Räka "hade" rom?

#1 - 30 april 2009 14:16
Köpte ett gäng BC humlor, varav en bar runt på rom, riktigt fet och go', den putsade rommen hela tiden.

Men nu ser jag ingen tjock räka med rom. Men det är rätt antal räkor.

Frågan lyder:
Kan räkan fälla rommen om den förblivit obefruktad, som om den tänkt "Nä, nu skiter jag i det här, när det ändå inte blir något av"?

:confused:
#2 - 30 april 2009 14:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det finns ju ett alternativ till: Romen kan ha kläckts.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#3 - 30 april 2009 14:35
Skulle man inte då ha sett en massa räkbäbisar?
#4 - 30 april 2009 14:42
your_azz skrev:
Skulle man inte då ha sett en massa räkbäbisar?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det beror ju på.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom är väldigt små och svåra att upptäcka om man har mycket gömställen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Går dom själva?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du har massa hungriga fiskar tillsammans med dom så kan dom ha blivit mat, eller så gömmer dom sig för dom hungriga fiskarna.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]När jag hade en kamphane hos mina körsbärsräkor såg jag nästan aldrig några småyngel, men dom blev fler hela tiden så många yngel överlevde.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Nu när jag har dom själva så ser jag massvis med småyngel.[/COLOR][/FONT]
#5 - 30 april 2009 14:54
De går själva, ja
#6 - 1 maj 2009 10:08
Har du mycket växter?
väldigt bra på att gömma sig :)
#7 - 1 maj 2009 10:20
Mina körsbärsräkor hade oxå rom. Sen "försvann" rommen och jag har inte sett några räkbäbisar på flera veckor. Men igår hittade jag plötsligt tre stycken på innerfiltret som satt och käkade. Trodde först det var nåt skräp, tills de började röra på sig. Kan hålla med om att de är duktiga på att gömma sig, och pyttesmå är dom.
#8 - 7 maj 2009 18:32
Hur länge bär körsbärsräkan på rommen?
#9 - 8 maj 2009 09:08
Ingen som vet?
#10 - 8 maj 2009 09:15
Jag TROR att det är ca 3 veckor.
#11 - 8 maj 2009 10:07
your_azz skrev:
Köpte ett gäng BC humlor, varav en bar runt på rom, riktigt fet och go', den putsade rommen hela tiden.

Men nu ser jag ingen tjock räka med rom. Men det är rätt antal räkor.

Frågan lyder:

Kan räkan fälla rommen om den förblivit obefruktad, som om den tänkt "Nä, nu skiter jag i det här, när det ändå inte blir något av"?

:confused:

finns ytterligare ett alternativ.

en del räkor blir lite stressade av flytt, så de släpper romen + ömsar skal.
vilket innebär att romen kanske släpptes innan de var kläckfärdiga.

.
#12 - 14 maj 2009 14:44
mina blå tiger och vanliga tiger går med rom hela tiden men ser aldrig några bäbisar.
#13 - 16 maj 2009 14:18
tror nog som kensa skriver att dom kan bli stressade och om dom kommer ner i ny miljö o nytt vatten som jag nu uppfattade att du menade att den hade rom innan du köpte dom så kan dom släppa romen..du kan ju ha tur att dom kläckts oxå:)

Annons