Räkor för nybörjare

#1 - 8 december 2005 22:03
Jag har fått tips att ha räkor i stället för otocinclus till (snart) mina kakaduaciklider. Funderar på det men vet ingenting om räkor (utom att de är goda att äta:rolleyes:)!

Har ett 60-liters akvarium. Ska skaffa 2 kakaduor och 5-7 svart neontetra.

Vad ska man ha för sorts räka? Hur många?
Vad äter dom?
Kan dom rymma (klättra ur)?
Förökar dom sig lätt?
Kan dom bli uppätna av fiskarna?
Har kollat lite på Forumet men inte hittat några svar som fungerar.
Kanske skulle det vara spännande med räkor...
#2 - 8 december 2005 22:39
Kolla den här länken: http://www.petshrimp.com/
#3 - 9 december 2005 00:12
[QUOTE=Birgitta W] Vad ska man ha för sorts räka? Hur många?[/quote]
är lite valfritt men amano och körsbär är dom vanligaste.
själv rekommenderar jag körsbär pga att dom dels blir vackert rödfärgade när dom trivs medans amanon är relativt färglös, körsbär kan föröka sej i sötvatten vilket är mycket svårare för amano att göra.

Vad äter dom?

alger överbliven mat fiskar som dött.

ja så ha täckglas eller åtminstone myggnät.

Förökar dom sig lätt?

beror på art, se ovan

Kan dom bli uppätna av fiskarna?

tror inte det är problem med svart neontetra men cikliderna kan ja inte säga nåt om.
du kan prova att söka på namnet och ord som räka räkor
#4 - 9 december 2005 13:54

ja så ha täckglas eller åtminstone myggnät.

Jag har täckglas men med avskurna hörn...! Så jag kan mata fiskarna och så sladdarna kommer fram.
Måste jag täcka för dem då?

Måste också fråga. Varför räknas räkor i "gäng" ;) ? Köp ett "gäng" räkor brukar det stå...!
Hur mycket är "ett gäng" :) ? Fast allvarligt, har ingen aning hur många man behöver. I 33 liter och 60 liter.
Vad brukar dom kosta?
Säljs kanske i GÄNG :D ?
#5 - 9 december 2005 14:03
Det bästa är nog att köpa ett gäng av dem ja!
Antalet räkor i ett gäng brukar vara tillräckligt!
dårå? :P hehe

Min definetion av "gäng" är väl 6-7 st eller så kanske.. Men det kanske är mycket till ditt kar?.. dunno.
#6 - 9 december 2005 14:07
[QUOTE=y0da] Min definetion av "gäng" är väl 6-7 st eller så kanske.. Men det kanske är mycket till ditt kar?.. dunno.[/QUOTE]

Jag skulle helst ha t.ex 3-4 st i det lilla och 5 st i det större. Varför ska de vara i så pass stora "gäng"? Trivs dom inte när dom är färre för att dom är rädda av sid då???
#7 - 9 december 2005 14:20
Jag skaffade 5 st till mitt 136l, har lyckats hitta 2 av dem nu, vet inte vart de andra 3 har tagit vägen.. De är dock väldigt skygga, och de har de alltid varit, även när de var 5 st.
I mitt 30l har jag 3 st, de är inte speciellt skygga.
Men hur många som rekomenderas att man ska köpa vet jag faktiskt inte, men de bör ju vara fler än två tippar jag.
#8 - 9 december 2005 15:38
Tastyfish gjord väll en räk-tråd så alla nybörjare kunde läsa på sig lite basics...?
#9 - 9 december 2005 15:52
Jaha, hoppas jag hittar den då! Det är vad jag skulle behöva, har aldrig ens funderat på räkor tidigare... :)
#11 - 9 december 2005 17:19
[QUOTE=Nitra98]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81391[/QUOTE]

Tack för det! Har kollat in den, där står ju hur stora de blir och hur de förökar sig. Jättebra! Nu gäller det bara att kunna välja bland alla. Några små till yngelakvariet och några större till 60-liters verkar bra!
#12 - 9 december 2005 17:30
Jag skulle rekommendera körsbär eller liknande till yngelkaret och amano till 60l.
#13 - 9 december 2005 17:35
Låter jättebra! Var lite inne på den linjen också, men uppskattar ett råd från en som vet något om räkor!
Hur många skulle du ha (minst) i ett 33-liters resp. 60-liters?
#14 - 9 december 2005 17:40
Hmm...i 33l..minst 3st..i 60 5st..
#15 - 9 december 2005 17:46
Så kommer det troligen att bli! Tycker själv det är lagom. Tack för hjälpen!:)
#16 - 9 december 2005 21:07
Birgitta, du har fått ett meddelande från mig..

....tror inte att du sett det...
#17 - 9 december 2005 21:50
[QUOTE=susanne]....tror inte att du sett det...[/QUOTE]

Jag har svarat nu, men vet inte om det funkar. Är inte så hemma på sånt här! :)

Annons