Räkmixsucce

#1 - 28 augusti 2003 12:00
Har ett gäng discusar sedan några månader tillbaka. Det stora problemet har varit att få dem att äta, vilket medföljt att tre av dem dött helt utmagrade. Sedan en vecka tillbaka har jag matat dem med hemmagjord räkmix och alla utom en tokgillar den. Mixen blir uppäten på någon minut och de får små bullmagar. Om det är någon som har problem med att få discusar att äta kan jag varmt rekommendera zoopets räkmix.
#2 - 28 augusti 2003 18:04
va kul att dom gillade det!
Själv så kör jag med köpt räkmix ska snart gå över till hemma gjord.
Mina discusar har bara varit i akvariet en halv vecka och käkar bara om man går ifrån rummet eller sitter blixt stilla, dom är ganska så skygga.
#3 - 28 augusti 2003 18:06
Hej bubbis!
Blir lite nyfiken på ditt räkrecept! vad har du i?
Grumlar det vattnet?
#4 - 29 augusti 2003 11:41
Köpt räkmix har fått min tjej att hota mig med alla tänkbara hemskheter. Allt i frysen luktar räkor, och detta trots att det legat i en plastburk...
#5 - 29 augusti 2003 14:34
Ingridienserna tog jag från receptet enligt sidan:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=202

Visst grumlar det vattnet under och en stund efter matningen, men det försvinner efter ett tag. Är bara glad att fiskarna börjar må bättre. Bara på en vecka har fiskarna från att vara mörka blivit ljusa och fått fina färger. Tre av fiskarna har varit ordentligt magra, dessa har redan börjat öka i vikt. Vidare syns det att fiskarna mår bättre, innan var de mycket skygga. Nu blir de nyfikna och kommer till framsidan av akvariet så fort man kommer in i rummet.

Har även testat att enbart ge dem räkrom och detta slukar de med hull och hår. Räkrom borde ha hög näringstäthet, vilket borde vara bra för svultna discusar.
#6 - 29 augusti 2003 14:52
Hur mycket räkmix ger du dem?
#7 - 29 augusti 2003 16:59
Ungefär en fyrkantig platt bit på 2x2cm om dagen.

Vad jag har förstått är räkmix en bra grundfoder stämmer detta? Ger det fiskarnas behov av näring eller behöver man variera med ytterligare foder?
#8 - 29 augusti 2003 17:00
ok, men delar du den biten så d blir mindre bitar då me lr?
#9 - 29 augusti 2003 17:05
Håller ner den med en tång ca 10 cm under vattenytan. Discusarna pickar i sig den på en minut. Givetvis faller det ner lite på botten med det käkar de upp snabbt.
#10 - 29 augusti 2003 18:38
hemmagjord räkmix höll på att kosta mig mitt förhållande, numera är det köpt jahnssons lyx räkmix som gäller.

:D

Annons