...de ligger upp och ner ser döda ut men tar man ner handen hoppar de iväg.
Mina röda körsbär gjorde det för två veckor sen också, plockar jag upp dom med håven är dom "döda" men om jag "nyper" dom med pincetten så hoppar/flyger dom iväg en bit för att sedan segla ner och ligger kvar i den ställningen dom landar, precis som får som blir skrämda.
Mycket märkligt men det är inte så att dom blir skrämda då det i akvariet finns (fanns) ca 30 körsbärs räkor och 6st små platy yngel och massor av växter och gömställen.
Jo, alla rom bärande honor ynglade (?) av sig någon/några dagar innan detta började, vi blev super glada i någon dag eller två sen strök alla räklingar med.
Jag har testat att flytta dom till ett annat akvarium och då har dom flesta slutat med det (spela döda), trots att jag bara tagit dom i håven upp ur ena och ner i andra, det skiljer en massa i vatten kemin mellan dom, då det "andra" är saltat med 3msk/30liter. Ingen försiktig inkoppning eller så, det är också några graders temp skillnad mellan dom.
Nu har jag inte sett någon som spelat död på några dagar, det jag gjorde var att slänga i aktivt kol i filtret, jo sen tog jag bort all Engeria Densa också då denna började se dålig ut, gula (ruttnande) blad och stjälkarna blev svarta.
//Mårten