Räkor??

#1 - 17 augusti 2005 21:32
[font=Comic Sans MS]vad är de där räkorna som alla pratar om hela tiden? Asså, vad e de för några..(namn mm..) "Gör de rent akvariet" eller är de mer ett litet sällskapsdjur..?'[/font]
[font=Comic Sans MS]/Totalt ovetande:confused: [/font]
[:-141]
#2 - 17 augusti 2005 21:40
Det finns många räkor, men jag antar att du menar amanoräkor. De är små, nästan helt genomskinliga räkor som äter alger. De är väl mer som städare med de roliga att titta på, OM man hittar dem.
De är väldigt duktiga på att klättra ur akvarier, som om du skaffar sådana, se till att täckglaset är på ordentligt.
Prova med ett par om du är nyfiken det skadar ju inte!

Annars finns det även större räkor, som kallas för lite olika saker, en brukar kallas för putsarräka eller waterfall shrimp. De är jättefina rödbruna räkor som sitter och filtrerar vattnet. Kan rekomendera dem, kanske lite mer som "sällskapsdjur" än städare. Jättekul att titta på, tycker jag iallfall!
#3 - 17 augusti 2005 21:46
[font=Comic Sans MS]Okej... men de där A[font=Verdana]mano[/font]räkorna...[/font]
[font=Comic Sans MS]Äter de enbart alger, eller behöver de typ annat oxå..?[/font]
[font=Comic Sans MS]óch kan man ha sånna räkor i ett vanligt sötvattens-akvarium?[/font]
[font=Comic Sans MS]/Platyparty[/font] [:-140]
#4 - 17 augusti 2005 21:49
det finns lång armade räkor.
alg ätande räkor och filter räkor.

dom som folk mest pratar om är amano alltså algätande, dom flesta dvärg räkor (alla dvärgräkor) äter alger till en viss grad eftersom dom hamnar under kategorin algätande :).

filter räkor är som sussie säger "putsar räkor" dom filtrerar vattnet och små tuggar på finsand (gabon räkor iallafall).

långarmade brukar inte rekommenderas tack vare att dom använder akvariet till att klippa fenorna på fiskar och att döda sovande firrar.

själv har man bara en gabon räka men ska skaffa dvärg räka (ett stimm) sen ska jag skaffa ett litet räkkar :).

dom flesta räkor går i sötvatten :) iallafall inom akvarier :D. om du läse texten borde det förklara någorlunda
#5 - 17 augusti 2005 21:51
Du kan ha dem i ett vanligt sällskapsakvarium och som jag har förstått det äter de alger, de äter säkert lite annat "skit" också t.ex. rester av algtabletter (om du ger dina fiskar sånna), du behöver inte mata dem med något extra, som jag har förstått det iallfall. Jag ger inte mina något extra och de mår bra.
#6 - 17 augusti 2005 21:54
[QUOTE=SussieGross]Du kan ha dem i ett vanligt sällskapsakvarium och som jag har förstått det äter de alger, de äter säkert lite annat "skit" också t.ex. rester av algtabletter (om du ger dina fiskar sånna), du behöver inte mata dem med något extra, som jag har förstått det iallfall. Jag ger inte mina något extra och de mår bra.[/QUOTE]

du kan inte ha långarmade i sällskaps akvarium om du inte håller dom med 25cm+ kanske 20cm då :).

sen så kan du inte ha för många filterräkor
#7 - 17 augusti 2005 21:56
[font=Comic Sans MS]Okej..[/font]
[font=Comic Sans MS]Då vet jag lite om räkor ;)[/font]
[font=Comic Sans MS]men ungefär hur mkt kostar de? Och hur stora blev de...?[/font]
#8 - 17 augusti 2005 21:59
Läste precis i ett annat forum om så kallade marmorkräftor, man blev ju lite sugen för de var så fina, men de verkar ju vara riktiga små vilddjur.

