Räkarterarter/varianter i våra akvarier ?

#1 - 23 januari 2007 20:44
Hej allihop !

Som ny här på forumet och efter många år med endast amanoräkor i akvarierna. Har jag blivit passionerat intresserad av räkor.

Har dock konstaterat att det är en jungel detta med räkarter och inte är det helt lätt att hitta olika arter i butikerna heller.

Tänkte därför starta en tråd med vilka räkarter vi håller i våra akvarier. Kunde vara kul för att få en överblick, när det gäller antalet arter i landet.

Jag hoppas därför att så många som möjligt vill tala om vilka arter/varianter de har hemma.

MVH/Anita

Själv har jag:

Caridina multidentata (Amano)
Caridina cf. cantonensis "Crystal Red"
Caridina cf. cantonensis "Black Crystal"
Neocaridina sp. blue
Neocaridina heteropoda (viltfärgad)
Neocaridina heteropoda var. red (Körsbär)
#2 - 23 januari 2007 21:08
Jag har:

Amanoräkor
Körsbärsräkor
Crystal red
White pearl
och Atyopsis moluccensis

[INDENT]

[/INDENT]
#3 - 23 januari 2007 21:13
Jag har två räkkar, Körsbärsräkor i det ena och Crystal red i det andra.
#4 - 23 januari 2007 23:48
Nio kar med räkor. De flesta med enbart en
sort och utan fisk, men posthornssnäckor i alla.

Red cherry
Crystal red
Crystal black
White pearl
sp. "Tiger"
spec. "Burma"
cf. "Breviata"
sp. "New bee"?
#5 - 24 januari 2007 08:08
Jag har artakvarium med:

Crystal Red
White Pearl
sp "Tiger"
#6 - 24 januari 2007 08:32
tiger
körsbär
Crystal red
white pearl
glasräka
#7 - 24 januari 2007 19:16
Härligt ! med alla som har dessa fantastiska små varelser i sina akvarier.

Flyttar upp tråden lite, hoppas att fler vill ansluta sig och tala om vilka skönheter just de, har hemma.

Anita
#8 - 24 januari 2007 20:48
Crystal Red
Tiger
Amano
Red Nose shrimp
Black Crystal:p
Blå Tiger:p
Humleräka
och något som såldes som"Blå Räka

Nu fattas bara den göna Babaultin!
#9 - 24 januari 2007 20:58
Har för tillfället körsbärsräkor men jag är ganska sugen på Crystal Red
#10 - 26 januari 2007 11:55
Har lagt till en ny lite räka på min lista.

MVH/Anita
#11 - 26 januari 2007 12:04
Jag har Crystal Red &White pearl.
#12 - 26 januari 2007 12:05
Sonja!
Kan inte du komplettera med lite bilder på de du har? Jag har några bilder som är ok, men inte i din klass.....
#13 - 26 januari 2007 12:21
tummen skrev:
Sonja!

Kan inte du komplettera med lite bilder på de du har? Jag har några bilder som är ok, men inte i din klass.....

Ja det kan jag göra, lite senare hinner jag nog.
#14 - 26 januari 2007 12:24
Sonja skrev:
Ja det kan jag göra, lite senare hinner jag nog.

Dags att åka lite pendeltåg snart eller? Skall försöka ladda upp lite bilder här när jag får tid.
#15 - 26 januari 2007 12:25
Har för tillfället körsbärsräkor men jag är ganska sugen på Crystal Red

Vad väntar du på? Slå till vetja![;)]
#16 - 26 januari 2007 13:12
tummen skrev:
Dags att åka lite pendeltåg snart eller? Skall försöka ladda upp lite bilder här när jag får tid.

Nej då, är ledig idag men väntar på att Draupner ska titta in och kika på räkor ;)
#17 - 27 januari 2007 12:26
Jag har:

Tiger
Chrystal black
Crystal red
White pearl
Humleräka
#18 - 28 januari 2007 16:16
Hej igen !
Har lagt till vildformen av körsbärsräka på min lista.
Hoppas det finns fler som vill ansluta sig till listan.

MVH/Anita
#19 - 28 januari 2007 17:13
Vi hade 20st körsbär nu har vi "bara" över 200st,filtrerande räka och cr.

