.
MVH
Magnus
#14 - 5 juni 2004 20:25
Det som är problemet med högt pH är att det är svårt att få fiskarna till lek. Och om man nu ändå får lek så blir det ingen eller dålig kläckning på äggen.

Holmby: Vad grundar du ovanstående på? Jag har inga sådana erfarenheter alls. Jag har helt normala kläckningar. Så om man återgår till ursprungsfrågan så tycker jag att du Kharn skall köra med det vatten du har i kranen om ingen kan komma med något som visar på negativa effekter av de vattenvärden som du anger. Framför allt om de fiskar du tänker köpa är uppvuxna i det vattnet.

Jag har haft samma tankegångar som Kharn men ännu inte gjort något åt mitt vatten.
#15 - 5 juni 2004 21:06
jsl:
En god vän som haft diskus i många år har gjort dessa erfarenheter.

Nu tillhör det saken att han till största delen har vildfångat.
Det tycks ju för övrigt vara fler som upplevt samma sak. Se plizkens inlägg en bit upp.

Men vi gör alla våra egna erfarenheter. Bara att prova och se....
<font size="1">Edit:</font id="size1">
Men det skulle ju kunna stämma med inläggen ovan att fisken vill ha samma typ av vatten som den är uppfödd i.
#16 - 5 juni 2004 21:48
Hejsan :)

Först och främst vill jag passa på att tacka alla er som tagit er tid till att svara på mitt inlägg [:D]

Igår for jag runt till traktens Akvarie butiker och kom hem med en Flaska Ek-Bark Extract.

Provade i en spann där jag mätt upp 10 L
Fick ner PH till 6.8 med 3.5 ML Ek-Bark Extract,
samt KH till 5.

Jag e inte säker på om Ek-Bark Extract har någon dålig inverkning på Fisk (diskus) eller växter. men i dagens läge så verkar det vara en ganska så billig lösning tills jag har råd till en CO2 anläggning med PH styrning.
Hadde gärna fixat en Reverse osmose anläggning men har knappt någon plats att förvara vattnet.

Verkar detta vara en god ide eller e jag helt ute och cycklar ?

MVH Jimmy

PS tack än en gg för er tid [:D]
#17 - 14 juni 2004 13:46
Vad händer med PH- och KH värdena när man gör vattenbyte? Måste man då, fylla på med mer Ek bark extrakt, exempelvis? Finns det ingen apparat som sköter sådant? Det verkar lite invecklat det hela.

Thomas Tofft

Annons