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11256

Platyparty! Du kan lugnt köpa ett litet gäng amanoräkor, de gör som sagt ingen skada, tvärtom!
Enda problemet är att de är så förbannat dyra! Fattar inte varför?!
#9 - 17 augusti 2005 21:59
ptjaa min gabon räka kosta en 100kr men är ju lite av en raritet ;). sett amano för en 20 lapp.. filter för 65 på lagret osv :) bara kolla runt.

själv skulle jag inte köpt amano :) finns finare men lite dyrare däremot :(.
körsbärs räkor är omtyckta här.
#10 - 17 augusti 2005 22:02
JA jag köpte mina amano för 60:- och en såndär filtrerarräka kostar det dubbla ungefär. Sjukt dyrt.
Får hoppas att mina amano ynglar av sig.

Tastyfish! Har du nå bilder på gabonräkan?
#11 - 17 augusti 2005 22:06
nej måste snatta en digikamera :D ska fota minna 3 cm's praktbotior då.

måste upp ti akvarie lagret och höra med dom! rykten säger att lagret ska satsa lite på räkor :D
#12 - 18 augusti 2005 17:26
[font=Comic Sans MS]Okej..[/font]
[font=Comic Sans MS]hehe..har fått lite "inspration" till att köpa räkor.. hehe, de verkar roliga! ;)[/font]
[font=Comic Sans MS]Men säljs de bara vissa perioder.. om ni inte vet så kan jag ju fråga i akvariebutiken..[/font] ;P
#13 - 18 augusti 2005 17:28
[:-140]
#14 - 18 augusti 2005 18:00
ptjaaa... akvarie lagret har körsbär for 60 kr styck :). sussiegross amano kostar 45 kr på lagret :D. dom har brun räkor för 75 kr och crystal red bee eller nått sånt för 60-70 kr tror jag *s* kommer inte ihåg och såg ingen sånn i akvariet dom satt skylten på heller.

ingen gabon räka hadde dom :) speciell ännu en dag!
#15 - 18 augusti 2005 20:50
Okej :P
/Platyparty [:-140]
#16 - 23 augusti 2005 15:13
Vill bara lägga till, som du säkert även kan hitta om du söker på Amano i detta forum, att Amanoräkor verkar äta nästan vad som helst. Jag har tex sett räkor svärma som flugor på en kos*it kring en död tetra. De älskar ärtor, äter som sagt alger, jagar flingfodret när det susar omkring i akvariet och gnager på malchips, zucchini, gurkor och allt annat som jag matat mina fiskar med. Just nu verkar de vara inne i en Vallisnerie-period, för de äter av topparna på mina längsta vallisneria-blad. Men jag misstänker att malarna har varit där och snaskat först.

[edit] De har inte jagat inte mina vuxna fiskar, men jag vet ärligt talat inte vad de kan ta sig till med små yngel [/edit]
#17 - 23 augusti 2005 15:29
mina amano gick iaf inte ihop med mina kamphonor.. såvida man inte vill bjuda kamphonorna på räkmix då :D
#18 - 23 augusti 2005 16:47
pröjsar 35 för amano 33 för körsbär och 70 för filtrerräka.

amano och körsbär äter alger fiskmat och är även asätare så dom tar hand om döda fiskar.
tar även snäckor om man krossar skalet på dom.

filtrerräka ska inte hållas för många då svälter dom ihjäl då de inte finns tillräckligt med mat i vattnet.
kan ta mat från botten men inte alger
pulvriserat flingfoder duger fint å mata dom med efter vad jag hört.

körsbär tycker jag personligen är bättre än amano.
dom blir bara 2.5cm som mest jämfört med amanons 5cm men färgar ut starkt i rött när dom trivs.
förökar sje fint i sötvatten medans dom flesta amanos behöver saltvatten till larverna.
har en 4mm körsbärsunge och ja ser den lättare än ja såg min 4cm amano.

www.petshrimp.com

ska köpa ett kar till nu om 2-3 månader som i huvudsak kommer bli räkkar.
vill ha ett stort stim körsbär då dom är så läckra.
kommer troligen bli ett 3:e kar baserat runt gabonräka.
den kan bli över 15cm som mest.
#19 - 23 augusti 2005 17:43
jag fick två för 60 kr!
#20 - 23 augusti 2005 19:35
åh nej! raven gör mig icke speciell :'(.

