"Räkmix" Passar alla räkor ihop?

#1 - 29 november 2006 19:38
Funkar de olika arterna med varandra, eller blir det räksoppa ?

Tänkte följande:

RÖDNOS RÄKA
Caridina sp.
DVÄRG HUMLARÄKA
Neocaridina sp
AMANO RÄKA
Caridina japonica
KÖRSBÄRS RÄKA
Neocaridina denticulata
RED CRYSTAL RÄKA
NEOCARDINA SP.
ASIATISK BRUN RÄKA
Atyopsis moluccensis
DVÄRG FILTRERAR RÄKA
Atyoida pilipes
GABON RÄKA
#2 - 29 november 2006 19:39
jag är ingen räkexpert men ja tror att en del räkor kan korsa sig med varann, och det vill man ju inte
#3 - 29 november 2006 19:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolla in Tastyfish's tråd "Räkig fakta". I den tråden (för några veckor sedan bara) så finns ett schema för hur räkorna kan korsa sig. Andreas: Nä, man behöver ju inte va växtexpert för att kunna sina räkor ;).[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 november 2006 19:54
Några av de arter du nämner finns med bland artbeskrivningarna och där finns en del info om just detta
#5 - 29 november 2006 19:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Här är en länk till schemat över korsningsrisken som jag hämtat från den andra tråden jag refererade till, tror den postades av Nitra98:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.garnelenforum.de/ftopic1538.html[/FONT]
#6 - 29 november 2006 20:02
Tack för snabba svar ! Om man skall satsa på en sort, gärna "städare" vilken anser ni sköta det jobbet bäst ?
#7 - 29 november 2006 20:02
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolla in Tastyfish's tråd "Räkig fakta". I den tråden (för några veckor sedan bara) så finns ett schema för hur räkorna kan korsa sig. Andreas: Nä, man behöver ju inte va växtexpert för att kunna sina räkor ;).[/COLOR][/FONT]

haha såg att de blev lite fel.. är väldigt inne i mina växter just nu :p
felet är nu åtgärdat :)
#8 - 29 november 2006 21:51
Wide5 skrev:
Tack för snabba svar ! Om man skall satsa på en sort, gärna "städare" vilken anser ni sköta det jobbet bäst ?

Jag röstar på Amano räkan.

Hejhopp. R
#9 - 30 november 2006 00:48
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Här är en länk till schemat över korsningsrisken som jag hämtat från den andra tråden jag refererade till, tror den postades av Nitra98:[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]http://www.garnelenforum.de/ftopic1538.html[/FONT]

Haha, jag tar gärna åt mig äran för att ha postat den jättebra länken, men någon annan postade den före mig, jag har bara "snott" den och lagt den i favoriter! :D (Tror det var ralp som postade den från början?)
#10 - 30 november 2006 00:50
Wide5 skrev:

ralp skrev:
Jag röstar på Amano räkan.

Hejhopp. R

Jag röstar också på Amano. Jag har dessutom uppfattat den som väldigt tålig, annars är det jag som har väldig tur med mina! :)
#11 - 30 november 2006 08:20
Ok, Amano blir det.
#12 - 10 december 2006 23:54
Har köpt mig (amano-japonica), jättenöjd. De blir ca 5 cm, vilket är lagom...
De ser inte ut att korsa sig med något, vilket är bra:D se bara upp för att blanda tre sorter....

Annons