räkor + medicin

#1 - 22 februari 2008 19:20
hejsan!

har för ett tag sedan startat upp ett mindre kar (30L), sedan blev en fisk från det stora akvariet sjuk, tror jag iaf. bakfenan såg alldeles dålig ut och lite "blodig", så satte i denna i 30L karet o hällde i lite medi mor!

Utan att tänka mig för köpte jag idag 4st crystal red, påverkar denna medicinen räkorna? vad skall jag göra? delvattenbyte?

Det stod i medcinens innehållsförteckning att lägre djur såsom sniglar och musslor inte tål medicinen, gäller detta för räkorna?
#2 - 23 februari 2008 00:07
Jag tror att räkorna inte mår bra av medicinen. Hur tänkte du när du stoppar ner en sjuk fisk som du medicinerar i ett kar och skaffar nya innevånare till samma kar? Kan du inte ha ett räkkar bara för räkor och ett annat som karantän för sjuka fiskar? Om du redan stoppat ner räkorna i karet med medicin kan du väl skriva och berätta hur det gick.
#3 - 23 februari 2008 01:18
Vad står det att medicinen innehåller? var medecinen blå?
Min spontana slutsats är att när medicinen ska bita på bla. vita prick och chilodonella så är det mycket möjligt att den innehåller kopparsulfat, som är den vanligaste behandlingen när man vill bli av med protozoa.
Och räkor är som bekant inte kompatibla med koppar :(
#4 - 24 februari 2008 14:03
som sagt så tänkte jag mig inte för, är nybörjare och kom att tänka på detta senare, därav frågan!

anledningen till att jag medicinera fisken i det lilla karet var för att det stod på medicinen att cacomba växterna inte tålde medicinen! det var från början tänkt som ett yngel/räkkar! mitt rum är ganska litet och får nog inte plats med ett till, även om jag velat :P
än så länge lever räkorna! får se vad som händer.

1ml medimor innehåller
4,00mg etacridinlakat
2,75mg tetrametyltioninklorid
2,00mg acriflavinklorid
0,26mg 4-(4'-dimetylaminofenylazo)benzol-1-sulfonsyra natriumsalt
#5 - 24 februari 2008 14:28
Gjorde du något vattenbyte och hur långt var det mellan du droppade ner medicinen och koppade in räkorna? Det här är väldigt intressant :)
#6 - 24 februari 2008 18:48
Det viktigaste: Vad innehåller medicinen?
Jag googlade på medimor men kunde inte hitta någonstans där dess ingredienser var angivna.
Men jag kan säga att oftast innehåller sådan här universalmedicin ämnet metylenblått, vilket inte tycks påverka räkor.
Sedan kan det förståss innehålla andra ämnen också, så du får kolla innehållsförteckningen.
#7 - 25 februari 2008 07:22
Wunder skrev:
Det viktigaste: Vad innehåller medicinen?

Jag googlade på medimor men kunde inte hitta någonstans där dess ingredienser var angivna.

Men jag kan säga att oftast innehåller sådan här universalmedicin ämnet metylenblått, vilket inte tycks påverka räkor.

Sedan kan det förståss innehålla andra ämnen också, så du får kolla innehållsförteckningen.

jag har skrivit ovan vad medicinen innehåller! medicinen var grön!
jag har bytt hälften av vattnet 2 gånger!
räkorna satte jag i ca 5 dagar efter sista medicineringen.
#8 - 25 februari 2008 21:16
bolak_jr skrev:
jag har skrivit ovan vad medicinen innehåller! medicinen var grön!

jag har bytt hälften av vattnet 2 gånger!

räkorna satte jag i ca 5 dagar efter sista medicineringen.

Missade att du redan skrivit... :p
#9 - 2 mars 2008 17:23
räkorna lever fortfarande :)

Annons