Råd, snabbt!

#1 - 13 januari 2009 17:47
Snart tänkte jag köpa två Blå guramis till mitt 100 L. Men jag har läst och hört att kampfisken kan få det svårt då. Såå.. Jag vill inte göra mig av med kampfisken. Så nu tänkte jag att jag kanske ska starta upp mitt gamla, 30,40 L akvarium igen med lite växter och så, och där i ha kampfisken + två honor till den. Hur låter det? Jag har hört att kampfiskar gillar svå akvarium!
#2 - 13 januari 2009 17:51
min kille hade kampfisk i ett 28 liters å de gick utmärkt så de går säkert jätebra =) lycka till / Myzan___
ps kolla gärna så inte tempen stiger för högt, lätt i mindre akvarier.ds
#3 - 13 januari 2009 18:00
Tycker du ska hoppa över honorna, honorna kommer få fett med spö av hanen, och i ett så litet kar så kan de inte gömma sig.
#4 - 13 januari 2009 18:18
JojjeN skrev:
Tycker du ska hoppa över honorna, honorna kommer få fett med spö av hanen, och i ett så litet kar så kan de inte gömma sig.

Har man två honor så är det inga problem. Plantera tät med växter så har honorna någonstans att gömma sig.
#5 - 13 januari 2009 18:21
Guy Palm skrev:
Har man två honor så är det inga problem. Plantera tät med växter så har honorna någonstans att gömma sig.

Jag trodde det var rekommenderat 3-4 honor per hane för att slippa att de stressas? Och så många honor kan man ju inte ha i 30 liter.
#6 - 13 januari 2009 18:27
JojjeN skrev:
Jag trodde det var rekommenderat 3-4 honor per hane för att slippa att de stressas? Och så många honor kan man ju inte ha i 30 liter.

Och var har du fått den uppgiften ifrån ? Egen erfarenhet eller hörsägen ? Om du inte säkert vet svar på frågan så är det bättre att inte svara.
#7 - 13 januari 2009 18:28
Guy Palm skrev:
Och var har du fått den uppgiften ifrån ? Egen erfarenhet eller hörsägen ? Om du inte säkert vet svar på frågan så är det bättre att inte svara.

Har hört från en erfaren kille med kampfisk.
#8 - 13 januari 2009 18:29
Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?
#9 - 13 januari 2009 18:29
Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?

Jodå!

Nej, neontetror kommer inte trivas i 30 liter.
#10 - 13 januari 2009 18:32
Okej. Fast det känns lite taskigt att låta honom leva själv .. :S
#11 - 13 januari 2009 21:38
Det är varken en parfisk eller stimfisk och lever i naturen för sig sjäv så det går utmärkt att ha den själv, du till och med BÖR ha den själv eftersom karet är så pass litet ;)
#12 - 13 januari 2009 21:43
1hane och 3-6honor blir en bra mix och det funkar i ett 40L kar. jag har alltid haft hanar och honor tillsammans utan problem. dom bråkar enbart vid lek övriga tiden så simmar dom bara tillsammans ev att honorna i mellan små bråkar men inget allvarligt eller att dom små bårkar vid matning. mycket växter och gömställen så kan honorna komma undan om så behövs.

[COLOR=Red]Har ändrat texten så det inte blir mer missförstånd [/COLOR]
#13 - 13 januari 2009 21:50
Flaxss skrev:
kampfisk trivs med 1hane och 3-6honor och det funkar i ett 40L kar. jag har alltid haft hanar och honor tillsammans utan problem. dom bråkar enbart vid lek övriga tiden så simmar dom bara tillsammans ev att honorna i mellan små bråkar men inget allvarligt eller att dom små bårkar vid matning. mycket växter och gömställen så kan honorna komma undan om så behövs.
Isåfall har du fredlig kampfisk "imbellis"! betta splendens kommer obönhörligen bekämpa en annan hane in i döden! Man måste skilja på dessa 2 arter!
#14 - 13 januari 2009 21:58
åheim skrev:
Isåfall har du fredlig kampfisk "imbellis"! betta splendens kommer obönhörligen bekämpa en annan hane in i döden! Man måste skilja på dessa 2 arter!

