Räkor i djuraffären.

#1 - 30 november 2007 16:30
När jag är i djuraffärer brukar jag hålla lite koll efter räkor, men det verkar bara som att de har tre arter, nämligen amano, red crystal och körsbär. Någon annan art har jag aldrig sett i en djuraffär, och det är ganska så tråkigt med tanke på att jag skulle vilja ha white pearl, tigerräka och en som jag har för mig hette grön räka eller något liknande. Är de så ovanliga, eller är det jag som har otur?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2007 16:57
Nog finns det fler.
Jag kollade just i Imazos lagerlista över fisk och räkor - de hade just nu 17 arter/varianter med räkor i lager så nog finns det......
#3 - 30 november 2007 17:09
Jag tror att Imazo skulle sälja mera ifall dom lade ut fisklistan på nätet för privatpersoner. Jag är inne och lusläser Akvarietekniks lista varje vecka, och finns nåt inne som jag är intresserad av så kontaktar jag närmsta butik direkt. Som det är nu så får man fråga expediterna i butiken och dom måste först leta reda på listan och sen motvilligt stå och recitera listan för en, för att man inte ska se inköpspriserna.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 november 2007 17:30
Sorubim skrev:
Jag tror att Imazo skulle sälja mera ifall dom lade ut fisklistan på nätet för privatpersoner. Jag är inne och lusläser Akvarietekniks lista varje vecka, och finns nåt inne som jag är intresserad av så kontaktar jag närmsta butik direkt. Som det är nu så får man fråga expediterna i butiken och dom måste först leta reda på listan och sen motvilligt stå och recitera listan för en, för att man inte ska se inköpspriserna.

Det är ju bara som så att en lagerlista egentligen bara är aktuell just när den skrivs - några timmar senare kan den vara inaktuell och det skulle krävas ern himla massa jobb att hela tiden uppdatera den.
Detta var i alla fall vad som fanns på deras senaste lagerlista

[FONT=Arial]RÖDNOS RÄKA "CELEBES / Caridina sp. [/FONT]
[FONT=Arial]GRÖN RÄKA / Caridina sp[/FONT]
[FONT=Arial]"BLÅBANDAD" TIGERRÄKA / Caridina sp[/FONT]
[FONT=Arial]ORANGE DVÄRGRÄKA / Caridina sp[/FONT]
[FONT=Arial]DVÄRG FILTRERAR RÄKA / Caridina sp[/FONT]
[FONT=Arial]ROSTFÄRGAD GLASRÄKA / Caridina sp [/FONT]
[FONT=Arial]PINOKIO RÄKA / Caridina sp[/FONT]
[FONT=Arial]DVÄRG HUMLARÄKA / Neocaridina sp [/FONT]
[FONT=Arial]DVÄRG TIGERRÄKA / Neocaridina sp [/FONT]
[FONT=Arial]RED CRYSTAL RÄKA / Neocaridina sp [/FONT]
[FONT=Arial]AMANO RÄKA / Caridina japonica[/FONT]
[FONT=Arial]ASIATISK BRUN RÄKA / Atyopsis moluccensis [/FONT]
[FONT=Arial]GABON RÄKA / Atya gabonensis [/FONT]
[FONT=Arial]BLUE CAESAR DVÄRGFILTRERAR RÄKA / Atyoida cf pilipes [/FONT]
[FONT=Arial]LÅNGARMSRÄKA KONGO / Macrobrachium dux [/FONT]
[FONT=Arial]MARMORERAD LÅNGARMSRÄKA"CELEBES” / Macobrachum sp"Celebes"[/FONT]
[FONT=Arial]KÖRSBÄRS RÄKA / Neocaridina denticulata red var[/FONT]
#5 - 30 november 2007 17:35
inte så mycket jobb i datoråldern kan man ju tycka, men men, vad bryr jag mig hur mycket imazo säljer egentligen. :) Tack för Listan, Kjell.
#6 - 30 november 2007 17:40
Det hänger ju så oerhört mycket på djuraffärens intresse. Är de inte intresserade av fiskar och andra vattendjur, så blir ju utbudet därefter (dvs mest tetror, platys och en och annan skalar).
Men beställa hem kan de göra, om det finns i listan (såklart).
#7 - 30 november 2007 17:44
Oftast får man själv inte se den listan i butiken och göra beställningar efter den, än mindre bara ta hem ett mindre antal just för egen skull många butiker säger om de skall ta hem sånna måste de beställa x antal osv massa ursäkter oftas för att de inte orkar bry sig utanför deras vanliga trista sortiment..

