Räkor + kol?

#1 - 27 oktober 2008 13:49
Har just varit och köpt en ny pump till mitt 60-liters räkakvarium. Denna pump är fylld av kol och jag undrar om det är giftigt för räkor? Jag törs inte stoppa ner den och köra igång. Jag har nämligen haft lite otur med mina räkor och de flesta har redan dött pga. svart blästersilicat och giftiga stenar... [xx(]

Bild på pumpkartongen: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2203836#
#2 - 27 oktober 2008 14:05
Jag skulle inte stoppa ner en massa kol till räkor.. Växterna gillar det väl inte heller speciellt??? Beror på mängden kol säkerligen..
Räkorna kan ju också fastna inuti filterbehållare... :)
#3 - 27 oktober 2008 14:08
Tycker du att jag ska plocka ur kolet? (Kan tilläggas att det är en liten plastburk med kol i mitten av pumpen, hela är inte till bredden fylld...)
Guest
#4 - 27 oktober 2008 14:52
Går ju inte att se på bilden att mediat skulle vara kol.
Men isåfall ta ur kolet och ersätt med t.e.x grov filtermatta. (gärna med bakterier från ett gammalt filter)
Sen så hade en nylonstrumpa som räksäkring inte varit fel med.
#5 - 27 oktober 2008 15:17
Aktivt kol skall inte vara giftigt för räkor.
Guest
#6 - 27 oktober 2008 15:30
Azur skrev:
Aktivt kol skall inte vara giftigt för räkor.

Nej men ganska onödigt då det inte fyller någon bra filtermedia funktion.
#7 - 27 oktober 2008 20:14
Mja, vet inte det. Kol är bra för att bli av med t.ex. gulfärgning av vattnet. Huvudproblemet med kol är att det är så jäkla kortlivat - på en vecka kan du räkna med att kolet är förbrukat och bör plockas bort.
#8 - 29 oktober 2008 13:13
Fast teoretiskt sett borde det väl vara ett ganska bra filtermaterial? Högporöst med stor yta för bakterierna.
#9 - 29 oktober 2008 13:58
Ja, det stämmer. Problemet med aktivt kol som biologiskt filtermedium är samma som med aktivt kol som kemiskt medium: det är kortlivat. Pga att porerna är så små blockeras de snabbt av baktierier & slam, och efter det är det inte ett bättre material än, t.ex., grus.

Annons