Räkor med ägg i flera månader

#1 - 2 november 2003 22:02
I mitt ena akvarie har jag fem st algätarräkor, två av dem har gått med ägg i flera månader. Eftersom räkyngel behöver saltvatten för att utvecklas så har jag bara räknat med att de skulle försvinna. Men jag kan inte minnas att jag någosin sett de två honorna utan ägg. Hur länge kan de som längst gå med dessa ägg?

Sedan så undrar jag om någon vet någonting om stenräkor? Jag såg sådana på akvarieaffären idag. Blir de stora? Ger de sig på små fiskar?

/Mona
#2 - 2 november 2003 22:36
Hej!

Jag hade en räka som gick med sina ägg i ca 20 dagar innan yngeln blev frisimmande, hon släppte inte alla på en gång lade jag märker till. Jag hade inte dem i saltvatten utan i sötvatten med ett par tsk salt i, yngeln levde i ett par dagar - sen så hann jag inte iakttaga mer - hade tyvärr glömt att stänga av doppvärmare så alla räkor blev "kokta" [:(].

mvh
Mi
#3 - 2 november 2003 22:37
Mona: det är helt säkert inte samma ägg.
#4 - 3 november 2003 07:57
Räkorna kan börja på en ny kull 2 dagar efter dom släppt den förra.
MVH
Magnus
#5 - 3 november 2003 09:51
Det är möjligt. Min hona som bär ägg har börjat få "grön fyllning" igen, dvs verkar som om hon utvecklar nya ägg medan hon fortfarande bär på de gamla.
#6 - 3 november 2003 18:27
Tack för svaren! Idag ser en av honorna ut att ha färre ägg, så det är nog kardinaltetrorna som får sig ett skrovmål med jämna mellanrum.

Sedan var det det där med stenräkan...någon som har hört talas om dem?

/Mona
#7 - 3 november 2003 20:53
Hur ser den ut?
#8 - 7 november 2003 22:30
Så här: http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=025
/Mona
#9 - 7 november 2003 22:53
Jag tror jag har sett denna räka hos Staffanstorpsfiskimport - kommer inte ihåg om Jonas visste vad det var för en räka. De var iallafall "enorm" stora och såg ganska läskiga ut så det blev inga för min del.

mvh
Mi
#10 - 7 november 2003 22:58
De finns på ZOOAB på Center Syd. Enligt beskrivningen jag länkade till blir de 6-10 cm och är fullkompligt fredliga.

/Mona
#11 - 8 november 2003 00:24
Aha, blomsterräka/korghandsräka. Ja, de är 100% fredliga, väldigt trevliga djur, dock mycket svåra att odla eftersom deras yngel kräver bräckvatten.
MEN: de äter inte alger. Denna räka lever i floder, och är filtrerare. I akvarium tar den fiskmat etc men räkna inte med att få hjälp med algerna av denna.

Annons