räkor i 15llit

#1 - 12 april 2006 14:53
hej jag har ett litet kar som är på 15lit och står tomt jag undrar om man kan ha räkor där i :confused: :)
*vilka sorter kan jag ha då?
*behöver jag något filter isåfall vilket
*vad ska jag ha för växter
osv
så bara ge mig råd o tips :D[:-59]
#2 - 12 april 2006 15:04
Det går alldeles utmärkt. Kolla de första sidorna från den här tråden och återkom ifall du har fortfarande frågor:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81391

Hejhopp. Ralf
#3 - 12 april 2006 15:28
har tittat på den tråden ett antal gånger men där är en liten "miss" där står inte hur många liter dom kräver
sen vad jag kan se så svara den inte på mina frågor eller :D

och sen undrar jag om jag kan ha fluval1 plus med dom och 25watts doppvärmare??
#4 - 12 april 2006 15:37
jag var på zoogiganten i helgen och jag såg en bergsfilter räka eller vad den hette kan den ersätta ett filter eller ?? ;)
och vilka är dom vanligaste
var kan man få tag på räkor här nere i skåne runt malmö??
och vad ska det vara för belysning??
och hur många räkor kan man ha i ett 15lit

puuuh!!
det var dog alla mina frågor;)
jättetacksam för alla svar:)
#5 - 12 april 2006 16:53
ingen som kan ge mig något tips eller svar :(
#6 - 12 april 2006 17:33
I ett akvarium med filter kan du ha 1 dvärgräka (dvs körsbärsräkor, crystal red, white pearl etc.) per liter vatten, i ett akvarium utan filtrering ungefär en räka per två eller tre liter vatten.
Jag tror att akvariet är för litet för att en filterräka ska hitta tillräckligt med mat, och den kan i alla händelser inte ersätta ett filter.
Doppvärmare behöver du nog inte, eftersom lampa och filter värmer en del. Jag har aldrig under 24 grader i mitt räkakvarium utan doppvärmare. Däremot är filter en bra idé. Fluval 1+ tror jag skulle fungera bra. Eller också kan du prova ett ryggsäcksfilter. Jag håller just på att köra in ett sånt hos mina räkor, och är jättenöjd med det.
Dvärgräkorna är inte kinkiga med vad du har för belysning, men de vill gärna ha växter att klättra runt i, så du får anpassa belysningen efter vad du har tänkt dig att ha för växter.
Var du hittar räkor i Malmö vet jag tyvärr inte, men ni har väl en del bra akvarieaffärer där nere som du kan ringa och fråga.
Lycka till!
#7 - 12 april 2006 17:47
tack för svaret idanajad jag tänkte att ha en vanlig låg energi lampa om det går för det finns ingen ramp man kan ha till det akvariet jag har vaäxter:jag tänkte att ha hornsärv en stjälk vattenpäst och en vanlig vallisneria liknande sak;) tror du det kan funka :D
#8 - 12 april 2006 17:53
Det blir nog bra. Kanske kan du även skaffa tex javamossa, som iallafall mina räkor tycker om att trampa omkring i (särskilt de nykläckta). Och i höst kan du ge dig ut och plocka boklöv; riktigt härligt för räkor.
#9 - 12 april 2006 18:13
ok, va bra då har jag allt hemma förutom räkor :D

säg till om du får reda på någon som köper räkor i malmö:)

tack för alla svar!!
#10 - 12 april 2006 19:26
[QUOTE=_stiffe_]... säg till om du får reda på någon som köper räkor i malmö:)[/QUOTE]
Kolla med DannyO som också har blivit en räkidiot. Han kommer från Malmö.
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=87170

Ha tålamod och kör in karet ordentlig innan du släpper i räkorna.

Välkommen i räkträsket. Hejhopp. ralf
#11 - 12 april 2006 20:24
säger du att alla från malmö trakten är räkidioter;) hehehe
#12 - 13 april 2006 09:12
Nä alla vi som gillar räkor är räkidioter - även fall vi bor i Stockholm ;)
#13 - 13 april 2006 15:24
aaa, jag fattar :D;)
#14 - 18 juni 2006 16:56
Hur länge?

