Räkor i mörkt akvarie

#1 - 7 mars 2007 23:14
Hej, jag och min flickvän skaffade häromdagen ett sexkantigt akvarium på 130 l till att ha CR räkor i. Vi blev lite fundersamma när vi hade fått hem akvariet och tog en närmnre titt på armaturen, en vanlig E27 sockel på max 25 W, det blir ca 0.19 W/l med lågenergi, eller någon form av kompaktrör. Räcker det för räkor eller bör vi byta ut den mot någonting annat.
Akvariet är f ö enbart 50 cm brett.

En bild på armaturen.
#2 - 8 mars 2007 04:36
Nejdå räkorna kräver inget speciellt ljus.
Mina söker sig snarare till skuggan, och sedan är de väldigt natt aktiva också..

Däremot om du hade tänkt att plantera en djungel av växter kanske du skall titta lite i växt delen av forumet.
#3 - 8 mars 2007 08:52
Nejdå, jag hade tänkt mig javamossa, mossboll samt en växt jag tror är anubias nana. Jag vet inte ifall växterna blir jättetråkiga i dåligt ljus, är mest fundersam på ifall javamossan kommer att bli spretig och brun.

Om jag nu inte behöver byta ramp, vet någon då vart jag kan få tag på en lågenergilampa/kompaktlysrör med E27 sockel som ger ett aningen blått ljus?
#4 - 8 mars 2007 09:41
Jag har för mig jag har sett en sån lågenergilampa hos www.pwss.se

Clas Ohlsson hade en 7? wattare med dagsljusfärg förut också, men jag vet inte om de längre för den.
#5 - 8 mars 2007 10:30
Tackar, där fanns ett par reptillampor som verkar funka.
Stämmer det som jag fått för mig att om man har ett ganska blått ljus kommer färgerna fram bättre på räkorna?
#6 - 8 mars 2007 10:34
Kan man ha en lampa på 26W i sockel som det står max 25W på?
#7 - 8 mars 2007 12:35
Lågenergi: JA, annars: vet ej...
#8 - 9 mars 2007 15:25
i såpass små akvarier föredrar jag glödlampa för det trivsammare ljuset...
annars brukar jag som vanligt tipsa om classes arbetslampa...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382662

t5 rör och fuktskyddad... dock 5m sladd så det blir härva om man inte känner för att byta propp...
#9 - 9 mars 2007 15:43
Med 2 sådana plus lågenergilampan får man tillräckligt med ljus för ett växtakvarie, tack för tippset. Hur lång är den? Akvariet är som sagt bara 50 cm i diameter (6-kantingt).
#10 - 11 mars 2007 01:33
MrLogic skrev:
Hej, jag och min flickvän skaffade häromdagen ett sexkantigt akvarium på 130 l till att ha CR räkor i. Vi blev lite fundersamma när vi hade fått hem akvariet och tog en närmnre titt på armaturen, en vanlig E27 sockel på max 25 W, det blir ca 0.19 W/l med lågenergi, eller någon form av kompaktrör. Räcker det för räkor eller bör vi byta ut den mot någonting annat.

Akvariet är f ö enbart 50 cm brett.

En bild på armaturen.

Du kan inte tänka dig att meka in någon mer lamphållare på egen hand då? Annars finns det ju lågenergilampor med betyligt starkare sken än så om man har E27 fattning, en 15 W lågenergi, vad motsvarar det????:D Wattmarkeringen i rampen gäller nog snarast för vanlig glödlampa, de avger ju så mycket värme, omkring 80% av energin som man skickar in i en glödlampa avges som värme, med lågenergi är det istället omkring 20% värme....:)
#11 - 11 mars 2007 10:11
Så du menar att max 25W står där för att det inte ska bli för varmt? Hur som helst hittar jag endå bara max 26W lågenergi på marknaden.
#12 - 11 mars 2007 10:15
15W lågenergi är fö ungefär lika mycket ljus som 15W lysrör, de har bara mycket sämre PUR-effektivitet.
#13 - 11 mars 2007 10:17
Vandal skrev:
i såpass små akvarier föredrar jag glödlampa för det trivsammare ljuset...

annars brukar jag som vanligt tipsa om classes arbetslampa...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382662

t5 rör och fuktskyddad... dock 5m sladd så det blir härva om man inte känner för att byta propp...

Kan man få tag på akvarielysrör i 8W?
#14 - 11 mars 2007 13:28
MrLogic skrev:
Kan man få tag på akvarielysrör i 8W?

har bara sett på en saltvattenswebshop, och då kostar de 100 pix styck, men det borde ju gå å få tag på från fler håll...

Annons