Räkor!

#1 - 3 april 2009 20:08
Har ett 25 liters kar som jag skulle vilja skaffa räkor till! :) Men jag vet inte mycket om räkor... Men hur många tror ni att man kan ha i ett 25 liters kar ifall man också har några snäckor i?
Och vilken rastyp skulle vara bäst? Har tittat på några stycken som ska klara av mitt lilla kar. Förökar dom sig lätt? Skulle vara jätte tacksam om jag fick veta lite mer om räkor :D

//Marika!
#2 - 4 april 2009 05:40
Blå tigerräka är nog min favorit just nu. Snygga, tåliga, små, och hyfsat lätta att odla.
#3 - 4 april 2009 06:28
måste fråga...vart kan man köpa blåa och andra räkor i halmstadområdet? kan det vara något åleds har?
#4 - 4 april 2009 08:25
JojjeN skrev:
Blå tigerräka är nog min favorit just nu. Snygga, tåliga, små, och hyfsat lätta att odla.

Skulle kunna testa dom om dom finns i den djuraffären jag ska till :)
#5 - 4 april 2009 09:34
Enda nackdelen jag ser med Blåtiger är att det blir många av räklingar man får göra sig av med, Antingen för dåligt färgade eller helt genomskinliga. Ser även samma sak med genomskinliga det kommer en och en annan blå ibland dom (några rödaktiga och bruna). Jag brukar plocka bort 45 % eller något liknande då har jag ändå importerat två olika gånger så innavel är det knappast. Dock är dom fruktansvärt roliga djur bra mycket roligare än Malawi dock är ju smaken som baken.
#6 - 4 april 2009 18:10
Körsbärsräkorna slåt LÄTT Crystal red räkorna. Körsbärsräkorna är mer framme och pysslar och är mer tuffare än CR.
Satsa på körsbärsräkor =)
#7 - 4 april 2009 19:07
Nubi skrev:
Körsbärsräkorna slåt LÄTT Crystal red räkorna. Körsbärsräkorna är mer framme och pysslar och är mer tuffare än CR.

Satsa på körsbärsräkor =)

Okej hällre att dom syns än att dom inte syns! Ska nog satsa på Körsbärsräkorna då :D
#8 - 4 april 2009 19:33
måste fråga...vart kan man köpa blåa och andra räkor i halmstadområdet? kan det vara något åleds har?

Gå in på aleds.se och kolla deras utbud om dom har.
Laholm hade lite räkor och i boarp på åsen har dom tre sorter ska dit själv nästa vecka och skaffa några.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 april 2009 07:53

Starta istället en egen tråd istället för att ta över andras
#10 - 6 april 2009 17:00
marika30 skrev:
Okej hällre att dom syns än att dom inte syns! Ska nog satsa på Körsbärsräkorna då :D

Tycker du gör helt rätt i prova med ett fåtal upp till 10, körsbären är snygga och syns. lite tvättade eklöv i botten på karen har gjort susen, räklingarna vill ju kunna gömma sig och räkorna äter dom. (vattenvärdena). jag matar med alg tabletter och fryst broccoli, Spenat finns massa bra nyttig information av duktiga akvarister här på forumet. för min del kör jag med luft pumpar och syrestenar(bollar) inget filter, små vatten byten fast ofta. sanden spolar/suger jag typ var 3 vecka.
#11 - 7 april 2009 18:17
Hej igen! ¨
Har nu skaffat räkor och det blev körsbär :D Mycket nöjd!!! Mycket fina och inte något skygga, mycket bra val! Kommer satsa på körsbär i framtiden också + att jag nu järna skulle vilja ha små räkor, man får ju bara hoppas att det blir något :) Har tagit reda på hur honan & hanen ser ut och jag är säker på att jag har av båda könen! Ha det bra!
//Marika!
#12 - 7 april 2009 21:28
Hej
Jag har både körsbär och crystalräkor och ingen utav dem är
skygga, min CR är alltid framme lika mkt som körsbären.
Crystal syns mkt mera än körsbären med det kanske beror på
att jag har mörk sand ;)

Lycka till med dina körsbär.
Mvh Wilda
#13 - 8 april 2009 06:52
Jag kan ju alltid prova CR en gång också. Och se vad jag tycker om dom :)
#14 - 8 april 2009 07:57
marika30 skrev:
Jag kan ju alltid prova CR en gång också. Och se vad jag tycker om dom :)

Det gör du rätt i :)

Mina CR var lite i skuggan av körsbären när de var blandade, körsbären förökade sig bättre och var snabbare på maten mm.

Nu när de har fått sig ett varsitt odlingskar med samma förutsättningar så ynglar CR väldigt bra och håller sig framme minst lika mycket som körsbären.

Och en CR som är framme syns mycket bättre med starkare färger mot mörk botten :)
#15 - 11 april 2009 13:35
Martin85 skrev:
Det gör du rätt i :)

Mina CR var lite i skuggan av körsbären när de var blandade, körsbären förökade sig bättre och var snabbare på maten mm.

Nu när de har fått sig ett varsitt odlingskar med samma förutsättningar så ynglar CR väldigt bra och håller sig framme minst lika mycket som körsbären.

Och en CR som är framme syns mycket bättre med starkare färger mot mörk botten :)

Okej, men jag kan ju köpa några sånna nästa gång :) Men har aldrig sett dom i de affärena jag har varit i... (3 st) För de mesta har bara haft körsbär och någon o färgad! /marika

Annons