Räkmix, skadligt stora bitar?

#1 - 21 februari 2010 12:46
Hej

Jag har läst lite här i ämnet foder angående räkmix. Har hittat lite spännande recept här och i b.la. MaxB's projekttråd mec 960 L Tangayika som jag är långt ifrån klar med ;-) Mycket spännande läsning kvar.

Men till frågan: Jag undrar om man kan göra en grövre mix så det inte blir "välling" av det innan det fryses utan att ex. bitar av räkorna blir skadliga med tanke på att skalet ska sparas. Alltså så att det inte river söbder munnen på fiskarna eller liknande?

Ska först och främst ha räkmix till b.la Mbuna malawi.

Niklas
#2 - 22 februari 2010 00:11
Använd agar-agar som bindemedel i mixen så blir det inte välling av den.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 februari 2010 09:09
ApeviaX skrev:
Hej

Jag har läst lite här i ämnet foder angående räkmix. Har hittat lite spännande recept här och i b.la. MaxB's projekttråd mec 960 L Tangayika som jag är långt ifrån klar med ;-) Mycket spännande läsning kvar.

Men till frågan: Jag undrar om man kan göra en grövre mix så det inte blir "välling" av det innan det fryses utan att ex. bitar av räkorna blir skadliga med tanke på att skalet ska sparas. Alltså så att det inte river söbder munnen på fiskarna eller liknande?

Ska först och främst ha räkmix till b.la Mbuna malawi.

Niklas

Skalet måste vara mycket finmalet annars är risken stor att fiskarnas tarmsystem skadas
#4 - 27 februari 2010 09:56
Skalet måste vara mycket finmalet annars är risken stor att fiskarnas tarmsystem skadas

Okej, då gör jag en välling, precis som MaxB.

Tack för svar, nu ska det bara kokas ihop i veckan som kommer ;)

Nicke
#5 - 27 februari 2010 10:25
Jag fick tag i agar agar med instruktionen står på tyska .
Är det någon som vet doseringen, Ska man värma upp allt mixat och sedan till sätta ?.
Jag hade gelantin i min föra sats där jag värmde gelantinen varm så det smälte och sedan hade ner den i ca 10 gradig mix tycker att den blev ojämn fördelad men den stelna väll för fort i mixen ?.
#6 - 27 februari 2010 14:59
Rickard p skrev:
Jag fick tag i agar agar med instruktionen står på tyska .

Är det någon som vet doseringen, Ska man värma upp allt mixat och sedan till sätta ?.

Jag hade gelantin i min föra sats där jag värmde gelantinen varm så det smälte och sedan hade ner den i ca 10 gradig mix tycker att den blev ojämn fördelad men den stelna väll för fort i mixen ?.

Hej Rickard

Har aldrig gjort räkmix förut, men ska nu köra på MaxB's mixrecept som det står om i hans projekttråd 960 liter tanganyika.

Tänkte anpassa den lite till mina Mbuna Malawi och testa där, vill dock nämna att att MaxB (Mats) har kört utan varken gelantin eller agar agar, så tror inte du måste ha ett bindemedel, men testa dig fram så ser du hur det blir, tycker du att det lsöer upp sig för fort och skitar ner så kan du ju alltid fixa lite bindemedel i nästa test?

Nicke
#7 - 27 februari 2010 17:44
Jag fick tipset och mixa i 10 min men det vart som pure .Tror det är bättre att köra i köttkvarn ett par gånger då blir det bättre tror jag .

Mixa inte för mycket räcker längre än man tror specilet första gången då du säkert kommer prova något anurlunda som du inte vart nöjd med.
#8 - 27 februari 2010 18:05
Klart man inte behöver Agar-Agar eller dylikt. Det är bara att det blir mycket bättre när man använder det.
#9 - 28 februari 2010 00:21
Jag körde en variant med räkskal, spenat och vitlök... Helt utan bindemedel... Första fodret jag har testat som ALLA fiskarna äter med stor aptit...

Har småtetror och pansarmalar som käkar resterna som hamnar på botten... Jordätarna gillar även när det ramlar ner på botten då de kan sila o ha sig... :)
#10 - 28 februari 2010 10:50
Nej, som sagt klart att det blir pure eller vällingsktigt, men tänktepå att det funkar bra för MaxB så jag kan ju testa ch se,ska ju modifiera den lite för mina Malawi angående ingredienser, men viktigast är nog att inte räkorna är så pass grova att det skadar fisken, sen hur det håler ihop går ju alltid att råda bot på.

Nicke
#11 - 3 mars 2010 19:26
Min senaste räkmix flyter hade 500g räkor 500 spenat 30g gelantin 0,5g spirulina och lite mal tabletter kan det vara spenatens fel ?.
#12 - 21 mars 2010 15:53
Måste fråga, är det på något sätt dåligt att ha i mer gelatin eller agar? Tycker att det blir ganska "mjöligt" i vattnet :/
#13 - 21 mars 2010 16:26
fesoj skrev:
Måste fråga, är det på något sätt dåligt att ha i mer gelatin eller agar? Tycker att det blir ganska "mjöligt" i vattnet :/

Ingen fara!
#14 - 21 mars 2010 17:42
fesoj skrev:

Hur menar du med mjöligt, dimmigt eller? Jag skulle säga att har du använt Agar är det misslyckat om det det blir dimmigt.
#15 - 21 mars 2010 21:00
Nää, jag har bara använt gelatin, är fortfarande på jakt efter agar (nå tipps som agar i sthlm?)
Dimmigt är kanske lite att ta i, men skulle aldrig kunna tänka mig att mata med detta varje dag om jag inte fixar agar. :)
#16 - 21 mars 2011 11:53
fesoj skrev:
Nää, jag har bara använt gelatin, är fortfarande på jakt efter agar (nå tipps som agar i sthlm?)

Dimmigt är kanske lite att ta i, men skulle aldrig kunna tänka mig att mata med detta varje dag om jag inte fixar agar. :)

Finns det ingen onlinebutik som säljer agar?
#17 - 7 april 2011 20:48
Rickard p skrev:
Min senaste räkmix flyter hade 500g räkor 500 spenat 30g gelantin 0,5g spirulina och lite mal tabletter kan det vara spenatens fel ?.
Kan vara små luftbubblor i mixen, har fått det några gånger, vet inte riktigt vad det beror på, men då flyter mixen.

fesoj skrev:
Nej, mixen blir bara hårdare. Blir det mjölkigt låter det som om du hade för lite, eller som om mixen aldrig riktigt tog ihop sig. När det funkar blir mixen som en hård gelé, ungefär som omelett i konsistensen.

fesoj skrev:

Hälsokostbutiker har agar, vegetarianer använder det istället för gelatin. Ganska dyrt, men räcker länge. Inte alla märken är bra, den första jag köpte var rena bluffen och blev aldrig gelé alls. Den jag har nu funkar bra. Man får testa sig fram.

Vad jag gärna tar tips om är hur man förvarar mixen så den inte får frysbränna. Jag har min i fryspåsar, men den får frysbränna på nån månad i alla fall.
#18 - 7 april 2011 21:39
Gelatin är animaliskt framställt av varmblodiga djur vilket i för stor mängd inte är bra för fiskarna.

Agar agar kommer från en alg och är därav bättre att använda, dock svårare att få en bra konsistens med detta.

Ett stort utropstecken som inte kommit på tal än är att gelatin är ett bindningsmedel, vilket även bidrar till att det binder i filterna. Med för mycket gelatin i blir filterna solkiga så ös inte i mängder för att få en räkmix som inte löser sig alls!

Annons