Hej!
Jag undrar hur länge man ska köra akvariumet innan man kan lägga i räkorna?
Önskas svar snarast!:confused:
#15 - 18 juni 2006 17:00
Kör du med Nitrivec räcker det med 10 dagar eller nåt, annars kanske du får köra in filtret i 3veckor.
#16 - 18 juni 2006 19:07
Tack

Tack ska du ha ska köpa lite räkor vet ej vad för sort (nybörjare):D Dom e röda tror det e kösbar.Men ska låta akvariet gå 1 1/2 vecka.Vet du vad det kan va för räkor så kan du gärna skriva det!Och om det finns en sida (helst på svanska)Tack ännu en gång!
/mackan
#17 - 19 juni 2006 09:53
Det finns ingen anledning att låta akvariet gå tomt. Om inredning och växter är på plats och vattnet har fått rumstemperatur är det bara att sätta igång. Det är ju så klart bra att starta försiktigt, med ett mindre antal individer, för att ge nitrifikationsbakterierna en chans att växa till, men man behöver inte vara så bekymrad över räkor, de belastar inte akvariet särskilt hårt.
#18 - 19 juni 2006 10:44
Nej, men man beöver ju få igång en bakteriekultur innan man stoppar i räkor. Även om räkorna inte belastar karet särskillt mkt så kan man få nitritspikar så att räkorna dör. Jag skulle ju absolut väntat ett tag innan jag satte i mina räkor (och verkligen väntat ännu längre med ett litet kar) istället för att sätta i dom dirket och att dom blir förgiftade.
Klart att det går att ha i räkorna från början, men chansa inte! :)
#19 - 19 juni 2006 11:24
Men man får inte igång nitrifikationsbakterierna om man inte har något de kan leva av (dvs avfallsprodukter från fisk, räkor etc), såvida man inte gör en "fishless cycling" (när man matar ett tomt akvarium i ... kanske tre-fyra veckor. Jag kan inte det där, men jag tror att Batski har en länk om det i sin profil).
#20 - 19 juni 2006 11:48
Om jag ska ha i något nytt i ett nystartat kar så börjar jag med ett par guppys eller något annat tåligt, enkelt i några veckor. Släpper ner några posthornasnäckor också förstås ;)
Sen plockar jag ut startfiskarna och lägger ner det som skulle dit egentligen, fast snäckorna går kvar hela tiden.
#21 - 19 juni 2006 11:55
Med växterna (som man tar från ett annat kar eller köper) så kommer ofta snäckor med, dom ger avfallsprodukter = bajsar.
Om man har i räkorna direkt så hinner inte nitrifikationen komma igång ordentligt precis när räkorna kommer ner i karet, det måste gå en stund innan hela bakterifloran är igångkörd. Man kör igång den genom att bara låta det stå med snäckor i, kör med SERA nitrivec (tar minst tid) eller matar ett tomt kar.
#22 - 19 juni 2006 18:06
Tack

Tack jag tror jag inte ska chansa att lägga ner räkorna för tidigt.Ni var verkligen hjälpsamma och jag fick snar nästan direkt:D
/mackan
#23 - 19 juni 2006 20:27
?

Hello asså jag har inga fiskar i mitt kar och ska bara ha räkor där.Så ska det gå ett tag tomt eller e det bara att tuta och köra:confused:
#24 - 19 juni 2006 20:33
Du kan ju lägga i några snäckor och kanske nån Guppy eller annan tålig fisk dom du inte är jätterädd om :) och köra med i säg 2veckor då, innan du har i dina räkor.
Eller så kör du 10dagar med SERA Nitrivec + SERA Aquatan.
#25 - 20 juni 2006 18:00
asså har inga fiskar =S
#26 - 20 juni 2006 18:01
och vad är SERA Nitrivec + SERA Aquatan?
#27 - 20 juni 2006 21:11
SERA (märket) Aquatan, här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_38_194_350&products_id=90&osCsid=1cb022af372863a18dedfd3b8278f646
SERA Aquatan finns att köpa i nästan alla akvarieaffärer.

SERA Nitrivec, här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_38_194_350&products_id=96&osCsid=1cb022af372863a18dedfd3b8278f646
Finns också att köpa i nästan alla akvarieaffärer.

Sök på Nitrivec på forumet och på SERA Nitrivec google om di vill veta ännu mer.

