Råd vid köp av glas / akvariebygge

#1 - 7 september 2012 09:55
Jag funderar på att köpa detta akvarieprojektet: http://www.blocket.se/hassleholm/Akvarieprojekt_i_syrafast_stal_pa_1100_liter_42271496.htm?ca=23_10&w=1

Jag kollade med en glasmästare och han ville ha 4000kr för glaset (2500kr/kvm för 12mm glas)
Han som säljer ställningen tipsade mig att kontakta en rivningsfirma, jag har mailat några men de har aldrig svarat...

Någon som har tips på hur man får tag i billigare?
Kan det räcka med 10mm glas?
Kan det räcka med 8mm glas om man delar den stora rutan i 2 delar och svetsar dit en extra balk?
Något annat man bör tänka på? Jag har aldrig byggt akvarier tidigare..
#2 - 7 september 2012 11:21
Leta efter en annan glasmästare!
Jag som inte har några nerver skulle ta 10 mm!
#3 - 7 september 2012 11:52
för 12mm är det ett j-a bra pris / m2.

om det nu är floatglas.

sist jag kollade här nere, 3 veckor sedan, gick 10mm på 2400 pesos.....

.
#4 - 7 september 2012 12:19
Har för mig att 10mm gick på 1700kr/kvm och 8mm på ca 1200kr/kvm

Ni verkar ha lite olika åsikter om vad som är billigt... men jag kan ju alltid kolla hos fler glasmästare, det skadar ju inte =) Jag antog dock att alla har ungefär samma pris.

Btw, vad är floatglas?
#5 - 7 september 2012 12:32
det finns olika kvalitéer av glas, i praktiken är det enbart Floatglas som
fungerar till kar, om man inte vill betala ruggigt mycket mer.

kollat med Osbyglas, ligger nära hässlehåla, haft "bra" priser förr.

.
#6 - 7 september 2012 13:07
I praktiken går det bra med härdat glas också.
Jag har byggt i härdat, och det gick väldigt bra. Klarar betydligt högre tryck än floatglas dessutom. Mitt 222-liters byggde jag i 6 mm härdat glas.
#7 - 7 september 2012 13:14
scary......

.
#8 - 7 september 2012 13:31
scary......

.

- Nja, varför då? Härdglas är extremt starkt och böjligt, och ungefär sex gånger starkare än floatglas. Vi har härdglas i soffbord t.ex.
Däremot går det knappt borra eller skära i den typen av glas.
#9 - 7 september 2012 14:21
Den glasmästaren jag redan kontaktat sade att härdat glas rekommenderar han ej, eftersom om det går sönder så åker allt vatten ut direkt, i vanligt glas däremot blir det en spricka och så droppar det lite bara.

Är det vanliga han pratar om floatglas tror ni?
#10 - 7 september 2012 16:13
Volny skrev:
Den glasmästaren jag redan kontaktat sade att härdat glas rekommenderar han ej, eftersom om det går sönder så åker allt vatten ut direkt, i vanligt glas däremot blir det en spricka och så droppar det lite bara.

Är det vanliga han pratar om floatglas tror ni?
Ja det är floatglas! Det är den metod som används för tillverkning av allt bygg- glas!

Annons