Rådasand med corydoras?

#1 - 12 augusti 2006 20:19
Jag gjorde om mitt 310 l kar för 1 vecka sedan och bytte deå från eng. sjösten till rådasand, men nu börjar jag bli lite orolig för mina corydoras..
Många av dom har fått en vit prick/fläck längst fram på "nosen", precis ovanför skäggtömmarna, och några har som skrubbsår på sidorna av kroppen och några små, utstickande vita "ploppar", ser ut som att det skulle kunna vara små svampinfetioner..
Dom håller heller inte till vid botten så mycket, vilket dom gjorde innan.. Speciellt c. zygatusarna håller sig en bra bit upp.. dom vilar på bakgrunden eller svärdplantsblad, eller simmar fritt i vattnet i den över tredjedelen av karet och kommer sällan ner på bottnen (är också dom som har föest sår på kroppen..)

Vad tror ni? Är sanden för vass? eller kan det vara så att dom fått skador efter renoveringen, av håvar och dyl..? måste jag byta tillbaka till sjöstenen? :(
Har inte hört någon annan so haft problem med rådan, så det känns lite underligt..

Här är en tråd om renoveringen, om det kan vara till någon nytta?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91637
#2 - 12 augusti 2006 21:00
Vilken storlek har du på sanden.Jag har 0,8-1.2mm och tycker den är väldigt bra.
#3 - 12 augusti 2006 21:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Lita vilda gissningar härifrånbara.... Kan det ha med att göra att sanden och akvariet är ny/nytt för dem?? Att de är vana vid en viss bakterieflora och att det nu blir en annan?? Jag bara spånar, vet inte om det har med saken att göra alls.... Jag har inte råda sand till mina corysar men vet ju andra som har det utan problem....[/COLOR][/FONT]
#4 - 12 augusti 2006 21:49
Det är 0,8-1,2 jag har.

Ja, funderar också över det, Lenmar.. har ju också hört många som har rådan utan problem med sina corysar, så det är lite skumt..
Men vad kan jag göra åt det isf? :confused: är ju inte bra om alla mina små får massa sår och svamp! :(
#5 - 13 augusti 2006 06:55
Jag har oxå sett den där lilla vita pricken just där du beskriver. Men efter en tid försvann den. Jag hade inte flyttat dom då, men nu är flera av mina corysar i nytt akvarium med Råda 0,8-1,2. Jag har inte sett något sådant nu (ännu?:confused:) så jag hoppas att även du har tur och att det försvinner.
Lycka till.
#6 - 13 augusti 2006 10:35
ok :) Hoppas på det bästa.. får väl avakta och se! Men jag får nog ta och behandla dom värst drabbade mot svamp.. 2 av dom ser inte ut att må så bra :/
#7 - 23 september 2006 21:48
Så hur har det gått?? Jag funderar själv på att byta ut den engelska sjöstenen mot Råda 0,8-1,2. Vill inte att det ska bli en sämre miljö för fiskarna. (Har även funderat på bläster men den verkar lite väl kompakt.)
#8 - 23 september 2006 22:53
JAG skulle ALDRIG ha rådasand eller annan "kross" till Corydoras, varför schansa????? Använd "rund" sand eller verkligt fin sand (havssand?) till dina Cory´s istället. Blästersanden är ju så finkornig så det vore väl perfekt???? Speciellt om man vill ha mörk botten så är väl den svarta idealisk....annars finns det infärgad (rund) sand att köpa i blomsterhandeln, kolla bara upp den så den inte släpper ifrån sig några gifter....
#9 - 24 september 2006 08:13
Alla säger så olika. Så Blästersanden är alltså mindre vass är Råda. Jag har läst att den svarta blästern inte alls ska vara bra då den är vass! Vad menar du med "rund sand eller havssand" var kan man köpa det?
#10 - 24 september 2006 09:14
Kan idag meddela att mina corys mår utmärkt! :) Var en som dog, men jag tror det berodde på skador den fått under flytten.

Som jag förstått det så är väl blästersanden mycket vassare än rådan? Blästersand används väl innom industrin till att slipa metaller etc?
Och den är väl inte heller mer finkornig än rådan? (vad har förövrigt finkornigheten med saken att göra?)
Guest
#11 - 24 september 2006 11:28
Lubbe skrev:
Kan idag meddela att mina corys mår utmärkt! :) Var en som dog, men jag tror det berodde på skador den fått under flytten.

Som jag förstått det så är väl blästersanden mycket vassare än rådan? Blästersand används väl innom industrin till att slipa metaller etc?