Här är en förklaring från Zoomässan ;) , hittar inte länken bara :)
Jag tror att det är denna: http://www.zoomassan.se/smadjur/smadjur.htm men den funkar inte för mig just nu...

Att tänka på innan du köper fiskar!

Det är jättekul med akvarium och fiskar! Men tyvärr tror många att när man skaffar ett akvarium så köper man alla grejer, fyller på med vatten och de fiskar, växter som är fina.
Precis som med alla andra djur som vi tar hem så är dom skapta för att leva på ett helt annat ställe. Många fiskar är odlade i fångenskap men man måste skapa dom rätta förutsättningarna för att dom ska trivas och framförallt överleva!
De flesta fiskar du kan köpa i en zooaffär kommer från helt andra vattenförhållanden än vad vi har i våra kranar.
Det gäller alltså att göra i ordning fiskarnas miljö innan du köper fiskarna!
Hur?
Först ska du kanske tänka på vilken sorts fisk du vill ha och sen ta reda på vilken miljö den behöver och hur stora dom blir. Det behöver du veta för att inte köpa för litet akvarium eller om du har ett akvarium så får du köpa fiskar som kan vara i ett sånt akvarium. Det är bra att köpa en bok.
Den biologiska balansen mellan fiskar och växter är betydligt enklare att uppnå i ett större akvarium.

Man börjar med bottenmaterialet..........
Fin sand ,grov sand, vit, svart?
Bottenmaterialet är i första hand fästmaterial för växterna. Sjösten och sand finns i olika grovlekar och det kan man ha till många fiskar men om du ska ha fiskar som behöver ett högre ph värde ska du ha kalkrik sand och kalksten. Men det finns även vit sand som inte höjer ph värdet. Den är finkornig så den kan man inte "dammsuga" som vanlig sand. Under sanden är det bra om man har växtgrus för växternas skull, särskilt om man har grövre sand.

Växter?

Ja, växter är ju fint! Men det är ju inte bara därför du ska ha växter utan det är ju också för fiskarnas skull, Bl.a. ger dom syre och gömställen. Bland växterna finns också infusorier som kan vara eventuella yngels första foder. De är också det naturliga sättet att hjälpa till att rena vattnet från fosfater och nitrater, som normalt algerna behöver.
För att växterna ska trivas, växa och må bra så måste dom som du nog förstår ha Dina blomkrukor hemma har ju nåt mer än vatten! näringsrik jord och kanske även någon annan växtnäring och framför allt trivs dom inte i garderoben utan behöver ljus! Dom flesta akvarieväxter kommer från tropiska och subtropiska områden och har därför stora krav på ljus!
Valet av växter beror också till viss del vilka fiskar du väljer!
Ett bra ljus, bättre än standardlysrör gör att dina växter mår mycket bättre och växer fortare. Då får du på köpet ett akvarium med mindre alger eftersom de då tar upp näring i akvariet som annars hade gått till alger.
Men undvik direktstrålning från solen, glaset släpper igenom gula och gröna strålar som växterna inte har så mycket användning av men algerna kommer att trivas utmärkt! Plantorna vill ha blått och rött ljus och dom vill ha ljus ca 12 timmar per dygn. Efter 1 år har du så gott som ingen effekt kvar på lysröret även om det fortfarande lyser!
Om du vill ha verkligt god tillväxt av plantorna eller om du har problem med att få det växa så är lösningen en koldioxidanläggning. Koldioxid är växternas viktigaste näringsämne!
Du bör ha en cirkulationspump istället för luftpump. Luftpumpen vädrar ut koldioxiden ur vattnet. Och byta lite vatten och ofta istället för mycket och sällan. Ca 30 % i veckan är oftast det bästa.
Normalt tömmer man aldrig akvariet och tar aldrig ut sanden och tvättar den!!
( Man ska hela tiden försöka ha en så jämn biologisk balans som möjligt)

När du startar upp akvariet :
1 (Dag 1) Lägg i ev. växtgrus . Växtgrus kan man använda om man vill att växterna skall växa naturligt. Sera Floradepot lägger man först i akvariet och ovan på detta lägger man sin vanliga sand eller grus. Då kan de växter som behöver näring för rotsystemet hämta det efter behov. Vill man göra det riktigt bra så kan man använda värmekablar först. Bottennäring finns också att få i pulverform som är lite mer koncentrerad.
2 Tvätta sand och häll ovanpå.
3 Fyll på med rent vatten, plantera växter.
4 Sätt på doppvärmaren ( 25-26 grader) och sätt på cirkulationspumpen.
5 Häll i Aqutan vattenbredningsmedel efter doseringstabell.