Men bara stå på sig och se till att de beställer hem mer sorter eller var ngra stycken som går ihop och beställer.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 november 2007 17:45
lili76 skrev:
Det hänger ju så oerhört mycket på djuraffärens intresse.

Jepp instämmer - dock så bör man vara medveten om att många affärer har ett begränsat utrymme och för att ekonomin skall gå runt så måste det mesta av detta utrymme innehålla "bread and butter".
Sedan gäller det också att akvaristerna har ett intresse - alltför ofta så pratas det bara om att man vill ha vissa arter, men ofta är det ett flyktigt intresse och när det sedan kommer till kritan och affären tar in den efterfrågade arten så är det något annat som är inne just då.
Men självklart - är det många som frågar efter en viss art eller grupp av fiskar/räkor i en affär så är nog inte affärsinnehavaren dummare än denne atr in.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 november 2007 17:47
peterhaack skrev:
Oftast får man själv inte se den listan i butiken och göra beställningar efter den, än mindre bara ta hem ett mindre antal just för egen skull många butiker säger om de skall ta hem sånna måste de beställa x antal osv massa ursäkter oftas för att de inte orkar bry sig utanför deras vanliga trista sortiment..

Men bara stå på sig och se till att de beställer hem mer sorter eller var ngra stycken som går ihop och beställer.

Många arter måset man ju också beställa en viss mängd av om man skall få handla ev en grossist. Men rör det sig om dyrare arter så brukar affären ofta kunna beställa in även ett fåtal.
#10 - 30 november 2007 17:53
Det är ju bara som så att en lagerlista egentligen bara är aktuell just när den skrivs - några timmar senare kan den vara inaktuell och det skulle krävas ern himla massa jobb att hela tiden uppdatera den.

Detta var i alla fall vad som fanns på deras senaste lagerlista

[FONT=Arial]RÖDNOS RÄKA "CELEBES / Caridina sp. [/FONT]

[FONT=Arial]GRÖN RÄKA / Caridina sp[/FONT]

[FONT=Arial]"BLÅBANDAD" TIGERRÄKA / Caridina sp[/FONT]

[FONT=Arial]ORANGE DVÄRGRÄKA / Caridina sp[/FONT]

[FONT=Arial]DVÄRG FILTRERAR RÄKA / Caridina sp[/FONT]

[FONT=Arial]ROSTFÄRGAD GLASRÄKA / Caridina sp [/FONT]

[FONT=Arial]PINOKIO RÄKA / Caridina sp[/FONT]

[FONT=Arial]DVÄRG HUMLARÄKA / Neocaridina sp [/FONT]

[FONT=Arial]DVÄRG TIGERRÄKA / Neocaridina sp [/FONT]

[FONT=Arial]RED CRYSTAL RÄKA / Neocaridina sp [/FONT]

[FONT=Arial]AMANO RÄKA / Caridina japonica[/FONT]

[FONT=Arial]ASIATISK BRUN RÄKA / Atyopsis moluccensis [/FONT]

[FONT=Arial]GABON RÄKA / Atya gabonensis [/FONT]

[FONT=Arial]BLUE CAESAR DVÄRGFILTRERAR RÄKA / Atyoida cf pilipes [/FONT]

