Råd: Skall flytta mitt 240L akvarium 1timme bilresa bort

#1 - 30 juli 2014 17:56
Hej!
Jag ska bli student och har skaffat mig en lägenhet i Trollhättan. Bor idag i Falköping och har haft mitt 240L akvarium sen hösten 2012.
Vill ha med mig akvariet men vet inte hur jag skall gå tillväga med flytten dit.
Vill nu göra storrengöring och tvätta grus m.m. samt så vore jag glad att slippa flytta så lite vatten som möjligt, 1/3 är ju ändå 80L...

Ska jag rengöra nu helt och så om två veckor flytta akvariet? måste flyta akvariet mitten augusti för sedan börjar jag skolan.
Idag har jag Eheim prof 3 ytterfilter, 150W doppvärmare, foderautomat och syrepump för att torka fodret.

Har haft lite problem med att fiskar dör från och till under årenslopp. En så sent som idag. så nu har jag bara lite neontetror, 3 sunset neon platy samt lite malar (såna som dem har som äter i fotbad) samt inte fått nån bra ordning på växter så funderar på att kanske börja om från början men att spara bakterierna som är i ytterfiltret, kan det vara bra tro?

Foderautomat har jag kört med då jag jobbat väldigt mycket innan och inte haft tid att mata flera gånger varje dag. Funderar på att mata manuellt nu igen då jag blir student. räcker morgon och kväll ?

Lite förvirrande inlägg kanske, men tack på förhand
//Wilhelm.
#2 - 30 juli 2014 19:15
Jag har aldrig flyttat ett kar som är igång så jag svarar utifrån hur jag tänker :)

Jag skulle inte spara något vatten, utan se det som ett ordentligt vattenbyte, däremot skulle jag behålla en del (allt?) vatten i filtret och låta det vara avstängt ett minimum av tid (stänga av precis innan jag åker och dra igång det direkt när jag kommer fram), tiden filtret inte är igång i karet skulle jag låta det gå in en tunna/hink.
Jag skulle också skölja ur sanden ordentligt och se det som en nystart med hjälp från ett ytterfilter som är igång, avvakta sedan ett tag med att skaffa nya innevånare.

Det var mina "five cent" och lycka till med flytt och studier :D
#3 - 30 juli 2014 19:49
Jag håller helt med Heba. :) Så skulle jag göra iaf!

Mata räcker väl en gång om dagen. 2 är definitivt tillräckligt om du inte har yngel som behöver mat oftare. :)
#4 - 31 juli 2014 16:18
Okej tack!
Pratade med lokala zoohandlarn idag. Han var inte alls säker på att bakterierna skulle klara sig så det var bättre att rengöra hela filterburken ordentligt, ta med några hinkar vatten med fiskarna i, rengöra sanden och allt med en gång och sedan börja med halva nivån i karet några dagar och sedan succesivt fylla på och köpa nya växter igen.
Vad tror ni om det ?
Behöver jag inhandla filtermedia och/eller filtervadd nu då mitt är väldigt brunt från mangroverötterna. eller räcker det med att skölja ur ordentligt? har haft mitt filter 1,5år typ...
#5 - 31 juli 2014 16:49
Jag håller med om filtert, vad som funkar är att tömma det på vatten(men ha det stängt) , då håller det mycket längre. Det får inte finnas för mycket gojs i det bara.
Vid flytt är det bra med ett extra kar/balja att ha fisk och filtert till medan du gör iordning karet.
För övrigt så kör jag som om det vore nystart vid flytt.
#6 - 10 augusti 2014 22:39
Har handlat nya filtervadd på nätet så det är på G. Köpte även lite bakterietabletter ifall det kan vara bra att lägga i?
Då jag har ett Eheim Professionel 3 2073 så är det specialkoppling så om jag lossar slangarna från snabbkopplingen från karet har jag en flod på golvet (anslutningar i botten på karet)
Därav har jag svårt/omöjligt att köra filtret så länge som det finns vatten kvar i akvariet. Har dock beställt extra kranar som jag ska montera på slangarna så jag slipper detta problemet i framtiden.

Ska jag göra vattenbyte några dagar innan, tömma filtret på vatten. stänga till det och sedan öppna så fort jag fått i vatten i karet igen? borde väl ta runt 3-4h från att jag stänger av tills det är på om allt går som det vill. Tänkte köpa mig några rejäla hinkar med lock på ÖoB så jag åtminstone kan få med mig 50-60L vatten.
Eller
Ska jag tömma filtret, rengöra det ordentligt under vatten. Stoppa i bakterietabletter hälla tillbaka de 50L plus 50-70L nytt vatten och köra så ett tag?

Annons