6 Tillsätt ektozonsalt för att förebygga mot bakterie och parasitangrepp på fiskarna.
7 Efter 1 timma tillsätt första doseringen av Nitrivec bakteriekultur.

Då påbörjar ni den viktiga uppbyggnaden av nedbrytningsbakterier så att akvariet får en bra biobalans. Nedbrytningsbakterierna är det viktigaste i akvariet.
8 (Dag 2-10) Tillsätt Nitrivec efter doseringstabell.

9 Efter 10 dagar när du vill köpa fiskarna tar du med 1 1/2 dl vatten ( i en ren glas eller plastburk) så vi kan se om bakteriekulturen har satt igång och är färdig. Om den har det är det fritt fram att köpa fiskar, om inte kanske du måste låta det gå några dagar till.

Nu har du en fungerande bakteriekultur som bryter ned matrester och avföring från fiskarna. Om du inte har det blir det höga nitrithalter i vattnet som sedan omvandlas till ammoniak vilket är katastrof för fiskarna som då simmar vid ytan och kippar efter luft och sen dör!
Lycka till!
Om du undrar över något så kom gärna in till oss på zoomässan så kan vi förklara.
#28 - 21 juni 2006 10:50
hur ska jag göra om jag vill mata ett tomt akvarium för att få ingång bakterierna elller vad det va?:confused:
#29 - 21 juni 2006 11:37
Mata bara lite (lite) ner i ett kar med vatten, filter och grus.
#30 - 21 juni 2006 13:47
blir tyvvär inga räkor dom hade typ inga
#31 - 21 juni 2006 13:57
Frågade du inte om dom brukar ta in räkor?
#32 - 21 juni 2006 18:14
Ingen annan affär i närheten som säljer räkorna? Synd isf...
#33 - 21 juni 2006 18:42
Leonard: Jag håller inte med om mycket du skrivet.

Den enda som tackar dig för att du stoppar i massor av dyra ämnen är din handlare, inte dina fiskar.
Ektoson: Det verksamma ämnet är koksalt som du köper i vanlig livsmedelsbutik. Om du frågar mig så är det totalt onödigt i ett friskt sötvattensakvarium.
Aquatan: Absolut nödvändigt om du bor i tyskland (tex). Om du har komunalt kranvatten i Sverige är det troligtvis totalt onödigt.
Nitrivec: Absolut helt onödigt om man inte har djur i karet. Filterbakterierna du tillsätter varje dag dör in om ett dygn för att mat saknas. Om du tillsätter det när första invånarna är på plats så hjälper nitrivec definitivt, men filtergegga är avsevärt mycket effektivare. Om man inte skall använda filter i karet är nitrivec om möjligt ännu mer onödigt än i ett tomt kar.

Växterna kan inte näringskonkurera med algerna, eftersom algerna klarar sig på nivåer som är avsevärt lägre än vad växterna klarar av.

Att växter och alger skulle ha olika fotosyntespektrum jar jag aldrtig hört och tror heller inte på det, det finns bara en sorts klorofyll och den finns i både växterna och algerna.

varken nitrosomas eller nitrobacter bryter ner matrester eller fiskbajs. De behandlar lösta närsalter och störs av fasta föroreningar. Däremot så är fasta föroreningar en biprodukt av nitrificeringen. MAO nitrificeringan skapar fasta föroreningen INTE bryter ner dem. Höga nitrithalter kan aldrig gå tillbaka till amoniak i ett anaerobt akvarium.

Om du undrar något så är du välkommen till oss på jobbet så skall vi försöka att hjälpa dig ;)
MVH
Magnus
#34 - 21 juni 2006 21:21
Under sanden är det bra om man har växtgrus för växternas skull

Nej, det är inte bra med "växtgrus" under sanden/gruset, kommer mer om det senare...

Då får du på köpet ett akvarium med mindre alger eftersom de då tar upp näring i akvariet som annars hade gått till alger.

