Räk-fråga

#1 - 16 mars 2008 17:10
Hej!
Ja skffade en räka igår.
Ingen aning om vad det är för sort då den som i de allra flesta fall säljs som en "glasräka".

Nu är jag lite orolig för den.
Den sitter helt stilla på ett blad och gömmer sig. Den rör inte en fena (:p)

Brukar inte räkor marshera över botten och filtrera grus eller äta alger på nån sten eller nått blad?

Har nog aldrig sett en sitta helt blickstilla förrut...
Kan de vara så att den tycker de e trist att vara ensam?
Eller är den bara väldigt rädd för fiskar?

I affären gick den i en tank med Fembands-Barber och Palettciklider, de största palettciklider jag har sett dessutom...

Eller är räkan bara lite pömsig?
#2 - 16 mars 2008 17:19
Räkor vill gärna vara flera stycken.

De är lite som pyraior, är de många är de modiga och är de själva står de i en hörna och gömmer sig.
#3 - 16 mars 2008 17:23
Bild?
#4 - 16 mars 2008 17:37
Ok.. ja köper nog några till på månag då.

Här är några biler på räkan:

RÄKA PÅ ROT

RÄKA-PÅ-ANNAN-ROT
#5 - 16 mars 2008 17:48
ser ut som amano?
#6 - 16 mars 2008 17:49
Visst är det en Amano.
#7 - 16 mars 2008 17:55
Nån som vet varför han sitter helt stilla på ett blad då?
Han rör inte ens sina "ät-delar"
ni vet... de brukar ju sitta med en bunt grus i munnen som de vänder och vrider och filtrerar på.

Nu har han suttit helt stilla där i flera timmar och på sin höjd backade han två steg när en tigerbarb sommade förbi och nosade på honom...
#8 - 16 mars 2008 17:57
Även om man köper ett gäng kan det ta någon vecka innan de vågar titta fram och undersöka sin nya livsmiljö. Men sen när de väl vågat brukar de vara modiga. Men det beror också lite på vad man har för andra invånare i tanken. Om man har mycket livlig fisk kan de också vara lite räddare än om de är i princip ensamma.
#9 - 16 mars 2008 18:03
De e femton tigerbarber i tanken. De är ju rätt livliga men de struntar i räkan.
Åsså är de tre siamesiska algätare, typ en 3-4cm stora.. de är lite halvskyggsa själva och ja har inte sätt dem närheten av räkan ens.

Men hur många räkisar ska man ha då?`Fanskapet kostade ju 35 spänn :p
Stefan i zooaffären sa att dom blir fler väldans fort och att det räcker med att man köper en så kan de bli 20 på några veckor :p
#10 - 16 mars 2008 18:57
Stefan i zooaffären ljuger tyvärr för dig. Amanoräkan förökar sig förvisso väldigt lätt - men för att föda upp ynglena krävs det bräckvatten och en hel del pyssel från din sida.

Men jag skulle rekommendera att du iaf håller minst 10 räkor tillsammans.

Sen är väl barber inte det första jag skulle ha som sällskap till räkor...

//C
#11 - 16 mars 2008 19:19
Stefan i zooaffären ljuger tyvärr för dig. Amanoräkan förökar sig förvisso väldigt lätt - men för att föda upp ynglena krävs det bräckvatten och en hel del pyssel från din sida.

Han sa att de sålt slut räkorna många gånger, alltså helt slut så de inte fanns några kvar. Sen efter ett par veckor hade de vart fullt med räkor i akvariet igen.

Men jag skulle rekommendera att du iaf håller minst 10 räkor tillsammans.

Sen är väl barber inte det första jag skulle ha som sällskap till räkor...

//C
Det var litegranna därför jag testade med bara en räka först.
Räkorna gick som sagt med barber och ciklider i affären. Det har gått två dagar nu, visst det är ingenting, men tigerbarberna var lite små intresserade av räkan den förta halvtimmen, men efter det har de visat noll intresse för räkan. De råkar stöta på den ibland när de bökar igenom gruset eller musar i sig alger från växterna, men de visar inget intresse alls för räkan.
#12 - 16 mars 2008 19:30
Nykläckta räklingar är så små och ofärgade att man knappt kan se dem med blotta ögat. När han säger att det är "tomt" i karet så ligger det säkert ett tjog räklingar på botten och myser.

Att bara skaffa en räka och förvänta sig att den förökar sig av sig själv, vet inte hur jag ska säga det här riktigt, men det krävs två individer av motsatta kön för att det ska bli bebisar. ;)
#13 - 16 mars 2008 19:37
Grodlund skrev:
De e femton tigerbarber i tanken. De är ju rätt livliga men de struntar i räkan.

Åsså är de tre siamesiska algätare, typ en 3-4cm stora.. de är lite halvskyggsa själva och ja har inte sätt dem närheten av räkan ens.