Thomas
#20 - 28 januari 2007 17:15
2st räkmackor;)

Thomas
#21 - 28 januari 2007 20:46
enbart körsbär... letar efter grön räka och planerar ett kar med crystal red...
#22 - 28 januari 2007 21:03
jag har en waterfallshrimp den e 6 cm lång och blir 12 :)
#23 - 17 mars 2007 16:01
Heej! jag ska nog köpa amano räkor men är lite sugen på krystal red nu okså! vem är lättast att sköta?? ska skaffa alledes strax lixom! kanske i morgon!! :D
#24 - 17 mars 2007 16:22
har en amano (absolut inte ultimat men han har nog blivit singel å butiken hade slut:()
4 cherry (2 röda å 2 brunsvartgrå(?) dom var apdyra plus att en vart mördad av min kanibal som har husarresst igen)
1 mountain rock på 8-9cm
#25 - 17 mars 2007 16:31
Jag har ynka tre st crystal red
#26 - 17 mars 2007 17:21
Ja hade tänkt att köpa en räka elr två till mitt 54 L idag på stavro zoo *stavning* men ja gjorde det aldrig..
#27 - 17 mars 2007 22:43
Nitra98 skrev:
Jag har:

Amanoräkor

Körsbärsräkor

Crystal red

White pearl

och Atyopsis moluccensis

Nu har jag också:

Crystal black
Humleräkor
#28 - 17 mars 2007 23:04
Inga än men snart...

Maken ville först inte alls ha räkor.
"Usch aldrig" var hans kommentar, men när vi var på zoo idag så tittade han in i ett kar där det fanns "sötvattensräkor" och sa "va gulliga, är det så dom ser ut" så då var det bara att beställa några Körsbärsräkor som kommer i slutet av nästa vecka:)

Jag undrar om han inte trodde att de såg ut typ som de man köper i affär:p

Edit: Jag måste få fråga också; Vad har ni fått betala för era Körsbärsräkor?
#29 - 18 mars 2007 11:05
evus skrev:
Jag har:

Tiger

Chrystal black

Crystal red

White pearl

Humleräka

Uppdaterat söndag 18:e mars:

Neocardina Palmata-Lightning shrimp- prickig med ryggen z formad :)
Blå räka- mörkblå :)
#30 - 18 mars 2007 11:45
evus skrev:

Lightning shrimp- prickig med ryggen z formad :)

Bilder tack! :D
#31 - 18 mars 2007 12:38
Nitra98 skrev:
Bilder tack! :D

Snabb "påsbild" av skrämda blekare räkor:
#32 - 18 mars 2007 16:57
Var fick du tag i dem? Z-formad rygg?! *försöker se det framför mig*

evus skrev:

Lightning shrimp- prickig med ryggen z formad :)

#33 - 18 mars 2007 17:36
evus skrev:
Snabb "påsbild" av skrämda blekare räkor:

De där såg ju jättefina ut! :) *avundsjuk*
#34 - 18 mars 2007 17:54
meeeeeeeeen vad alla har häftiga räkor
*surar över att jag bor i norrland:D*
#35 - 18 mars 2007 18:23
polysperma skrev:

Säger det samma, bor i Södra Norrland, utbudet är uruselt och priserna oftast väldigt höga...
#36 - 18 mars 2007 18:31
Mamma Mia skrev:
Var fick du tag i dem? Z-formad rygg?! *försöker se det framför mig*

Bromma zoo. Här kommer stjärnfotografens egna bilder copywrite så klart:)

Jag tror inte att detta är en miniräka utan snarare något åt Amanohållet. Trots det utmärkta fotografiet så syns inte att de är ljusblåa meg mörkblåa prickar. De har också pyttesmå framklor som visar att de är lite mer "framfusiga" än andra småräkor:). De går i ett eget akvarium för säkerhets skull!
#37 - 18 mars 2007 18:40
polysperma skrev:

Jag kommer från Härnösand och vet hur det är:) . Jag vet ju inte var i Västernorrland som du bor men be din zoohandlare ta hem ett gäng från sin fiskleverantör. De flesta tar hem från Simontorp eller Imazo och de har båda räkor på sina leveranslistor. Annars kan du PM:a mig så kan vi se om jag kan hjälpa dig!

