Räkfälla???

#1 - 20 januari 2009 16:48
Hej!
Är nyinvigd i akvariernas underbara värld sen en månad tillbaks. Införskaffade då ett 54-liters Aquael med Aquael Fan-1 plus pump och doppvärmare. Invånare i karet är 1 Kampfisk, 3 platysar, 1 ancistrus, 3 mollysar (av vilka Dalmatiner Mollyn dog knall & fall i lördags..) SAMT 3 Amanoräkor.
Nu till ett av problemen! Alla 3 räkorna är försvunna:confused:!! Finns det någon av er som har erfarenhet av Aquael filtret tilsammans med räkor? Är det "räksäkert" eller de kan ha åkt in i suget? Växtligheten består bara av 2 små anubias och en plastväxt så jag tycker inte att de kan gömma sig där utan att vi ska få en glimt av dem någongång..

Tacksam för svar!
#2 - 20 januari 2009 17:25
Vuxna amanos tar sig knappast in i ett filter.
De kan förstås hoppa ut om locket är öppet, eller ha gömt sig undan kampfisken på nåt kreativt ställe (t.ex. bakom filtret), men en annan möjlighet är att vattenkvaliteten är dålig så räkorna dött.
Titta noga in i akvariet från olika vinklar, prova att putta på filter och växter med en håv och se om du inte hittar igen räkorna.
#3 - 20 januari 2009 18:09
Har haft samma problem med försvunna amanoräkor och funderat länge var har de blivit av. Har ändå många växter med bl a taiwanmossa för gömställen men har ju också kampfiskar :confused: kan det vara dem som är boven...
#4 - 20 januari 2009 18:12
Tack för det snabba svaret!
Har letat med ljus & lykta i karet utan att hitta dem..:(
Ang, vattenvärdena så passade jag på att göra ett sticktest samtidigt.. Nitrat, nitrit,GH & Cl2 = 0 Ph = 7.6 KH = 20 !! Spelar det någon roll med högt KH? Vad ska jag göra isåfall utan att ändra Ph för mycket??
Om räkorna dött.. försvinner verkligen allt så snabbt? Fungerar det inte med kampfisk till räkor??
Bilagor:
#5 - 20 januari 2009 19:28
Hög KH är bara bra, eventuellt dåligt vatten vore ammoniak eller nitrit. Man brukar kunna känna en "elak" lukt från vattnet om det är det som är problemet.

Döda räkor försvinner snabbt, men nån dag har man nog på sig att se att det ligger vita räkor på bottnen.

Kampfisk sägs äta körsbärsräkor, det är väl inte helt otänkbart att den kan ge sig på amanos också, trots att de är mycket större.
#6 - 21 januari 2009 07:11
Jag har ett litet räkkar som jag "räksäkrade" genom att sätta en nätstrumpa över filtret (använder en såkallad "ryggsäcks pump" som hänger på utsidan av akvariet vars rör går ner i akvariet till ett filter.)
#7 - 23 januari 2009 09:12
Rolle85 skrev:
Jag har ett litet räkkar som jag "räksäkrade" genom att sätta en nätstrumpa över filtret (använder en såkallad "ryggsäcks pump" som hänger på utsidan av akvariet vars rör går ner i akvariet till ett filter.)

hej det va intresant med ryggsäcks pump hur ser den ut?
Bilagor:

Annons