[FONT=Arial]LÅNGARMSRÄKA KONGO / Macrobrachium dux [/FONT]

[FONT=Arial]MARMORERAD LÅNGARMSRÄKA"CELEBES” / Macobrachum sp"Celebes"[/FONT]

[FONT=Arial]KÖRSBÄRS RÄKA / Neocaridina denticulata red var[/FONT]

Vad otroligt många med fel artnamn!! bara som en parentes :)
#11 - 30 november 2007 18:17
Jepp instämmer - dock så bör man vara medveten om att många affärer har ett begränsat utrymme och för att ekonomin skall gå runt så måste det mesta av detta utrymme innehålla "bread and butter".

Absolut! Samtidigt; en butik som har ett intresse för fisk tar gärna in "lite extra" av den art som man söker även om de har sitt begränsade utrymme.
Butiken som jag helst handlar av har väldigt lite akvarium i butiken, men har har en bra grossist och han är själv väldigt intresserad. Beställning är aldrig någonsin ett problem, även om man ibland får vänta ett par veckor på sin fisk. Marknaden gör dock att han måste hålla ett väldigt lågt "lager" och det är lite trist. Det mest intressanta är att vi ALDRIG haft problem med fisk från denna butik, utan problemen har varit när vi köpt fisk från större handlare.

Summa sumarum; jag väntar gärna ett tag (beställer) och får bra fisk från en kunnig åf.. :)
#12 - 30 november 2007 18:58
Helt hysteriskt kass är imazos lista, men räkorna är helt ok. Förutom storleken på dvärgräkorna - en del är INTE stora nog för att säljas. Köpte en sändning Caridina cf. breviata "New Bee" som 2 av 11 överlevde i... Sjukt små var dom.

//C
#13 - 1 december 2007 06:52
maria_ skrev:
När jag är i djuraffärer brukar jag hålla lite koll efter räkor, men det verkar bara som att de har tre arter, nämligen amano, red crystal och körsbär. Någon annan art har jag aldrig sett i en djuraffär, och det är ganska så tråkigt med tanke på att jag skulle vilja ha white pearl, tigerräka och en som jag har för mig hette grön räka eller något liknande. Är de så ovanliga, eller är det jag som har otur?

Kolla med zoogiganten i lomma. Dom har haft gröna och lite andra sorter innan
#14 - 1 mars 2008 12:09
Mitt zoo såg ut som ett frågetecken

lili76 skrev:
Det hänger ju så oerhört mycket på djuraffärens intresse. Är de inte intresserade av fiskar och andra vattendjur, så blir ju utbudet därefter (dvs mest tetror, platys och en och annan skalar).

Men beställa hem kan de göra, om det finns i listan (såklart).

Mitt Zoo såg ut som ett stort frågetecken när jag kom in och började snacka räkor.. :confused: Fast han försökte göra sig smart och låtsas veta vad jag pratade om med några konstiga inflik.. [B)] sen ringde han sin lev.. och såg ännu mer som ett frågetecken.. *fniss* resultatet blev att jag åkte till akvarielagret 34Mil bort.. :D och handlade upp halva min mans lön... skämt å sido.. men mycket saker blev det handlat när man ändå var där... som ni förstår så åker jag ju inte varje vecka då rå..:p Nä nu ska jag satsa på räkor och konkurera ut mitt Zoo här i Norrland.

P.s Nån som vet hur tigerräkor ligger till på skalan över lätta svåra i skötsel etc.
Eliza
#15 - 1 mars 2008 12:53
Jag har försökt få djuraffären här i Eslöv att beställa hem lite nya räkor ett bra tag. Och de säger att de ska göra det, men ingenting händer. Jag har varit där jättemånga gånger och pratat med dem, jag har ringt dem massvis, och varenda gång svarar de "jag vet inte om de är beställda nu, men jag ska ta reda på det". BLÖH!

Annons