Räkor - nybörjare önskar råd, tips och förslag!

#1 - 1 december 2010 15:12
Jag har aldrig haft räkor men skulle väldigt gärna vilja skaffa, så nu har jag ett gäng
akvariumnybörjarfrågor.

- Jag har ett akvarium som är 27x27cm i botten och 48cm högt, är det tillräckligt för att de ska trivas eller är det för litet? (Har inte tänkt ha nånting alls mer än just räkorna i det akvariumet).

- Vilka räksorter skulle vara lämpligast för mig (nybörjare+litet akvarium)?

- Vilka räkor är minst skygga?

- Är det något jag bör tänka på kring deras skötsel?

- Vad äter de?

- Några tips på hur man kan/bör inreda akvariumet? Har tänkt ha lite växter förstås, men behöver jag ge dem gömställen utöver det om jag inte har några fiskar? Är ju roligt om man ser dem så mycket som möjligt, men tänker att de kanske blir stressade om de inte kan hitta någon mörk vrå att klämma in sig i?

- Jag förutsätter att jag bör ha en pump i akvariumet, behövs det något mer, någon slags värmare kanske?

- Är det viktigt hur jag placerar akvariumet? Kan jag ställa det ljust (ej konstant direkt solsken) och då skippa lampa, eller bör jag ställa det mer skyddat och ge dem en lampa istället?

- Övrigt bra-att-veta-om-räkor-fakta mottages också tacksamt!

/Therese!
#2 - 1 december 2010 15:34
hej o välkommen hit :D'

karet är tillräckligt stort. man behöver inte så stora kar till räkor.

crystal-red är bra nybörjar räka. körsbär med.

skötsel är väl som vanligt kar. veckovis vattenbyte 30%. kanske lite oftare med tanke på att det är litet kar.

de äter det mesta. alger o så. men det finns speciellt foder till räkor. vilket kan vara bra för då får man ofta fram färgerna ordentligt.

gömställen behövs inte. men grenar o lite sten är trevligt :D

ha gärna mossa o karet. typ javamossa o så .

har du en lampa behöver du nog ingen värmare. har inte jag till in vad o den håller tempen. räkor brukar gilla lite kallare. typ 22 grader

bild på min räkvas
#3 - 2 december 2010 14:02
Hej och tack! :D

Vad roligt att de verkar så anspråkslösa och enkla att få att trivas. Ska bli riktigt kul att inreda akvariumet sen! Har tänkt ha det i badrummet, men eftersom badrummet inte är färdigbyggt än så får det dröja ett tag till innan "projekt - räkor" tar vid.. ;)
Men det borde inte vara _så_långt bort i alla fall!

Tror det får bli crystal-red som du föreslår, de var jättesöta!
Har du någon kläm på _ungefär_ vad de kostar och tror du det kan fungera bra om jag köper 4 st och hoppas att inte alla har samma kön? (Vill ju ha chans att få små räklingar!) :)

Och vad fin din räkvas var! Roligt och inspirerande att se hur andra har gjort! :D
#4 - 2 december 2010 14:12
Jag skulle nog rekommendera att du köper fler :) Runt 10 vill de gärna vara för att trivas. Visserligen blir det lätt fler med tiden, men de är ju inte så stora och i ditt kar rymms många! :) Billigast är väl om du hittar via privatpersoner, köpte mina i affär för 4,50 €/st vet inte vad de kostar i sverige.

Jag har 8 vuxna i mitt 12 liters räkkar, och ett 40-tal räklingar :D Så söta så! :)

[ATTACH=CONFIG]39798[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39799[/ATTACH]

En av de vuxna och några av räklingarna
#5 - 2 december 2010 14:25
ligger på ungefär samma pris i sverige. (beror iof på vilken gradering) asså runt 45 kr.

mli: tror jag vet varför jag inte får räklingar. har tre amano som är rätt stora som klipper äggen för cherry o cr. fan.
#6 - 2 december 2010 14:38
What?:( Vilka elakingar! Visste inte att de gjorde så.. Inga amanos i räkburken alltså!
#7 - 2 december 2010 14:44
jo de kan tillomed döda vuxna räkor. såå jag funderar på att drutta ner dom i stor-kubem
#8 - 2 december 2010 14:49
Med "gradering" så menas typ hur bra färgade (rätt storlek på "banden", färgstyrka, etc) de är? Eller? :)
#9 - 2 december 2010 15:02
aa precis. men då börjar vi prata flera hundra lappar per räka till slut så kör du på "vanliga" räkor. de är fina nog :D
#10 - 2 december 2010 15:19
Haha! Jaa, jag är inte så kräsen med hur de ser ut, för mig duger det bra med ett gäng "budgeträkor". ;D
Hur tusan hittar man privata uppfödare? Visst kan jag gå till djuraffären (dom kan ta hem bara jag anger latinska namnet på den sort jag vill ha) också, men finns alternativet att köpa av privatperson så föredrar jag helt klart det! :)
#11 - 2 december 2010 15:21
du hittar på http://www.redbee.se/
#12 - 2 december 2010 17:21
hannesc skrev:
du hittar på http://www.redbee.se/

Superbra räksida btw! Verkligen!
#13 - 3 december 2010 17:34
hannesc skrev:
hej o välkommen hit :D'

karet är tillräckligt stort. man behöver inte så stora kar till räkor.

crystal-red är bra nybörjar räka. körsbär med.

skötsel är väl som vanligt kar. veckovis vattenbyte 30%. kanske lite oftare med tanke på att det är litet kar.

de äter det mesta. alger o så. men det finns speciellt foder till räkor. vilket kan vara bra för då får man ofta fram färgerna ordentligt.

gömställen behövs inte. men grenar o lite sten är trevligt :D

ha gärna mossa o karet. typ javamossa o så .

har du en lampa behöver du nog ingen värmare. har inte jag till in vad o den håller tempen. räkor brukar gilla lite kallare. typ 22 grader

bild på min räkvas

Snor denna tråd lite;) Vad har du för filter i din räkvas??
Kanske ska skaffa en...
#14 - 3 december 2010 17:58
har ett sånt här.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3223&cat=618&page=1

men moddade om det efter några månader o tog bort filterhuset o satte på ett sånt här filter. så ser det ut nu

Annons