Räkor/Spindel/Groda

#1 - 6 december 2010 16:15
Dags för ett nytt litet projekt

Är bara i planeringsstadiet än så länge så vill ha många ideer från utomstående:)

Ska köpa en byrå från IKEA ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50121250 ) som jag tänkt ställa ett styck 37l akvarium samt 1 eller 2 terrarium på.

Akvarium:

I akvariet tänkte jag ha mörkt bottenmaterial en större redwood-rot ett gäng mossbollar och ett gäng räkor. Har inte bestämt mig för vad för typ av räkor än men såg att någon här på forumet hade grön/gula räkor som var riktigt fina. Så kanske några såna tillsammans med crystal red.

Terrarium 1:

Vill ha en spindel i ett terrarium på ca.30x30x30.
Har kollat på Chromatopelma cyaneopubescens och Grammostola rosea men vet inte om man ska välja efter snällhet eller utseende.
Grammostola rosea är lättare att hantera men inte alls lika färgstark.
Chromatopelma cyaneopubescens skvätter gärna hår men spinner en helvetes massa nät vilket jag fastnat för, har sett terrarium som är näst intill helt täckta med väv och det är väldigt läckert.

Terrarium 2:

Har kollat på argentinsk horngroda (Ceratophrys ornata) som är en väldigt fascinerande groda med väldigt vackra färger som inte är allt för svårskött. Tillverka en fin bakgrund med ett ordentligt gömställe i och en fylla med mossa eller torv.

Har funderingar på att bygga terrariumen själv men vet inte riktigt hur jag ska göra det isf. Kan få tag på glas billigt men det är kanske billigare att köpa begagnat ändå. Fast då blir det ju svårt att få alla 3 burkarna att matcha varandra.

Jag hoppas att det inte är allt för fel att posta tråden här, får flytta terrariedelen om det är så.

Är väldigt tacksam för åsikter och folk med erfarenheter inom alla dessa ämnen.
#2 - 7 december 2010 14:29
Har tagit upp karet från källaren och anpassat roten, nu är det bara att sätta igång att putsa och gno så man kan se in i karet igen:p
#3 - 7 december 2010 14:48
Låter riktigt spännande det här, ska bli kul att följa ditt projekt! Blev nästan sugen på en groda nu. :)

Det är en på redbee.se dom säljer gröna räkor just nu så ta en titt på annonsforumet där.
Bilagor:
#4 - 7 december 2010 18:44
Tack för tipset :) dom var riktigt läckra.
Har fått hem byrån så nu är det "bara" att skruva ihop den.
#5 - 8 december 2010 11:10
Har fått ihop byrån och satt dit solfilm på akvariet.

Min tanke har ändrats lite då jag kommit i kontakt med en tjej som har ett lite större terrarium till salu.
Om jag köper det terrariet blir det någon typ av trädlevande groda i regnskogsmiljö.
#6 - 8 december 2010 15:08
Det händer mycket när man går hemma, har nu blandat till gruset, tvättat och lagt det på plats.

Roten flyter som förväntat som en kork men den sjunker nog snart.

Ska jaga rätt på en klippliknande grå/svart sten på 5-8cm sen lite mossa så blir det kalas:d

Är det ingen som har något att tycka till om??
#7 - 8 december 2010 16:46
Sweet :D Men gröngula räkor? Björklöven :mad:
Funderat på vilken groda? P. leucomystax? :D Hur stort är terrariett du gluttat på?
#8 - 8 december 2010 17:02
Såg gröna räkor på redbee och några som kallas "White pearl" som var riktigt fina, funderar på att blanda dom.

Har kollar på rödögd lövgroda, men dom är tyvärr inte så aktiva.
Har även kollat på grön anolis men dom kräver så mycket extra teknik om dom verkligen ska trivas.

Terrariet är 75x80x40 LxHxD
#9 - 8 december 2010 23:35
Ser lovande ut! Svart grus, mossa och räkor kan inte bli annat än snyggt.
#10 - 9 december 2010 18:11
Har fått hem terrariet:d
Fick terrarium, värmematta, roten, 2 matskålar för 1300:-, känns som en rätt bra affär.

Kunde självklart inte hålla fingrarna i styr så började genast forma bakgrunden med puttsnät.
Tror att det ska dit 2 till krukor att ha växter i men har ingen mer hemma för tillfället.

Så imorn blir det att åka till glasmästaren och fixa en liten skiva för avskärmningen mellan land och vattendel samt att forma färdigt bakgrunden så den är färdig för att sätta dit.