Såklart kan algerna ta upp näring som finns i mindre mängd än vad växterna klarar av Tropfrog, men en del växter sänder ut något ämne (alleopati har nåt att göra med det väl? :confused: ) som gör det svårt för alger att växa, men om man har växter som mår bra och växer mkt så har algerna svårare att klara sig.

Men undvik direktstrålning från solen, glaset släpper igenom gula och gröna strålar som växterna inte har så mycket användning av men algerna kommer att trivas utmärkt! Plantorna vill ha blått och rött ljus

Stämmer inte detta :) tycker du Tropfrog?
Växterna tar ju upp allra mest blått och rött ljus medans algerna kan ta till vara på nästan all sorts ljus, såklart har den inte bara med färgen att göra beroende på vilket ljus som är bäst för växterna, man kan räkna ut ett PUR-värde, Defdac har en lista på sin blogg om PUR-värden på olika sorters lysrör, och denna sidan handlar om det: http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Och byta lite vatten och ofta istället för mycket och sällan. Ca 30 % i veckan är oftast det bästa.

Men i ett high-tech växtkar så tycker jag man ska gå efter EI, byta 50% vatten varje vecka och dosera upp näringsnivåerna efter vattenbytet och sedan mera efter också.
I ett low-tech (Walstad: http://www24.brinkster.com/aquaflora/weco.htm ) växtkar så gör man vattenbyten så sällan som möjligt.

Om man inte tillsätter någon gödning (pmdd) och gör stora vattenbyten ofta får man säkert för rent vatten med låg halt nitrat som cyanoalger gillar, dom kommer säkert direkt då, gör lite lagom om ni inte tänker på växterna så mkt, typ 20-30%/ vecka.

Lägg i ev. växtgrus . Växtgrus kan man använda om man vill att växterna skall växa naturligt. Sera Floradepot lägger man först i akvariet och ovan på detta lägger man sin vanliga sand eller grus. Då kan de växter som behöver näring för rotsystemet hämta det efter behov. Vill man göra det riktigt bra så kan man använda värmekablar först. Bottennäring finns också att få i pulverform som är lite mer koncentrerad.

Använd inte bottengödning om ni verkligen inte vet vad ni håller på med.

Växter tar upp den allra mest näringen genom bladen, inte rötterna. Vissa arter som t ex Cryptocoryne, Echinodorus och Nymphaea tar upp lite näring genom rötterna och måste stabilisera sig innan i bottensubstratet innan dom kommer igång att växa precis efter att man köpt dom. Men det påskyndas inte alls av bottengödning.
Om man har värmekabel på bottnen och "växtgrus" ovanpå så kommer ännu mer näring upp i vattnet med värmen som stiger och man vet inte hur mkt som finns i vattnet tillgängliigt för växter då, använd endast pmdd ( www.pmdd.se ) till att börja med, då vet du precis hur mkt näring du hällt ner i akvariumet.
Vid bottengödning kommer oftast all gödning som en bomb upp i akvariumet så att det blir alldeles för mkr för växterna, grönalgerna kommer som skott då, dom trivs av mkt mikroämnen som t ex SERA floradepot nästan endast innehåller. Jag rekomenderar verkligen inte bottengödning! [:(!]
Nästan alla "växtgödningar" (för akvarieväxter) som finns att köpa i akvarieaffärer innehåller oftast till mest del bara mikroämnen, det behöver ju växten, men den behöver också en massa annat som du får genom att göda med pmdd, börja med KNO3, KH2PO4 och Nutrisi (mikroämnen). Man kan byta ut Nutrisin mot en "vanlig" "växtnäring, t ex SERA florena eller vilket annat som helst egentligen. TMG rekomenderas! Fast pmdd (man köper pulver och späder ut själv) är mycket billigare än nästan all annan akvarieväxtgödning.

Måste bara säga att det var verkligen ett dumt citat från Zoomässan jag tog, ursäkta det.
En del i det stämmer okej, men en hel del annat är också ren sk*t
Jag hoppas ni förstår vad jag menar ungefär iaf.
#35 - 21 juni 2006 23:48
Det handlar inte riktigt bara om "nitritspikar", färskt kranvatten kan innehålla ämnen som inte är så bra, speciellt inte för invertebrater (ryggradslösa djur), som med tiden bryts ner eller binds i ett akvarium. Jag skulle vänta flera dagar innan jag släpper i räkor, och göra som Sonja säger, låta det gå fisk och snäckor där under tiden.
#36 - 22 juni 2006 00:06
[quote=Tropfrog]
Höga nitrithalter kan aldrig gå tillbaka till amoniak i ett anaerobt akvarium.
[/quote]

Är det nått jag missat igen? Eller är det en felskrivning? Anaerobt = Syrefritt, aerob = med syre, Jag trodde att anaeroba bakterier kunde knycka syret ur nitratet och därmed omvandla det till nitrit, ammoniak/ammonium, och att det är bland annat därför det luktar ammoniak om ytterfilter om dom blivit stående utan rengöring.