"Alla borde ha rätt till räkor" nytt bevingat ordspråk:D.
#38 - 18 mars 2007 19:10
min handlare tar hem men det blir tyvärr dyrare att spec beställa än att ta det som finns så att säga.
kanske bara jag som är snål men mellan 40kr-89kr räkan är i mitt tycke dyrt, spec då på sånna som ynglar bra, dom som är svårynglade kan jag där emot förstå är lite dyrare.
#39 - 18 mars 2007 20:15
...om det är någon som vet vart man kan köpa crystel red i norrköpingstrakten, så säg mer än gärna till!!! kan även tänka mig att ta en tur till sthlm om det verkligen kniper...

själv har jag annars bara en räka - en afrikansk jätteräka - en sån med filterhänder. mycket trevlig liten krabat. önskar att jag hade några fler av den, men den är visst svår att odla. någon mer som har den?
#40 - 18 mars 2007 22:14
evus skrev:
Bromma zoo. Här kommer stjärnfotografens egna bilder copywrite så klart:)

Jag tror inte att detta är en miniräka utan snarare något åt Amanohållet. Trots det utmärkta fotografiet så syns inte att de är ljusblåa meg mörkblåa prickar. De har också pyttesmå framklor som visar att de är lite mer "framfusiga" än andra småräkor:). De går i ett eget akvarium för säkerhets skull!

Jepps, dina små sötnosar ser ut att vara någon form av macro, Macrobrachium.

Så det är nog klokt att hålla dem lite för sig själva ;) .

MVH/Anita
#41 - 19 mars 2007 11:43
Jag blev lite orolig när jag läste vad du skrev Anita, speciellt då jag inte hittade någonting på nätet som såg ut som mina räkor.

Jag lyckades ta reda på att de kommer från Akvarium Kallhäll som är en importör av fiskar odyl. Sagt och gjort, jag ringde dit och fick det latinska namnet på denna underliga "lightning shrimp" som är Neocardina palmata dvs de blir c.a 2,5 cm som fullvuxna. Puh, vad skönt!! Inga jätteräkor här!!

Jag hittade denna länk på internet med mycket bättre bilder än vad jag kan prestera:

http://www.kreeftengarnalen.nl/phpBB2/printview.php?t=1220&start=45&sid=6df21c9bccb377e74355b4f9a24728cd

En glad och lättad Eva
#42 - 19 mars 2007 12:28
Jag tycker inte det ser ut som en Neocaridina/Caridina alls. Den ser ju mer ut att ha samma kroppstyp som glasräka/spökräka med den krökta ryggen och stora ögonen. Men jag är inte säker alls.
#43 - 19 mars 2007 12:54
Jag håller med dig Sonja om att de liknar glasräkor förutom att de har betydligt mer färg på kroppen. Detta med namn på våra räkor verkar vara en riktig djungel..........

Mina är direktimporterade från Asien under namnet "Neocardina palmata" men det verkar inte vara något bensäkert bevis på att de verkligen är sådana. Titta bara på alla varianter på "blå räka" som finns i handeln....... Jag läste på internet att trots att föräldrarna har en bra mörkblå färg så blir räklingarna ändå bleka /ljusblå och att det ännu inte finns någon "tvättäkta" art av blå räka i handeln ännu.

Nåja jag får väl vänta till dess mina räkor är fullvuxna och se om de stannar på 2,5 cm eller drar iväg till glasräkestorlek ca 5cm.
#44 - 19 mars 2007 13:02
evus skrev:
Jag håller med dig Sonja om att de liknar glasräkor förutom att de har betydligt mer färg på kroppen. Detta med namn på våra räkor verkar vara en riktig djungel..........

Mina är direktimporterade från Asien under namnet "Neocardina palmata" men det verkar inte vara något bensäkert bevis på att de verkligen är sådana. Titta bara på alla varianter på "blå räka" som finns i handeln....... Jag läste på internet att trots att föräldrarna har en bra mörkblå färg så blir räklingarna ändå bleka /ljusblå och att det ännu inte finns någon "tvättäkta" art av blå räka i handeln ännu.

Nåja jag får väl vänta till dess mina räkor är fullvuxna och se om de stannar på 2,5 cm eller drar iväg till glasräkestorlek ca 5cm.

Jodå, det är en räkdjungel där ute nu ;) Jag har själv suttit och ringt grossist för att få veta rätt namn på mina svenska humleräkor, men dom får inte in dom med något latinskt namn överhuvudtaget.
Det där med de blå kan man förstå. Jag kommer nog inte att försöka köpa blåa räkor i vanlig butik än i alla fall. Inte sjutton skickar de som odlar iväg de snyggaste de har, däremot är det dom som fotas förstås. Men visst är det jättekul att det börjar hända något med räkor nu. Det verkar komma in mer och mer sorter även till Sverige nu.
Dom mörka du hittade, vilken ögonfärg har det? Mörka eller ljusa?
#45 - 19 mars 2007 13:07
Sonja skrev:
Jodå, det är en räkdjungel där ute nu ;) Jag har själv suttit och ringt grossist för att få veta rätt namn på mina svenska humleräkor, men dom får inte in dom med något latinskt namn överhuvudtaget.