?????:confused::confused:

vad?

jag har såpass stor kunskap om kampfisk att jag inte har hanar tillsammans av splendens. vad fick dig att tro att jag har det?

jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.
#15 - 13 januari 2009 22:03
Flaxss skrev:
?????:confused::confused:

vad?

jag har såpass stor kunskap om kampfisk att jag inte har hanar tillsammans av splendens. vad fick dig att tro att jag har det? .
För att det är antagligen det som det handlar om i den här diskussionen!
Flaxss skrev:

jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.
....Du sa tidigare att du hade hanar tillsammans utan problem så varför skiljer du dem helt plötsligt åt då?
#16 - 13 januari 2009 22:08
åheim skrev:
För att det är antagligen det som det handlar om i den här diskussionen!

....Du sa tidigare att du hade hanar tillsammans utan problem så varför skiljer du dem helt plötsligt åt då?[/quote]

nej jag menade att kampfiskar trivs med att vara 1hane och 3-4honor. alltså kampfisk är ju namnet på dom. inte att en kampfisk hane trivs med en hane och 3-4honor. kan vara att jag är trött och formulerar mig konstigt.

plus kan jag skilja arterna åt så jag vet att jag inte har fredligkampfisk.
#17 - 14 januari 2009 06:42
Efter att ha hört de andra åsikter så kan du nog med andra ord göra som du vill, men de kommer inte må bättre, och inte trivas bättre, av att ha honor. Och det är av egen erfarenhet.
#18 - 14 januari 2009 16:21
Okej.. Nu blire svårt..
Men tror ni allvarligt talat att kampfisken kommer dö om jag släpper i en Gurihanne?
#19 - 14 januari 2009 16:54
JojjeN skrev:
Efter att ha hört de andra åsikter så kan du nog med andra ord göra som du vill, men de kommer inte må bättre, och inte trivas bättre, av att ha honor. Och det är av egen erfarenhet.

min erfarenhet säger att en hane trivs med att ha honor omkring sig.

dom gånger jag haft/har en hane själv så är den mest i ett hörn och glor och inte simmar så mycket. även med andra fiskar.

släpper man i honor eller har honor till den så piggnar dom till och simmar mycket mer och är mycket mer rörligare och aktiva. och verkar se gladare ut.

men vilket som så klara den sig utan men också med honor. och jag vet inte om den säkert trivs med honor eller ej och det vet nog inte du heller.
#20 - 14 januari 2009 17:01
Okej.. Nu blire svårt..

Men tror ni allvarligt talat att kampfisken kommer dö om jag släpper i en Gurihanne?

Gurami i 30 liter är inget som jag skulle rekommendera.

Kampfisk + gurami i ditt 100 liters kan funka, ingen har sagt att kamphanen kommer dö, dock kan det hända att han får det lite hett om öronen.
#21 - 14 januari 2009 17:02
ahm, jag menade 100 L ^^,
#22 - 14 januari 2009 17:10
JojjeN skrev:
Gurami i 30 liter är inget som jag skulle rekommendera.

Kampfisk + gurami i ditt 100 liters kan funka, ingen har sagt att kamphanen kommer dö, dock kan det hända att han får det lite hett om öronen.

min Dvärggurami hane slaktade en av mina kampfiskhanar(200l)

hos mig har det funkat innan en gång utan problem med att ha kampfisk och gurami ihop. men denna gången inte. så det kan nog vara olika från fisk till fisk. .
#23 - 14 januari 2009 17:12
Flaxss skrev:
min Dvärggurami hane slaktade en av mina kampfiskhanar(200l)

hos mig har det funkat innan en gång utan problem med att ha kampfisk och gurami ihop. men denna gången inte. så det kan nog vara olika från fisk till fisk. .

Ungefär så jag menar. Att även om kampfisken kanske inte dör, så kan han nog få det ganska hett.
#24 - 14 januari 2009 17:14
JojjeN skrev:
Ungefär så jag menar. Att även om kampfisken kanske inte dör, så kan han nog få det ganska hett.

fast min blev slaktad. släppte i hanen på morgonen, morgonen där efter låg han på botten utan fenor och gälarna ut spända och stendöd.
#25 - 14 januari 2009 17:16
Flaxss skrev:
fast min blev slaktad. släppte i hanen på morgonen, morgonen där efter låg han på botten utan fenor och gälarna ut spända och stendöd.

fyfan.

Ungefär som kampfisk hanen slaktade min guppy hane. Men det var ju av naturliga orsaker.
#26 - 14 januari 2009 17:19
ah, har hänt mig med! Fattade inte att det var kampfisken innan jag hunnit döda två fina guppyhanar /: det var hämskt.

Annons