Räkor för första gången

#1 - 6 januari 2009 15:45
Hej!
Ska inom snar framtid sätta igång mitt gamla 42 liters kar.
Ska silikona om det först.

Det jag vet än så länge, är att jag vill ha sand (Blästersand från biltema) som bottenmaterial och räkor som inneboende.

[LIST]
[*]Vilka räkor är bra "nybörjarräkor"? Dvs. lättskötta o tåliga.
[/LIST]

[LIST]
[*]Kan man använda vattenberedningsmedel (easy life) till räkor?
[/LIST]

[LIST]
[*]Vilka små fiskar skulle passa att ha i karet tillsammans med räkorna? Har funderat på Boraras Brigittae. Något annat tips?
[/LIST]

[LIST]
[*]Är räkor så pass tåliga att man kan lägga i dem i ett icke inkört kar? Har ett 110l igång nu och skulle kanske kunna ta lite av det vattnet och lite av gojjset i filtret o smeta in i filtret i det nya?
[*]Vilka är bäst att lägga i först, räkorna eller Boraras brigittae? (om jag ska ha dem)
[*]Vad matar man räkor med?
[/LIST]
Mvh Charlotte
#2 - 6 januari 2009 15:56
Skippa blästersanden.
Hos mig har alla posthornssnäckor och alla räkor dött i de 2 kar jag haft med blästersand.
#3 - 6 januari 2009 16:17
Det går nog bra om du använder dig av blästersand. Mina räkor älskar blästersanden, har fått yngel och allt.
Men se bara till att du tar blästersand och inte blästersilikat eftersom att det är giftigt för räkorna, det är ett onaturligt medel.

Och dem allra lättaste räkorna att ha är Amanoräkor.
Dom är väldigt roliga att titta, livliga och tar för sig.
Men om du vill ha lite mera färg till dina räkor så kan du även kolla på körsbärsräkor.

Räkor är ganska känsliga och det kan vara bra om du kör in karet innan du börjar.

Det finns speciell mat till räkor. Jag använder mig av Tropical Shrimp Sticks.

Lycka till! (:
#4 - 6 januari 2009 16:36
starcastle skrev:
Skippa blästersanden.

Hos mig har alla posthornssnäckor och alla räkor dött i de 2 kar jag haft med blästersand.

På vilket sätt var blästersanden anledningen till att räkorna dog?

Skulle rådasand vara bättre?

Annons