Räkmix & annat foder

#1 - 2 april 2004 07:45
Är nybliven ägare till ett gäng skitsnygga mbunas, Maingano,Saulosi och Hongi som är ca +/- 5cm. Har förstått att Räkmix är det bästa fodret de kan få, så jag har gjort iordning en sats men hur mycket ska de få åt gången?? jag har ingen aning. De får mat morgon och kväll och de är verkligen jätte hungriga. Samtidigt som de verkar vilja ha mat hela tiden vill jag inte "övermata dem" Är det risk att de får för lite mat? Är det någon som har en uppfattning hur stora räkmixbitarna ska vara (i gram, mm.eller nåt)??När jag matar har jag tinat räkmixen nån minut i vatten men inte mer än att den håller i hop som 1-2 bitar.

Malawisarna är 14st totalt, dessutom finns det 4 hungriga praktbotior, 3 siamesiska algätare och en stor pleco i akvariet.
Speciellt praktbotiorna älskar verkligen också Räkmixen. Praktbotiorna struntar i sina bottentabletter och käkar räkmixen ist. i första hand. Bottentabletterna däremot slåss Malawisarna om.

Någon som vet?

#2 - 2 april 2004 07:58
Jag har väl enliknande fisk last i mitt akvarie och jag matar 1 gång om dagen med en bit som är 1*1*0,5 cm. och det räcker bra. Fiskar är alltid "hungriga" så det behöver du inte bry dig om. Risken att en fisk svälter ihjäl är minimal jag skulle tro att risken för att de dör av över matning är hundratals gånger större.
#3 - 2 april 2004 08:02
Friska fiskar verkar alltid vrålhungriga.

Det går inte att säga hur många gram du skall mata med; man brukar säga att man skall mata så mycket att det verkar som om alla får, men det inte finns kvarliggande mat efter, säg, två till fem minuter.
Om du har problem med att en eller ett par extra aggressiva fiskar monopoliserar räkmixbiten, kan det hjälpa att dela upp fodret innan du häller i det.
#4 - 2 april 2004 08:04
Öh... mrgrant, det låter som <b>extremt</b> lite mat till 14 malawis, 4 praktbotior, 3 siameser och en stor pleco.
#5 - 2 april 2004 08:58
Du får gå lite på känn. Du kan mata ganskamycket men om det är ett nystartat akvarium så köp ett nitrittest och håll koll på det. Det blir lätt för mycket nitrit om du övermatar.

Mbunas "klarar sig" i 2-3 veckor utan mat alls...

Hur mycket du kan mata beror också på vad du har för filtrering, hur stor filtermassa du har etc.
#6 - 2 april 2004 10:57
Tack då vet jag på ett ungefär, det är nog så mycket de brukar få. Om man vill ha ett ennat foder än räkmixen att variera med vad kan man köra på då? Har hört att tex röda mygglarver kan vara farligt för malawis. Anledningen till att jag vill ha ett komplement är inte i första hand för fiskarnas skull utan för min egen. Alltså ngn "snabbmat" typ pellets eller flingor.
#7 - 2 april 2004 11:13
Jag skulle vilja föreslå Tropical´s Malawi flingor som komplement till räkmixen.

http://www.tropical.com.pl/eng_foods/eng_prof/eng-malawi.html

Du ska absolut inte mata dina Malawi med mygglarver. Det som du däremot kan mata dom med är frysta cyclops.

Du får en bra variation om du har hemmagjord räkmix, Tropical´s flingor och Fina Fiskens frysta cyclops.

Annons