Räkfråga

#1 - 23 augusti 2008 06:09
Hej!!har en liten fråga angående räkor..vad gör honan med alla Romkulor hon har på magen kläcks dem och sitter ungarna kvar på magen ett taga eller släpper honan alla äggen innan det är dags för att kläckas??

Att jag frågar är att jag upptäckte på botten av min Räkvas något som liknar ägg och det var vitt ludd runt det,kan ha varit gammla ägg nån som har en susning om detta innan jag suger upp det vid ett vattenbyte:)
#2 - 23 augusti 2008 07:07
Det är antaglien ägg som honan släppt och det kommer inte att bli något av det. Äggen kläcks medans honan fortfarande bär på rommen och sen simmar ynglena iväg.
#3 - 23 augusti 2008 07:19
Hej!!har en liten fråga angående räkor..vad gör honan med alla Romkulor hon har på magen kläcks dem och sitter ungarna kvar på magen ett taga eller släpper honan alla äggen innan det är dags för att kläckas??

Att jag frågar är att jag upptäckte på botten av min Räkvas något som liknar ägg och det var vitt ludd runt det,kan ha varit gammla ägg nån som har en susning om detta innan jag suger upp det vid ett vattenbyte:)

Hornor med rom går ju och viftar med dem och man märker att de gärna sätter sig i vattendrag. När min pump har strulat nu i japankaret så blir det ytterst få bebisar och nu tänker jag flytta karet och koppla på en sockerbit. Jag har köpt en stor generator och tänker koppla på till alla räkkaret för i mitt minsta kar har jag ett luftdrivet filter och där trivs Crystal år ut och år in sålänge de inte blir för många.

Jag tror att om det är för dålig vattencirkulation så möglar äggen och honan sorterar ut dem, kastar dem ifrån sig. Jag tror också att hon kan tappa ägg ibland och då möglar de eftersom de inte viftas...

Evus hade sett hur de liksom sprätte till när de föddes.. Alltså bär inte honan ungarna på magen då.. ;)
#4 - 23 augusti 2008 07:39
Katharina skrev:
Hornor med rom går ju och viftar med dem och man märker att de gärna sätter sig i vattendrag. När min pump har strulat nu i japankaret så blir det ytterst få bebisar och nu tänker jag flytta karet och koppla på en sockerbit. Jag har köpt en stor generator och tänker koppla på till alla räkkaret för i mitt minsta kar har jag ett luftdrivet filter och där trivs Crystal år ut och år in sålänge de inte blir för många.

Jag tror att om det är för dålig vattencirkulation så möglar äggen och honan sorterar ut dem, kastar dem ifrån sig. Jag tror också att hon kan tappa ägg ibland och då möglar de eftersom de inte viftas...

Evus hade sett hur de liksom sprätte till när de föddes.. Alltså bär inte honan ungarna på magen då.. ;)
Ok!jag har ingen vattencirkulation alls eller ett filter,bara vattenbyte varannandag då kanske jag inte får några ungar alls då:(
Bilagor:
#5 - 23 augusti 2008 07:43
Ne precis som Katharina skriver så lixom "pluttar" honan iväg äggen innan dom vecklar upp sig och blir små räklingar. Riktigt riktigt kul att beskåda. Man blir lätt sittandes en halvtimme vid akvariet då :)

Räkor vill ha rörelse på vattenytan, det är inga killisar direkt :) Men om du kör en vas, varför inte slänga in ett litet bottenfilter som kan gömma undan lite snyggt. Hur stor är vasen?

//C
#6 - 23 augusti 2008 07:51
Ne precis som Katharina skriver så lixom "pluttar" honan iväg äggen innan dom vecklar upp sig och blir små räklingar. Riktigt riktigt kul att beskåda. Man blir lätt sittandes en halvtimme vid akvariet då :)

Räkor vill ha rörelse på vattenytan, det är inga killisar direkt :) Men om du kör en vas, varför inte slänga in ett litet bottenfilter som kan gömma undan lite snyggt. Hur stor är vasen?