Och den är väl inte heller mer finkornig än rådan? (vad har förövrigt finkornigheten med saken att göra?)

blästersand använder man för att blästra men det har inget att göra med att det är vasst utan mera finkorningt en tex rådasand
#12 - 24 september 2006 14:56
ok, då har jag missuppfattat det hela! :) Har alltid förstått det som att blästersanden är väldigt vass :p men finns det inte också olika grovlekar på blästersanden? Har för mig att det finns lite grövre också, eller är jag helt ute och cyklar? I så fall så behöver den ju inte vara mer finkornig än rådan, mener jag? :)
#13 - 24 september 2006 15:41
Biltemas blästersand som många använder är inte alls vass. Den finns i två kornstorlekar och man brukar använda den som är något grövre. Har för mig att den ligger på 0.8 mm. Jag använder den i ett av mina Corykar och dom gillar den jättemycket. Men den kan bli väldigt kompakt och så är den väldigt ljus. Rådan är väl lite rödare har jag för mig.
Guest
#14 - 24 september 2006 16:54
jo som råda finns det olika storlekar på biltemas blästersand, det jag menade var att med mer finkornigt snad du blästrar med ju finare blir ytan på metallen om man skulle använda råda så tror jag ytan skulle bli lite strävare.

har också biltemas blästersand till mina corydoras. undre lagret är kompakt medans det över lagret är väldigt mjukt.
#15 - 24 september 2006 17:37
Då så! Jag önskar en rölätt fin sand som passar mina grönlingar som älskar att böka runt. De har dock lite problem att böka runt i engelsk sjösten 3-5mm!!! Så om Rådan inte är vass och finns i 0,8-1,2 och inte ens skadar corydas ser det ut som ett utmärkt val! =)

Lubbe när du städar/fiskar bökar runt yr sanden runt då eller håller den sig någorlunda på plats? Vill ju inte ha dimma i akvariet =).
#16 - 24 september 2006 18:45
VAd är bäst då??

råda eller bläster??? Är någon av dom vass???

Blev lite förvirrad nu när jag läste den här tråden:p
#17 - 24 september 2006 18:49
blästersand är som sandlåde sand eller sanden på stranden. Inte alls vasst...

Råda kan jag inte uttala mig om
#18 - 25 september 2006 06:32
Black Mollyn: Sanden håller sig på plats, ja :) blir inte dimmigt! :p Jag har iof inte några fiskar som bökar sådär jättemycket, är väl mest malarna i stora karet och kuhliiålarna i lilla karet :)

Rådan verkar inte vara vass vad jag märkt, så då kan man kanske dra slutsatsen att både råda och blästersanden fungerar fint, även för kännsligare fiskar ned skäggtömmar etc, och man då helt enkelt kan välja sand efter smak? :p
#19 - 25 september 2006 07:31
Mina corys har alltid haft Råda som bottenmaterial. Först 0,8-1,2mm, men för en månad sen bytte jag till blandad 0,33 och 0,4-0,8mm och jag kan säga att de syns på dem att de gillar den finare sanden mycket bättre. De bökar och de är framme oftare. Några skavskador har jag aldrig sett.
#20 - 25 september 2006 20:17
Å vilken bra tråd, tack för att jag kan va med och dela den Lubbe :p. Jag var på Djurmagasinet idag och blev kär i Rådasanden de hade i sina kar. Jag bad om att få den och det visade sig att det var Rådasand 0,33!!! Hoppas att den inte har negativ inverkan på mina växter som just nu växer så det knakar. Det blir en rejäl renovering i helgen så om någon har något tips eller invändning mot Råda 0,33 så kom med det nu!!! :D Den verkar ju ha fungerat bra för Batski iallafall :) .

En till fråga, räcker 25kg till 167l?

Kram
Malin[:I]
#21 - 25 september 2006 20:31
Vet att det var någon tråd antingen (närmsta 4-6 veckorna) här eller på ciklid om att rådasand (har jag för mig) var giftig.

Så sök lite på forumen så hittar ni nog detta.

//Calle
#22 - 25 september 2006 21:41
Vet att det var någon tråd antingen (närmsta 4-6 veckorna) här eller på ciklid om att rådasand (har jag för mig) var giftig.

Det måste i så fall den svarta rådasanden. Den vanliga rådasanden används av många akvarister utan problem. Jag har själv haft rådasand i mitt SA-akvarium i 3 år utan problem.

Black mollyn: Det gick åt nästan 50kg till mitt 250 liters, så 25kg till ett 167 liters låter lite lite.

Sen måste jag säga att jag inte har bara 0,33mm, utan har blandat 0,33mm med 0,4-0,8mm. I Asien-akvariet är det mer av den fina sanden, medans i SA har jag kört fifty-fifty.

Dina växter kommer inte att ogilla rådasanden, men de kommer inte heller att må så bra av en ny steril botten. Men det går att lösa. Själv har jag lagt ett väldigt tunnt (see through) lager torv några centimeter under sandytan. Torven måste vara helt utan tillsatser (jag har kört med ekologisk torv) och så får man koka den i ca 15 minuter för att få bort ammoniumet. Det blir lite mer jobb, men då får man en levande botten där dina växter kommer att trivas. Jag har även fått tillsätta PMDD nu i början.