Det där med de blå kan man förstå. Jag kommer nog inte att försöka köpa blåa räkor i vanlig butik än i alla fall. Inte sjutton skickar de som odlar iväg de snyggaste de har, däremot är det dom som fotas förstås. Men visst är det jättekul att det börjar hända något med räkor nu. Det verkar komma in mer och mer sorter även till Sverige nu.

Dom mörka du hittade, vilken ögonfärg har det? Mörka eller ljusa?

KAN det vara våran förtjänst att det ökat med räkor i våra affärer?:D För några år sedan fanns det ju ingenting alls i den vägen.....[:o]
#46 - 19 mars 2007 13:08
Mörka, jag satte ihop dem med mina 3 CB i går och nu går en CB med rom.

Hmmmmmmmmm, jag undrar vem som är fadern. I och för sig så bytte jag vatten i går och mina CB blev väldigt pigga redan innan jag stoppade i mina nya blå. Vet du Sonja om CB och blå räka parar sig??
#47 - 19 mars 2007 13:12
tummen skrev:
KAN det vara våran förtjänst att det ökat med räkor i våra affärer?:D För några år sedan fanns det ju ingenting alls i den vägen.....[:o]

Det tror jag!! Jag har varit inne i zooaffärer som har haft Zoopet som faktasök.

Kul, speciellt i går när de tittade på "Räkiga fakta" och jag sa att det händer att jag gör ett litet inlägg på den sidan:) :).
#48 - 19 mars 2007 13:12
evus skrev:
Mörka, jag satte ihop dem med mina 3 CB i går och nu går en CB med rom.

Hmmmmmmmmm, jag undrar vem som är fadern. I och för sig så bytte jag vatten i går och mina CB blev väldigt pigga redan innan jag stoppade i mina nya blå. Vet du Sonja om CB och blå räka parar sig??

Jag har inte en susning om det. Det verkar ju finnas flera olika räksorter som finns i mer eller mindre blått. En del kan säker para sig med CB och andra inte.

Har du sett den här länken?

http://www.petshrimp.com/glassshrimp.html
#49 - 19 mars 2007 13:14
tummen skrev:
Jag har Crystal Red &White pearl.

Jag har fortfarande samma sorter, men flera av varje nu

WP: 200-400 stycken....värre än kaniner
CR/red bee: 15-20? Någon som har tips på att trigga igång odlig?:D ;) :p
#50 - 19 mars 2007 13:17
Jo, det är likt men mina har mörka ögon och har lite mer färg.

Ett mysterium..........
#51 - 19 mars 2007 13:22
tummen skrev:

Kul! Det kan man kalla för "Räkrejs":) :) :)
#52 - 19 mars 2007 13:23
evus skrev:
Jo, det är likt men mina har mörka ögon och har lite mer färg.

Ett mysterium..........

Det kan ju vara något helt nytt som inte är beskrivet än.
#53 - 19 mars 2007 13:24
Kom förbi och titta nästa gång du är hos Janne och shoppar!!!
#54 - 19 mars 2007 13:26
tummen skrev:

CR är lite trögare hos mig också, och allra trögast är de svenska humleräkorna. Ibland får jag för mig att dom (både CR och humla) fortplantar sig i cykler. Det ser ut som om det går rätt lång tid och jag ser knappt någon hona med rom, men plötsligt verkar alla honor ha det samtidigt.
#55 - 19 mars 2007 13:27
evus skrev:
Kom förbi och titta nästa gång du är hos Janne och shoppar!!!

Det skulle ju vara väldigt trevligt. Kanske tis eller ons kan funka?
#56 - 19 mars 2007 13:49
Sonja, jag skickar ett Pm till dig:)

Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka mina mystiska räkor och byta till någonting mer säkert. Det är ju möjligt att de är en variant på glasräkor och då blir de för stora för min räkburk:) :) Jag har ringt till zooaffären och det är inga problem.