//C
Är nog på 10-15 Liter, bottenfilter hade funkat men då får jag ta upp allt nu trivs växterna så bra att det bildas bubblor ifrån dem:Doch det har jag då aldrig sett förr i nåt av mina kar;)så röra i det är nog ingen hitt..Men kan det funka med en liten luftpump till då behöver jag inte röra upp allt??
#7 - 23 augusti 2008 07:52
Ok!jag har ingen vattencirkulation alls eller ett filter,bara vattenbyte varannandag då kanske jag inte får några ungar alls då:(

Jo, svenska Crystal är tåligare än japaner så några blir det säkert men kanske inte lika stor babyboom som annars...

Räkor vill ha rörelse på vattenytan, det är inga killisar direkt :) Men om du kör en vas, varför inte slänga in ett litet bottenfilter som kan gömma undan lite snyggt. Hur stor är vasen?//C

När jag har puttat på mina mossbollar så de rullar iväg så sitter räkorna tålmodigt kvar fast de rullar upp och ner, runt runt.. Det får mig att tro att de är vana vid att sitta i mossa eller dylikt och virvla omkring.
Patsuu visade bilder från en crystalodling på Thailand och där hade de jättepumpar, undrar om de inte käkar räklingar???

Jag tror att de mår bäst då men det är svårt att hitta en powerpump som inte käkar räklingar. Det är ju innerfilter med fria filter som gäller och då blir trycket så ojämt, beroende på hur ren filterpatronen är.. :(

Här är patsu´s blogg Redbee.se - Blogg, Crystal red räkor, Akvarium

Han har lagt upp en film där man ser romkläckning och där sprätter de inte iväg så det är nog lite olika. Här ser det nästan ut som om honan masserar ut dem :D :D :D hon är trött på att vara på tjocken förstås... ;)
Crystalodlingen hittar man under mars 2008.
#8 - 23 augusti 2008 08:53
Hejsan, får jag låna tråden lite?
Mitt problem är detta...
Har cirka 6-7 Crystals i mitt räkkar på 40L och har ganska ofta sett att dom bär på ägg men det har liksom aldrig blivit något!? trots nylon strumpa på insuget till pumpen, är det något mer jag bör tänka på?
Skaffa några fler räkor kanske?

Tacksam för svar:)
#9 - 23 augusti 2008 20:08
alg_oa1 skrev:
Hejsan, får jag låna tråden lite?

Mitt problem är detta...

Har cirka 6-7 Crystals i mitt räkkar på 40L och har ganska ofta sett att dom bär på ägg men det har liksom aldrig blivit något!? trots nylon strumpa på insuget till pumpen, är det något mer jag bör tänka på?

Skaffa några fler räkor kanske?

Tacksam för svar:)

Vad matar du med och hur mycket? Hur ser det ut i karet? Har du bara räkor där?
Nykläckta räkor kan vara lite känsliga precis i början.
#10 - 23 augusti 2008 20:39
I karet har jag för (tillfället) en liten ancistrus, som blir sönder biten av mina paletter som har yngel.
Jag matar ibland med fling foder Tetra Pro Colour annars inget, bör jag ge ngt mer?
#11 - 24 augusti 2008 07:00
Tror ni att det räcker med en liten Luftpump??i så fall åker jag och handlar en på Måndag jag har en till dammen men den är nog lite för stor,sen i framtiden är den bra att ha i samband då med ett bottenfilter.
#12 - 24 augusti 2008 07:05
alg_oa1 skrev:
I karet har jag för (tillfället) en liten ancistrus, som blir sönder biten av mina paletter som har yngel.

