(räkmix)

#1 - 19 maj 2006 12:01
vad kan man ha i i stället fär räkor
#2 - 19 maj 2006 15:51
Vit fisk tror jag, tex torsk
#3 - 19 maj 2006 15:53
....kan det verkligen kallas räkmix då?!? ;)
#4 - 19 maj 2006 16:20
[quote=sockerconny]....kan det verkligen kallas räkmix då?!? ;)[/quote]

:D
#5 - 19 maj 2006 17:01
nej då blir det väl torskmix ;)
#6 - 19 maj 2006 18:20
Usch va petiga ni är! ;) :D
#7 - 24 maj 2006 19:58
Torsk brukar man använda istället för geletin, och "räkmix" kan inte gärna vara räklös. Däremot går det utmärkt att göra grönsaksmix, krabbmix, romröra, och en massa andra lagom löjliga namn.

Pga parasitrisken hade jag sett till och ha riktigt jäkla kallt i frysen ett tag när man använder annat än "industri livsmedel", tex fiskhandlarens torskrom, osv. Det finns säkert parasiter som överlever de köldgrader du kan producera i frysen, men de ska både överleva frystempen, och sen kunna anpassa sig till sötvatten, så risken minskar...
B!
#8 - 24 maj 2006 21:48
Är inte den rom man köper av fiskhandlaren eller i affären rätt ordentligt altad? I så fall - är det så lämpligt för fisken då?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 25 maj 2006 07:10
[quote=Nitra98]Vit fisk tror jag, tex torsk[/quote]
Fast då gäller det att man inte har herbivora fiskar i akvariet - vad man använder för ingredienser är ju starkt beroende av vilka fiskar man har.
#10 - 25 maj 2006 09:47
Ska du köpa rom av fiskhandlaren ska du självklart handla obehandlad rom. Altså hela romsäckar, som du får göra vad du vill med fortast möjligt.

Eftersom större delen av det kommerciella fisken bedrivs till havs är det dock ganska trygt att gissa på att romen har en högre salthalt än allt annat i akvariet, med bara i samma utsträkning som räkor, krabbor, och annat från havet har högre saltvärden. Det borde altså inte vara något jätte problem. Problemet är väll att få tag i en fiskhandlare som rensar själv, och få honom att lägga undan en hink rom. Det var lätt förr, då jag hade en mor vars sambo hade trålare. I dag är jag inte helt säker på var man vänder sig.

B!
#11 - 25 maj 2006 10:48
Jag undrar om ni inte tycker att räkmix skitar ner vattnet nått bedrövligt jag har matat med räkmix men har lagt av nu för ja tyckte att det grumlade upp vattnet för mycke och jag matade bara en gång om dagen med detta ?

Jag har grort mixen enligt receptet här på zoopet
#12 - 25 maj 2006 21:35
[QUOTE=teletubis]Jag undrar om ni inte tycker att räkmix skitar ner vattnet nått bedrövligt jag har matat med räkmix men har lagt av nu för ja tyckte att det grumlade upp vattnet för mycke och jag matade bara en gång om dagen med detta ?
[/QUOTE]
Jopp! Börjar bli lite trött på det... Söker efter ett fullgott torrfoder till mina nykelhålsciklider - ett som sjunker. Har en burk pellets nu, men dessa flyter och fiskarna är inte så intresserade av dem vid ytan...

Annons