Men hur många räkisar ska man ha då?`Fanskapet kostade ju 35 spänn :p

Stefan i zooaffären sa att dom blir fler väldans fort och att det räcker med att man köper en så kan de bli 20 på några veckor :p

Eftersom räkor inte är tvåkönade så räcker det aldrig med en ensam utan man behöver en hona och en hane;). För att vara säker på att man har fått en av varje så krävs de några stycken (om man inte kan se skillnad på könen).
Bilagor:
#14 - 16 mars 2008 19:38
De ligger säkert kvar massa räklingar å myser, de kan ju inte komma från ingenstans :)
Vad ja menar är att de går i ett sötvattensakvarium och de får ingen speciell behandling för att de ska växa upp... de bara gör de av sigsjälv...

det krävs två individer av motsatta kön för att det ska bli bebisar.

Har dock för mig att de flesta räkor är hermafroditer och kan sätta på sigsjälva om de skulle behövas.

Edit: ok, med tanke på vad föregående skribent sa så antar ja att denna räk-sort inte är hermafrodit.
Jag testar nog ett par räkor till i morgon då :]
#15 - 17 mars 2008 02:42
Nej räkor är inte tvåkönade. Du kanske tänker på de saltvattenlevande som man köper i frysdiskarna. De byter kön, men det gör inte de vi har i akvarier.
Menade inte din kompis i akvariebutiken att det var slutsålt när det var tomt och att dom fått in nya från grossist då det fanns fler att köpa? Dom förökar sig inte i sötvatten, inte amanon.
Det gör däremot körsbärsräkorna och Crystal red.
Hur stort akvarium har du? Jag tror nog att det räcker med kanske fem i ett gäng för att dom ska bli tryggare, lite beroende på akvariestorlek och fisksällskap.
#16 - 17 mars 2008 15:50
Hej igen!
har nu läst på lite om Amanoräkor och det jag har läst får mig att starkt tvivla på att det är just den arten jag har köpt.

Om inte Stefan på Godhems Zoo har dragit den värsta rövaren, vilket jag starkt tvivlar på - så förökar sig dehär räkorna ganska rejält i akvariet i butiken.

och det är ett helt vanligt butiksakvarium. Bottenfilter, lite grus, lite växter och några biobollar.
En samling palettciklider, lite svarta neontetror och ett par fembandsbarber.

Han har värkligen ingen anledning att ljuga om det, skulle han vilja sälja fler räkor så hade han ju sagt att ja behövde köpa många och inte att de räcker med en eller två.

Ja säger inte att något är omöjligt, men de verkar osannolikt.
Ska försöka ta ett par bilder på räkfanskapet så får vi se om någon kan ha en teori om vad det kan vara för räka om inte Amano...
#17 - 17 mars 2008 16:08
Jag kan med säkerhet säga att det där inte är vare sig Körsbär eller Crystal för jag har haft båda.
Om Stefan har sagt det så har han dragit en rövare, har han sagt att du ska få karet fullt med räklingar fast räkorna går med fisk så har han också dragit en rövare eftersom nästan all fisk käkar räklingar, har Stefan sagt att det har tagit ett par veckor för räklingarna att växa till sig så har han dragit en rövare, speciellt tillsammans med Paletter... :D
#18 - 17 mars 2008 16:26
Grodlund skrev:

Ja säger inte att något är omöjligt, men de verkar osannolikt.

Ska försöka ta ett par bilder på räkfanskapet så får vi se om någon kan ha en teori om vad det kan vara för räka om inte Amano...

Din räka är med all säkerhet en amano, det går inte att missta.
Antingen har du blivit lurad eller så har han som sålde den blandat ihop sina räkor.
Du kommer iallafall inte få en massa räklingar av den där på egen hand, utan pysslande med bräckt vatten och bängel.
I sällsynta fall kan någon enstaka räkling överleva sötvatten, men det är inget man bör hoppas på
#19 - 17 mars 2008 16:28
Har du titta på artbeskrivningen här på zoopet, de har en toppenbild du kan titta på? Ser ju helt klart ut som en amano.....
#20 - 17 mars 2008 17:50
Kom just från Godhems Zoo.
Jag sa till stefan vad ni har sagt.
Han fösäkrade om att räkorna i deras kar i affären förökade sig utan någon speciell behandling och de samma gällde deras grossist.
Jag vet inte vad ja ska tro.
Jag tror på er och på artbeskrivningen - men säger stefan att räkorna i affären förökar sig så har jag ingen anledning att misstro honom heller.

Hur som hellst - det är för tillfället inte så viktigt - jag planerar inte att föda upp räkor endå.

Jag köpte tre räkor till i alla fall.
En av dom verkar ha fått fnatt, den simmar bara runt runt runt i mitt 200 liters hela tiden. Alla andra satte sig på ett blad eller en rot men en av dom leker bara karusell so msagt.
Har nog hållt på i ca en halvtimme nu... har han skadat sig på något sätt eller brukar de göra så när de kommer till nya miljöer?
#21 - 17 mars 2008 18:00
De brukar göra så när någon hona har rom.. Vi kallar det att de stimmar.. Alla killar simmar omkring... Iaf när det gäller mina Crystal.. ;)
#22 - 18 mars 2008 11:08
du får ju helt enkelt vänta o se hur de förökar sig eller inte..jag är då säker på att de inte gör det i sötvatten..och har du bara en så kommer den absolut inte ens ha befruktad rom..men som sagt du får vänta o se om affären eller de på forumet här har rätt svårare är det inte eller hur.
#23 - 18 mars 2008 12:05
De e sant.
Men jag har fyra räkor nu :D

Annons