Räkor + Skalarer = ?

#1 - 16 februari 2011 18:08
Sitter och funderar lite på om några räkor skulle kunna flytta in i våran fisksoppa.

Lite orolig för att Skalarerna ska mumsa i sig dom bara..

(i övrigt går det Platy, Molly, Endler guppy, Kardinaltetror, Svartneontetror, Glasmal, Sebrafisk, Ansistrus, Pitbull Pleco, Kuhli ålar, Betta Splendens, pansarmal & Svärdbärare)

Någon som har erfarenhet/ideér i den här frågan?
#2 - 17 februari 2011 18:06
Var ett antal av fiskarna som du räknade upp som kommer kalasa på räkorna.
Men ett akvarium med mycket mossa och gömställen så kan vuxna räkor överleva, men räklingarna lär få det tufft.
Men med så mycket fisk i karet kommer du inte få se räkorna mycket, då dom kommer gömma sig för fiskarna.
Men fixa lite billiga körsbärsräkor och prova.

Vuxna amano räkor skulle nog kunna funka..
#3 - 17 februari 2011 18:14
räkor i ett skalarker = räkbuffé.

tyvärr, om det inte är fullvuxna amonos på 5 cm eller större så blir dyr mat.

fast det är ju klart,,,,har sett en skalar mumsa isig en amano på 6 cm.....nafsade sönder den....

.
#4 - 17 februari 2011 19:14
Kanske Afrikansk Jätteräka (Atya gabonensis) Den ligger ju på ca 14 cm :-)
#5 - 17 februari 2011 19:17
Hej!

Testade med körsbärsräkor i stora karet där mina skalarer finns - funkade utmärkt! Som levande foder och aktivering alltså... Kanske inte det du hade tänkt dig?

Hälsningar
Jennifer
#6 - 17 februari 2011 19:19
skaffa ett nanokar med bara räkor och kanske nån snäcka istället, så kan du njuta av dem! :)
#7 - 17 februari 2011 19:21
Eller Gulbandade långarmsräkor, fast risken är ju att dom äter upp mina Endler...
#8 - 17 februari 2011 19:28
Om jag lyckas övertala frugan om att vi behöver ett litet kar till.. ;-)
#9 - 17 februari 2011 19:30
"Bara ett liiiiitet, här på skrivbordet..!" :p
#10 - 17 februari 2011 21:05
Verkligen inget jag skulle tipsa om! Även om de inte blir uppätna kommer de gömma sig hela tiden. Jag hade ett par amanoräkor tillsammans med mina platys i ett 54 liters - de satt bakom filtret i tre månader tills de dog...
#11 - 5 mars 2011 23:36
har haft ett gäng amanoräkor tillsamans med scalerer nu i 6 månader... dom klarar sig bra om det finns gott om gömställen och man vänjer scalarerna när dom e små.. rekomendrar lite störe stenar dom kan göma sig under och mycke växter

Annons