aja get over it :P. ska bygga ett special räkkar på slöjden med månljus och inbyggd dig temp :]. räknat lite och blir typ 40-60 liter fast stort endå. raven vilka räkor ska du försöka få tag i? bara så att vi inte köper samma kan ju va bra men kul om man har olika endå :)
#21 - 23 augusti 2005 19:47
vet inte får be zooaffärn kolla upp vilka räker grossisten har.
skulle inte kosta extra å specialbeställa iallafall.

småsugen på en räka modell STOR.
#22 - 24 augusti 2005 15:06
[QUOTE=Raven]småsugen på en räka modell STOR.[/QUOTE]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif][size=4][color=#ff9900]Latin : [/color][/size][/font][font=Arial, Helvetica, sans-serif][size=4][color=#ff9900]Macrobrachium sp.
Populär Namn : Honduras Shrimp
Ursprung : Honduras
Längd : 20cm
Temp : 22-25C

[/color][/size][/font][font=Arial, Helvetica, sans-serif][size=4][color=#ff9900]Latin : Macrobrachium sp.
Populär Namn : Guinea Shrimp
Ursprung : Africa
Längd : 20cm
Temp : 22-25C

där har du! :]
lång armade räkor det där dåliga är att man inte vet exakta latin namn men kanske kan hitta det på nätet.

ojdå oranget :D
[/color][/size][/font]
#23 - 24 augusti 2005 16:13
[color=Lime]20cm [color=Yellow]räka[/color] [color=Cyan]hade [/color][color=Plum]inte [/color][color=DeepSkyBlue]varit [/color]helt fel å bygga upp ett akvarium runt[/color]
#24 - 24 augusti 2005 16:27
min text kunda man åtminstone se raven :]
#25 - 24 augusti 2005 16:40
Köpte mina amano räker för 17 kr.
#26 - 24 augusti 2005 16:54
billigt o bra :]
#27 - 24 augusti 2005 17:20
köpte några luftslangkopplingar ida och 3 körsbärsräkor 114kr.

en av dom simma upp och fastna mellan framrutan å ett vallisneriablad men sluta lyckligt
#28 - 24 augusti 2005 22:10
Körsbärsräkorna var riktigt dekorativa, tråkigt bara att de flesta (?) sötvattensräkor som finns i akvariehandeln behöver ett planktonstadie i saltvatten för att utvecklas till små räkor... Funderade på att försöka mig på att odla Amanos men la ner iden efter att mitt försök att dra upp vuxen artemia misslyckades riktigt rejält... Kan tänka mig att artemian är bra mycket lättare att dra upp än Amanos. Kudos till Azur som odlade Amonos förresten.

Jag kör nog hellre på kräftor då de är så mycket lättare att få att föröka sig. Men egentligen vill man ju ha "allt"...

MVH
/Jens

Edit:
Såg just att du skrivit i en annan tråd att Körsbärsräkorna förökar sig fint i sötvatten. Där föll mitt argument rätt rejält :) Får väl dra till med att de blir så små då, istället. Hade fått för mig att de flesta hade ett planktonstadie i saltvatten men hade nog läst en artikel om Amanoräkan nyligen för att ha fått den iden.

MVH
/Jens
#29 - 24 augusti 2005 22:13
har en liten körsbärsunge i mitt kar nu går fint
#30 - 24 augusti 2005 22:22
Gratulerar, och snabb på att läsa mitt inlägg var du allt. Såg att du hade svarat när jag hade editerat klart :) Kan föreställa mig att de är ruskigt små när de kläcks. Men äter den alger så är det väl lugnt med matningen.

Dax att sova en smula.

MVH
/Jens
#31 - 24 augusti 2005 22:31
haha jo ja e rätt snabb.
blir så när man sitter med 2 monitorer samtidigt ;)

den va runt 3mm första gången ja såg den.

vissa räkor har inget larv stadie och det är domr äkorna som inte behöver salt men däremot får dom mycke mindre avkomma men avkomman har mycke högra chans å klara sej

Annons