Jag har två guramisar och två fjärilsciklider i ett 70l kar. nu hade fjärilarna lagt ägg och jag tog bort hannen (guramisen) till det större karet. Han var lite väl nyfiken på äggen. men så tänkte jag att honan får det väldigt trist så jag flyttade över honom igen dagen efter. dom är nu livrädda och kommer inte fram ens när det är mat. Kommer jag för nära karet så gömmer dom sig bakom pumpen,annars står dom och trycker bredvid.Fjärilarna är inte revirhävande och äggen är borta,så vad kan vara fel? innan hannen flyttade så var alla i karet sams,gjorde jag bort mig när jag flyttade honom flera ggr?
Det är säkert ingen fara, de är nog rädda och oroliga ett par dagar, men kommer att visa sig från sin goda sida snart igen;) men stör dem så lite som möjligt nu.
Det är säkert ingen fara, de är nog rädda och oroliga ett par dagar, men kommer att visa sig från sin goda sida snart igen;) men stör dem så lite som möjligt nu.
ok,ska inte rör mig framför akvariet på flera dagar :p
jag smög mig på dom nu och du har så rätt,hannen kikade så försiktigt fram,men kan dom verkligen bli så rädda av sig? jag har aldrig sett på maken till skrajsna fiskar,honan som jag knappt rört är lika rädd. Får dom mat i sig då kan man undra, och stressade fiskar kan väll bli sjuka lätt? fast mosaikguramin är väll en av dom tåligare så jag hoppas att dom blir som vanligt igen,ska aldrig flytta stackrarna igen[:o]
De känner kanske av att den andra är skraj och då blir bägge lite avvaktande. Ska bli kul att fånga upp mina Mosaiker i mitt 960 då de ska förpassas till Göteborg om en vecka;) .
Hade precis samma problem med mina guramis. De stod bara i ett hörn i nästan en vecka. Men nu för tiden, efter divese utfodringar så hoppar de i princip ur akvariet för att kramas när jag kommer XD
Hade precis samma problem med mina guramis. De stod bara i ett hörn i nästan en vecka. Men nu för tiden, efter divese utfodringar så hoppar de i princip ur akvariet för att kramas när jag kommer XD
Kan du inte ta kort på det och sätta in, skulle vara fräckt och se en gurami kramas;) :D .
Haha, tja... De kramas NÄSTAN. Bara nästan... I själva verket är de väldigt fisklika och står vid glaset och gör hundögon därför att de vill ha mat.
Men om jag inte hade haft täckglas då hade de kramats! ^__^
Haha! XD
Mina gillar inte att bli klappade. När man har händerna i akvariet när man t.ex städar så kommer de och känner på mig med sina spröt, men jag får aldrig klappa dom..;)