Räkmix med rom

#1 - 9 oktober 2007 18:57
Det verkar som jag efter många döda neontetror & fjärilciklider nu tycks funnit
en trolig orsak. I den räkmix som jag tillbereder har jag tagit med räkrommen som extra näring. Det verkar dock nu som att små fiskar som ex. ovan nämnda dör av något slags ämne i rommen. Dock verkar större fiskar med utvecklat immunförsvar samt ancistrusen inte påverkas av detta.

Detta är bara min teori men det verkar stämma i praktiken.

Tips för den som gör egen räkmix.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 oktober 2007 19:44
J Stefan J skrev:
Det verkar som jag efter många döda neontetror & fjärilciklider nu tycks funnit

en trolig orsak. I den räkmix som jag tillbereder har jag tagit med räkrommen som extra näring. Det verkar dock nu som att små fiskar som ex. ovan nämnda dör av något slags ämne i rommen. Dock verkar större fiskar med utvecklat immunförsvar samt ancistrusen inte påverkas av detta.

Detta är bara min teori men det verkar stämma i praktiken.

Tips för den som gör egen räkmix.

Rom är ju väldigt fet och proteinrik och smutsar därmed ner vattnet rejält vilket ger sämre vattenkvalitet och yngel är ju känsligare än vuxen fisk. Kan inte detta vara orsaken.
#3 - 9 oktober 2007 21:28
Jag matade i många år huvudsakligen mina fiskar med räk-kött och räkrom utan problem. Förutsatt att räk-rommen inte var härsken kan jag garantera att det inte var det som är problemet.

Däremot är neontetror och fjärilsciklider de i särklass trasigaste fiskar man alls kan köpa, hårt inavlade med genetiska problem, med avstängt immunförsvar pga att de är uppfödda med kontinuerlig dosering av antibiotika, och nästan garanterat latenta bärare av sjukdomar som t.ex. fisktuberkulos.
Man brukar kallt få räkna med 50% förluster av neontetror och fjärilsciklider inom någon månad från köpet.

Fjärilsciklider är dessutom de mest naturligt kortlivade ciklider jag känner till; mycket få, om några, fjärilsciklider upplever sin två-års-dag.

Räkmixen är liksom deras allra minsta problem här i världen.
#4 - 26 oktober 2007 22:08
Efter att ha slutat mata med med räkmix utan bara flingfoder har mina fjärilciklider överlevt (peppar peppar). Däremot har jag en hel del räkmix med rom kvar som jag ger de stora fiskarna utan problem. Efter det goda resultatet med fjärilar & neontetror så kunde jag inte låta bli att köpa discus blåturkos. Det funkade bra för hannen att äta flingfoder men den mindre som jag hoppas & tror är hona var inte så glad i det. Jag kunde inte riskera att ge min egen räkmix så jag köpte Afrikansk räkmix på affären & mycket riktigt vågade hon sig fram hungrig på proteiner & fisk/räkkött som hon behöver för att bilda eventuell näring i huden till yngel. Dessutom får de alla nu fantastiska färger av den proteinrika maten. Men helst vill jag göra min egen räkmix som blir extra färsk & fin men tyvärr kan jag inte nyttja restprodukten som är perfekt rom direkt ifrån havet. Jag antar att äta rom för fiskar är som att äta ägg för oss människor d.v.s innehåller allt vi egentligen behöver så jag är ganska bedrövad att behöva slänga bort denna naturliga & säkert perfekta näringskälla för fiskar. Men det jag kan tänka mig är att det sekret som håller samman räkrommen är giftigt för småfiskar som ett skydd för ynglenas överlevnad. Vad tror du ?

Annons