Spännande att se vad jag kommer hemdragandes med härnäst (tycker inte familjen):D
#57 - 19 mars 2007 18:15
Evus !

http://www.crusta10.de/templates/index.php?lang_id=1&showid=169

Har kikat på Caridina simonyi från Sri Lanca och tycker att den är lite lik dina räkor och de nu är en Caridina art du har.

Hoppas länken fungerar, annars lägger jag in en ny.

Funkade inte helt bra. Men går du in under Garnele och sedan under Reisen und Biotope. Så hittar du en artikel som heter: 2003 Sri Lanka Kurztrip.

Den visar bland annat C. simonyi, är det sådana du har kanske ?.

MVH/Anita
#58 - 19 mars 2007 18:29
Ursäkta, det ska vara Caridina simoni inte simonyi.
#59 - 19 mars 2007 18:47
Tack för länken:) :). Mycket likt! Det verkar som om de där räkorna kan ha varit nästan vad som hellst:) :) . Nu har de dock fått flytta tillbaka till Bromma zoo igen och jag utökade mitt stim med "Galaxy" med 5 individer till i stället.
#60 - 15 augusti 2007 13:08
evus skrev:
Jag har:

Tiger

Chrystal black

Crystal red

White pearl

Humleräka

Dax att uppdatera:):

Crystal red (japanstam)
Grön räka
Orange räka
Blåbandad Tigerräka

Den sistnämnda arten ser ungefär ut som en cr men med blått istället för rött. De har en bra mörk färg och några har oranga ögon. Eftersom de blir genomskinliga när de blir skrämda så verkar de inte vara artificiellt färgade.
#61 - 15 augusti 2007 13:15
Filterräkor:
Atyopsis moluccensis
Atya gabonensis
Atyoida pilipes

Vanliga räkor:
Caridina cf. cantonensis "Crystal Red"
Caridina cf. cantonensis "Bee"
Caridina cf. cantonensis "New Bee"
Caridina cf. breviata
Caridina cf. babaulti
Caridina multidentata
Neocaridina heteropoda var. "Red"

Långarmade räkor:
Macrobrachium sp.

//C
Bilagor:
#62 - 16 augusti 2007 13:25
Har (än sålänge):

*Körsbärsräkor
*Amanoräkor (tyvärr endast 2 st, ska köpa fler)

Funderar närmast på att ev. köpa White Pearl så småningom förutom fler Amanosar förstås :p

Det är farligt det här med akvarium, särskilt sen man hamnade i räkträsket ;)
#63 - 16 augusti 2007 14:38
Neocaridina sp. blue (Blå räka, brun variant)
Neocaridina heteropoda var. "red" (Cherry)
#64 - 30 augusti 2007 14:29
evus skrev:
Dax att uppdatera:):

Crystal red (japanstam)

Grön räka

Orange räka

Blåbandad Tigerräka

Den sistnämnda arten ser ungefär ut som en cr men med blått istället för rött. De har en bra mörk färg och några har oranga ögon. Eftersom de blir genomskinliga när de blir skrämda så verkar de inte vara artificiellt färgade.

Ny uppdatering:

Purple zebra shrimp
#65 - 30 augusti 2007 16:16
Blissan skrev:
Crystal Red

Tiger

Amano

Red Nose shrimp

Black Crystal:p

Blå Tiger:p

Humleräka

och något som såldes som"Blå Räka

Nu fattas bara den göna Babaultin!

Uppdatering

Crystal Black
Crystal Red
Neocardina sp.Orange
Amano
Bilagor:
#66 - 2 september 2007 17:35
Annaica skrev:
Neocaridina sp. blue (Blå räka, brun variant)

Neocaridina heteropoda var. "red" (Cherry)

Ny uppdatering:

Caridina cf. cantonensis "Crystal red"
#67 - 5 september 2007 08:04
Så var man med Caridina multidentata igen då.
#68 - 5 september 2007 17:22
Det enda som jag har i min räksamling är:

Macrobrachium sp.
Körsbärsräkor.

Mer kommer det att bli någon gång:)
#69 - 5 september 2007 19:24
Sonja skrev:
Nio kar med räkor. De flesta med enbart en

sort och utan fisk, men posthornssnäckor i alla.

Red cherry

Crystal red

Black crystal

White pearl

sp. "Tiger"

spec. "Burma"

cf. "Breviata"

sp. "New bee"?

Nytt: sp. "Purple zebra shrimp"

Annons