Rådasand / Blästersand

#1 - 24 augusti 2008 19:13
Vad är det för skillnad på dessa två?
har för mig att rådasanden är finare och mörkare.
Men vilket lämpar sig bäst?
Ska köpa sand och sånt imorn!
#2 - 24 augusti 2008 19:33
Vi kör med rådasand (ca. 0.7-1.2mm) i nästan alla våra akvarier och det funkar kanon. Köpte även blästersand men har inte testat det än.
#3 - 24 augusti 2008 19:38
Nina82 skrev:
Vi kör med rådasand (ca. 0.7-1.2mm) i nästan alla våra akvarier och det funkar kanon. Köpte även blästersand men har inte testat det än.

Okay, finns det att köpa på djuraffären?
Såg att nån skrivit i en tråd att rådasanden används för fåglar.
Det är den som är rätt röd va? :)
fan va jag ställer frågor, men låt gå ;)
#4 - 24 augusti 2008 19:45
Vi har köpt i djuraffären var gång och det stämmer nog som du skriver att de används till fåglar, men även till terrariedjur om jag inte missminner.

Jag ska kolla i arkiven om jag hittar någon bra bild på vilken färg det blir ;)
#5 - 24 augusti 2008 19:55
Här är en bild på långt håll med väldigt stark belysning (blir rödare ju starkare belysningen är tror jag) och en närbild oxå ;).

[SIZE=1]Skänk en extra tanke åt stackars lilla Ancistrusen som jag hittade död idag :(. Han som var så vacker [:-28][/SIZE]
#6 - 24 augusti 2008 20:49
Nina82 skrev:
Här är en bild på långt håll med väldigt stark belysning (blir rödare ju starkare belysningen är tror jag) och en närbild oxå ;).

[SIZE=1]Skänk en extra tanke åt stackars lilla Ancistrusen som jag hittade död idag :(. Han som var så vacker [:-28][/SIZE]

hmm det ser iaf fint ut :) ska nog slå till på det! Det är värt det, blir ju en helt annan effekt! :)
får se imorn iaf vad det blir :) men när du la i sanden, blev det dammigt/grumligt, eller la sig sanden på en gång? =)

aaaw [:(] R.I.P
#7 - 24 augusti 2008 21:06
streezz88 skrev:
hmm det ser iaf fint ut :) ska nog slå till på det! Det är värt det, blir ju en helt annan effekt! :)

får se imorn iaf vad det blir :) men när du la i sanden, blev det dammigt/grumligt, eller la sig sanden på en gång? =)

aaaw [:(] R.I.P

Skölj sanden innan så grumlar det näst intill inget. Vi har haft i fiskar direkt utan problem var gång.
#8 - 24 augusti 2008 21:14
Nina82 skrev:
Skölj sanden innan så grumlar det näst intill inget. Vi har haft i fiskar direkt utan problem var gång.

Okay :) hihi, som sagt, imorn är de lön.. Och då blir det att införskaffa sig massa saker till akvariet :) *här ska inredas till 1000* :D
#9 - 24 augusti 2008 21:24
streezz88 skrev:
Okay :) hihi, som sagt, imorn är de lön.. Och då blir det att införskaffa sig massa saker till akvariet :) *här ska inredas till 1000* :D

Skoj!! :D
#10 - 25 augusti 2008 13:48
Det är svårt att ge en rättvis bild av hur sanden ser ut färgmässigt eftersom typen av belysning gör att den kan se rätt olika ut.
Däremot har Rådasand själva bra bilder på hur den ser ut i vanligt "dagsljus" både torr och våt.

De två vanligaste förekommande storlekarna torde vara:
0.8-1.2mm: http://www.radasand.se/PublicFiles/Produktblad/08-12mm.pdf
1.2-3.0mm: http://www.radasand.se/PublicFiles/Produktblad/12-30mm.pdf

men Rådasand finns i allt från 0.13mm till 25mm kornstorlek.

Annons