I övrigt kan jag bara instämma grovt med det du säger :)
#37 - 22 juni 2006 00:32
[quote=Leonard]

Men undvik direktstrålning från solen, glaset släpper igenom gula och gröna strålar som växterna inte har så mycket användning av men algerna kommer att trivas utmärkt! Plantorna vill ha blått och rött ljus
[/quote]

[quote=Leonard]

Stämmer inte detta :) tycker du Tropfrog?
Växterna tar ju upp allra mest blått och rött ljus medans algerna kan ta till vara på nästan all sorts ljus, såklart har den inte bara med färgen att göra beroende på vilket ljus som är bäst för växterna, man kan räkna ut ett PUR-värde, Defdac har en lista på sin blogg om PUR-värden på olika sorters lysrör, och denna sidan handlar om det: http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

[/quote]

Fortfarande kanske inte den anledningen att man ska skydda akvariet från direkt solljus, hört talas om täckglas eller glasväxthus, de är oftast inte för att odla alger i, :D
Tror du verkligen att spektrat skulle förändras så mycket att det gör skillnad för växterna, när det är svårt att överhuvud taget se någon färg på själva glaset? Visst filtrerar vanligt glas bort uv-ljus, som inte syns, men om jag inte minns fel är inte uv-ljuset till mycket nytta för växterna. Sist jag kollade genom ett fönster eller på ljuset som kom in genom fönstret var det inte märkbart mer gul-grönt än om fönstret inte vart där alls.

Glöm PUR-argumentet när du råder folk att inte ställa sina burkar i solen, det finns andra bra argument för det. Vem som helst kan läsa en dåligt folder, och sprida dålig information vidare, men Leonard, du kan ju faktiskt tänka själv, göra egna erfarenheter, och komma med egna bättre bidrag, det har vi sett förut.
#38 - 22 juni 2006 06:14
[QUOTE=Erik...]Är det nått jag missat igen? Eller är det en felskrivning? Anaerobt = Syrefritt, aerob = med syre, Jag trodde att anaeroba bakterier kunde knycka syret ur nitratet och därmed omvandla det till nitrit, ammoniak/ammonium, och att det är bland annat därför det luktar ammoniak om ytterfilter om dom blivit stående utan rengöring.

I övrigt kan jag bara instämma grovt med det du säger :)[/QUOTE]

Det stämmer som du säger, jag har slarvat och skrivit fel. Givetvis skall det vara aeroba förhållanden som är det absolut vanligaste i akvarium.
MVH
Magnus
#39 - 22 juni 2006 14:02
[quote=Erik...]Fortfarande kanske inte den anledningen att man ska skydda akvariet från direkt solljus, hört talas om täckglas eller glasväxthus, de är oftast inte för att odla alger i, :D
Tror du verkligen att spektrat skulle förändras så mycket att det gör skillnad för växterna, när det är svårt att överhuvud taget se någon färg på själva glaset?[/quote]

Nej, iom att många har täckglas mellan karet och belysningen så kanske det inte är så [:o] tänkte inte på det.
Men akvarieväxter lever ju av solens ljus i naturen, då har dom inget glas emellan och dom växer ändå bra och det är inte enormt mycket alger i vattnet som det blir i ett kar som stått i solen. Bara lite spekulatiuoner.

[quote=Erik...]Visst filtrerar vanligt glas bort uv-ljus, som inte syns, men om jag inte minns fel är inte uv-ljuset till mycket nytta för växterna.[/quote]

Ja, det kan ju vara en av anledningarna till att direkta solstrålar triggar algerna när inte akvarieväxterna får "sitt" ljus (UV), eller ?

Vi kanske ska gå tillbaka till vad tråden handlar om :)

Annons