Jag matar ibland med fling foder Tetra Pro Colour annars inget, bör jag ge ngt mer?
Om jag fattar rätt,du har allså Paletterna i ett annat kar där det inte är några Räkor.
#13 - 24 augusti 2008 07:36
Tror ni att det räcker med en liten Luftpump??i så fall åker jag och handlar en på Måndag jag har en till dammen men den är nog lite för stor,sen i framtiden är den bra att ha i samband då med ett bottenfilter.

Ja, köp en tyst - inte billig ;) Aquael's är helt ok har jag hört, annars funkar ju klassiker som Rena, Elite och Tetra :)

//C
#14 - 24 augusti 2008 07:46
Att räkynglen inte klarar sig kan bero på att de inte hittar mat då de är så små. Jag har märkt att när jag matar lite extra med något yngelfoder i pulverform så klarar sig ynglen bättre. Men man får vara försiktig så man inte övermatar förstås.
Om du har något tätt snår med växter som t ex javamossa så brukar ynglen ofta söka sig in där, då kan man försiktigt mata med lite pulver ner i växtsnåret.
Jag tar för givet att det är ancistrusen som flyttats till räkkaret, utan palettsällskap ;)

Har du koll på vilka värden det är på vattnet? Om det är för hårt kan just CR få problem med förökning.
#15 - 24 augusti 2008 07:58
Ja, köp en tyst - inte billig ;) Aquael's är helt ok har jag hört, annars funkar ju klassiker som Rena, Elite och Tetra :)

//C
Ok..Tack jag ska köpa den billigaste minsta jag kan hitta;)
#16 - 24 augusti 2008 08:09
Ok..Tack jag ska köpa den billigaste minsta jag kan hitta;)

Haha you got it :D;)
#17 - 24 augusti 2008 08:14
alg_oa1 skrev:

Ja, du bör nog hitta på något mer. Det finns räkpellets och de gillar t ex Artemia och Cyklops, squash, algtabletter. Man kan mixa räkor med skal och ge också.

Om räkor går med fisk, alltså paletter inte ancistrus, och man har mycket växter och gömställen så kan man fortfarande inte räkna med att få mer än ett yngel lite då och då... Fiskgodis. ;)
#18 - 24 augusti 2008 08:54
Ancistrusen går i samma kar som räkorna och paletterna går i ett annnat kar, det hade nog blivit ganska dyr palett mat annars:D

Det här med att mata räkynglen, är det något jag ska göra helatiden även om jag inte vet om det finns? eller är det bara när jag ser att en räka bär på ägg?
jag är så himmla rädd att övermata[:o]

Mina värden i akvariet var bra sist jag kollade (för någon vecka sedan)
Nitrat: omg/1 eller möjligt vis 10mg/1 (lite svårt att se) Ph: 7
#19 - 24 augusti 2008 13:45
alg_oa1 skrev:
Ancistrusen går i samma kar som räkorna och paletterna går i ett annnat kar, det hade nog blivit ganska dyr palett mat annars:D

Det här med att mata räkynglen, är det något jag ska göra helatiden även om jag inte vet om det finns? eller är det bara när jag ser att en räka bär på ägg?

jag är så himmla rädd att övermata[:o]

Mina värden i akvariet var bra sist jag kollade (för någon vecka sedan)

Nitrat: omg/1 eller möjligt vis 10mg/1 (lite svårt att se) Ph: 7

Det är jättelätt att se att man matar lagom. Om de kastar sig över maten, rent av simmar upp till ytan och fångar maten uppe vid ytan. Då är det dags att mata lite mer än sist.
Om man upptäcker att hanarna stimmar, alltså simmar omkring i karet så kan man vänta i några dagar och sedan får man oftast syn på en hona med rom. Då kan man vänta ca 4 veckor och sedan mata lite mer för då har man små microbebisar om allt har gått som det ska... ;)
#20 - 25 augusti 2008 15:18
Ok, tack så mkt Katharina å Sonja:)
#21 - 25 augusti 2008 17:37
alg_oa1 skrev:
Ok, tack så mkt Katharina å Sonja:)

Så lite.... [:-174]

Annons