hej,
jo det är såhär att jag tänkte börja odla körsbärsräkor men jag undrar då om man behöver ha saltvatten för att dem ska föröka sig? :p
tacksam för svar :)
andreassofus skrev:hur gör man för att "börja odla" olika fiskar och så? det sker väl på naturlig väg eller?
vill dom inte föröka sig så är det väl inte mycket man kan göra åt?
Sonja skrev:Det beror ju på vad det är för något du vill odla. Man kan gör mycket för att få fart på förökningen. T ex ändra temp, göra mycket vattenbyten, mata med speciellt foder, höja, eller sänka vattennivån, ändra inredning, skaffa andra växter, hänga in lekmopp, använda lekraster, leta rom och handplocka den, flytta växter som man misstänker kan innehålla rom... det finna massor man kan göra för olika sorters lek.
andreassofus skrev:ok tack.. vore kul att föda upp räkor faktiskt..
jag lyckades ju inte så bra vid förra försöket, ska köa typ´RC istället och testa med det.
Sonja skrev:Red Cherry/körsbärsräkor behöver du inte göra något speciellt med för att dom ska föröka sig. Bara dom vuxna lever och mår bra så blir det yngel, men utan hungriga fiskmunnar i samma kar förstås ;)
andreassofus skrev:jag har 2st äpplesnäckor men dom är stora.
jag kan ju slänga i ett par platy eller nåt.
ska bli kul att starta upp ett räk kar. har tänkt på de länge.
gäller bara att hitta några räkor här i värmland.. finns bara amanoräkor vad jag har sett men ja ska fråga om dom kan beställa hem..
hur många är bra att börja med?
Sonja skrev:Om du skulle ha ampullaria i mindre storlek funkar det. Annars får du nöja dig med någon/några mindre startfiskar.
MagicFingers skrev:jag höjer härmed ett varningens finger ang ampularier.
enligt en bok jag köpt precis står det att dom producerar mängder av avfall, som dom sätter rakt ut i vattnet, och det kan förklara en del av mina dödsfall i ett akvarium jag har. 2stora ampularier, och ett gäng guppys, 2 räkor och 2 ancistrus.
nu finns det bara 2 amp. och 2 ancistrus kvar. .....
andreassofus skrev:
gäller bara att hitta några räkor här i värmland.. finns bara amanoräkor vad jag har sett men ja ska fråga om dom kan beställa hem..
andreassofus skrev: