Räkor och löv

#1 - 6 juli 2007 14:31
Sugen på att skaffa mig ett akvarium med cherry red-räkor och har därför försökt hitta så mycket info om det som möjligt.
Så när jag läste på en sida stod det att de ville ha löv att äta och då undrar jag om ni vet vilka sorters löv och varför. :)

/ Linda
#2 - 6 juli 2007 14:43
Bok och ek funkar bra.

EDIT
Eftersom det är dåligt med gula löv på träden nu, så borde man väl kunna ta färska blad och låta dom torka?
#3 - 6 juli 2007 15:07
Vet inte om det går att torka löv och få samma effekt som när löven for torka spontant, men jag vet att red cherry räkor inte behöver löv, de är inte alls kinkiga i maten.
#5 - 6 juli 2007 15:48
Bok och ek funkar bra.

EDIT

Eftersom det är dåligt med gula löv på träden nu, så borde man väl kunna ta färska blad och låta dom torka?

Tar du färska blad och torkar dem har du fortfarande kvar det mesta av näringen, det är bara vätskan som försvinner.
Bilagor:
#6 - 30 juli 2007 17:41
funkar de me almlöv me? eller e de nå speciellt me just bok o ek?

o hur e de om man har amanoräkor i samma kar? kommer dom göra så att körsbärsräkorna inte förökar sig?
#7 - 30 juli 2007 17:52
Jag har för mig att Janne i Södermalmsakvarieaffär sa att boklöv var bäst då det tog längst tid för dem att brytas ner,1år för dem och tre månader för ek. Men om det är bättre på annat sätt vet jag inte (eller om andra löv är skadliga...)
#8 - 31 juli 2007 19:19
kanske lika bra o testa o se vad som händer.. kan inte tänka mig att de skulle va giftigare än andra löv.. men man vet ju såklart inte...
skulle ju va tråkigt dock om den lilla population man har går under... :confused:

Annons