Rädda malawi

#1 - 3 april 2009 18:09
Hejsan!!!
Ja har ett malawi akvarium men har lite problem för dom är väldigt rädda å man ser dom inte så ofta om man rör sig lite i rummet där dom är.
Har en hanne som är "ledaren" i akvariumet å han är den som är räddast av dom alla kan de vara så att de är på grund av han som alla andra också är så rädda?
För ja hade först typ 15 fiskar å då var hannen med då var dom rädda, så var ja på en akvarie affär å prata med ägaren å då sa han att ja antagligen hade alldeles för lite fiskar så ja köpte 12 till å i ca 2 veckor var dom inte alls rädda utan framme hela tiden alla utom hannen.
efter ca två veckor så blev alla jätte skygga å har vart de sen dess.
Skall ja ta bort hannen å skaffa en ny?
Mvh kenny
#2 - 3 april 2009 18:20
Jag har samma problem. Det blev lite bättre när jag satte i ca 20 goldenyngel, men de är fortfarande mycket rädda. Provade att mata lite varje gång jag kom in i rummet och det hjälper, fast dagen efter är allt glömt - lika rädda igen.

Att hannen är räddast av alla kan vara för att han troligtvis har klarast färger och han vet att han syns bäst av ev rovdjur. Du ska inte behöva byta hannen. Felet ligger nog nån annanstans. Hur ser akvariet ut? Mycket gömställen? Är akvariet täckt på 3 sidor? osv.
#3 - 3 april 2009 18:25
hej.
har byggt en bakrund själv med två grottor å två hålstenar å 5 kalk stenar plus två rötter.
akvariumet är på 220 liter å är täkt på två sidor.
mvh kenny
#4 - 3 april 2009 19:05
ibland hjälper det om man inte har så många gömställen för fisken.
#5 - 3 april 2009 19:19
smikeb skrev:
ibland hjälper det om man inte har så många gömställen för fisken.

Eller så kan det vara tvärtom... Lite gömställen så måste fisken vara på spänn hela tiden. Med mycket gömställen så kan de ta det lugnt för de vet att det inte är långt till en grotta.
#6 - 3 april 2009 19:44
man får prova sig fram.

Annons