Men snyggt har det blivit och corysarna alskar sin nya fina sand :p
#23 - 27 september 2006 15:12
Så var det äntligen klart! Tog massa timmar men det var det värt. Jag köpte till 5kg så det blev 30kg 0,33mm Rådasand och jag tycker det räckte gott och väl. Fiskarna verkar nöjda och glada!! Grönlingarna började med en gång sila sanden. Längtar till dimman lättar! =)
#24 - 27 september 2006 15:30
Ja visst är det kul att se när de reagerar så där :)
#25 - 29 september 2006 21:50
batski skrev:
Mina corys har alltid haft Råda som bottenmaterial. Först 0,8-1,2mm, men för en månad sen bytte jag till blandad 0,33 och 0,4-0,8mm och jag kan säga att de syns på dem att de gillar den finare sanden mycket bättre. De bökar och de är framme oftare. Några skavskador har jag aldrig sett.

Blir för tätt i längden med för lite syre i botten. Grus följer med om man slamsuger. Ska man hålla igång ett kar med känsliga fiskar i åtskilliga år utan helrengöring är det lättare med ett grövre grus. Runt 3-7mm utan kanter funkar bäst.
Corydoras bryr sig inte så länge de får mat. Vi bryr oss mer tror jag.
#26 - 30 september 2006 08:54
Jag är övertygad om att de faktiskt gör det. Jag har iaf märkt en stor skillnad på mina.

Hur slamsuger du? Visst kan det följa med ett och annat sandkorn när jag slamsuger, men det är allt.

Det där med syret vet jag inte riktigt hur det blir i längden. Där man har växter ska det nog inte vara något problem, eftersom växterna drar själva ner syre till rötterna för att skapa en gynnsam miljö för sig själva.
#27 - 3 oktober 2006 10:42
Har hört att man kan skaffa sej malaysiska sandsnäckor som "bottendjur". Dessa snäckor lever nere i sanden under dagen o kommer fram när det blir mörkt i karet. Dessa snäckor filtrerar sanden runt rötterna på växterna så att det blir lite luftigare (de filtrerar runt i sanden överlag så det inte blir så kompakt, vad jag fattat). Har dock inga själv men funderar på att skaffa då jag har fått algrester som lägger sej på sandytan o är svårt att suga upp med hävert. Dessa snäckor drar ner algerna (+ övriga matrester) under sandytan o käkar upp det..

Kanske nån vet mer om dessa än jag? Det kanske är så att jag har helt fel.. men de verkar som en bra idé om man vill köra med sand, då det lätt kan bli "kompakt". Dessutom så ser man inte snäckorna på dagarna då de kommer fram på kvällarna när det börjar bli mörkt, o så har jag oxå hört att dessa "utrotar" de andra bruna vanliga snäckorna.. men jag kan ha fel..
#28 - 3 oktober 2006 14:12
Låter som en bra idé i fall man inte har torv under sanden ;) Sen tycker jag att det är synd om man inte får se dem.

Annars låter de som intressanta djur tycker jag.
#29 - 3 oktober 2006 17:41
sand

hej jag ska byta till rådasand 0,8-1,2mm jag har ett 500literskar då bottenytan är 200x50cm hur många kilo sand tror ni det kommer att gå åt då?? på ett ungifär asså.
#30 - 3 oktober 2006 17:52
hej jag ska byta till rådasand 0,8-1,2mm jag har ett 500literskar då bottenytan är 200x50cm hur många kilo sand tror ni det kommer att gå åt då?? på ett ungifär asså.

Det finns en tumregel som lyder: En säck (20-25 kg) per 100 liter.
Så ca. 5 säckar till ditt akvarium är kanske lagom. Men när det kommer till kritan så är det upp till dig. Du kanske tycker att det blir för mycket eller för lite med 100 kg sand.

Mitt tips är att köpa 4 säckar först, och sen ev. komplettera med ytterligare om det känns som om du vill ha mer.

För smaken är, som bekant, som baken: Delad! :D
#31 - 3 oktober 2006 17:55
men ska köpa 3 säckar först tror jag om man inte kan lämna tillbaka oöppnad säck för då köper jag 4 och lämnar tillbaka en om det behövs

tack för svar iaf
#32 - 3 oktober 2006 18:41
Jag har nästan 2 hela säckar i mitt 250 liters akvarium med en bottenyta på 100x50cm, så jag tror 3 säckar är för lite för ditt, men det kan funka.
#33 - 3 oktober 2006 18:58
men ni tror det går åt mellan 3 och 4 säckar asså. då vet jag på ett ungifär iallafall :) tack
#34 - 3 oktober 2006 20:06
Ja det tror jag.

Annons