Tänker använda mig av fogskum sen måla och lacka det så det blir en härlig ler/bergbakgrund.
#11 - 9 december 2010 18:43
Fuljävla plansch XD Kanske en idé att silikona lite extra i fogarna där du ska ha vatten. Inte 150% säkert att det är helt tätt. Alltså det håller, men en exrta sträng gör susen :D

Blir säker kanon med bakgrunden! Du får slänga upp mer bilder sen!
Bilagor:
#12 - 9 december 2010 18:48
Det är extremt tur att den inte kommer synas sen:P
Hade tänkt att göra det så jag slipper ett fuktigt golv.

Det kommer upp bilder så fort det händer något, får se när jag kan få hem glaset.
#13 - 10 december 2010 15:20
Fått dit skiljeväggen mellan land och vatten del och fått dit delar av bakgrunden.
Blev lite förvånad när jag såg färgen på skummet.

Tyvärr var jag lite väl optimistisk så måste skaffa mer skum imorgon, men jag tror att det kommer bli riktigt läckert sen när den är målad och klar.
#14 - 10 december 2010 16:50
Hej, jag ville bara berätta att white pearl och gul räka inte går ihop!
De är nämligen av samma släkte och då är det ju inte så bra om de korssar sig;)
Altså om du ska ha både white pearl och gul räka så får du ha dem i varsitt kar!
#15 - 10 december 2010 16:53
Hej, jag ville bara berätta att white pearl och gul räka inte går ihop!

De är nämligen av samma släkte och då är det ju inte så bra om de korssar sig;)

Altså om du ska ha både white pearl och gul räka så får du ha dem i varsitt kar!

Hur är det med white pearl och den gröna då? får köra bara på white pearl annars
#16 - 10 december 2010 17:04
Du kan ha frön och vit eller grön och gul tillsammans!
#17 - 10 december 2010 17:06
Du kan ha grön och vit eller grön och gul tillsammans!
#18 - 10 december 2010 17:23
Tack för den infon :D
Hur många räkor ska man börja med i ett 37 liters?
#19 - 10 december 2010 17:24
20 kanske?
#20 - 13 december 2010 17:03
Nu är första lagret målat på bakgrunden, nästa steg blir att måla en gång till och lägga till lite nyansskillnader.
Känns som att det kommer bli riktigt läckert:d
#21 - 14 december 2010 00:07
Ditt projekt har skadat mig... VILL HA GRODA :P fast i så fall får jag nog
1. Flytta till ett större hus
2. bli rik

Vad sägs om att du bygger klart terrariet och skickar hit det?
#22 - 14 december 2010 00:10
Hade själv en fågelpindel för några år sedan, fick en av morsans ex då han hade för många (8 stycken) fan den var asskön :D EN polare sov över som hade tidernas spindelfobi, enda platsen i lägenheten för honom att sova var direkt under terrariet. Vad händer?
Spindeln rymmer, just exakt DEN natten. Haha. Fantastic <3
#23 - 14 december 2010 00:12
Pink_Tess skrev:
Ditt projekt har skadat mig... VILL HA GRODA. Vad sägs om att du bygger klart terrariet och skickar hit det?

Du är inte skadad. Det är bara ett sundhetstecken att du vill ha grodor.
#24 - 14 december 2010 04:48
roosterboy skrev:
Hade själv en fågelpindel för några år sedan, fick en av morsans ex då han hade för många (8 stycken) fan den var asskön :D EN polare sov över som hade tidernas spindelfobi, enda platsen i lägenheten för honom att sova var direkt under terrariet. Vad händer?

Spindeln rymmer, just exakt DEN natten. Haha. Fantastic <3

HEHE, dom är riktigt läckra, synd att det inte finns utrymme för en sån hemma nu:(
Blev extremt sugen efter jag såg "ung och bortskämd" igår...

Vad sägs om att du bygger klart terrariet och skickar hit det?

Tror jag vill behålla mitt lilla bygge, du får snickra ihop ett eget eller vänta till jag tröttnat på det:P
#25 - 14 december 2010 09:44
Får hoppas att det bara är sundhet då *andas ut* :)

Får väl bli nästa projekt när jag e klar med mitt 540... fast det borde ju få plats ett terrarium i hallen [:-2]
#26 - 15 december 2010 14:06
Har målat en gång till, lagt till nyansskillnader och lackat allt.
Planterat växter och fått roten på plats.

Nu börjar det hända grejer på riktigt:d

Har tänkt ha musselblomma i vattendelen och någon mindre fisk samt en rot för att dölja glasskivan.
#27 - 15 december 2010 14:20
Jäklar vad Nice det ser ut Linus :-)
#28 - 15 december 2010 21:23
Kanonsnyggt :) !! Vad blir det för groda?
Bilagor:
#29 - 16 december 2010 07:08
rödögd lövgroda är tanken men är inte helt hundra än
#30 - 16 december 2010 12:58
Har nu fyllt på med vatten och bark i terrariet.
Börjar bli nöjd nu, några växter till och lite mer teknik för att få alla värden att stämma.
Har beställt ett mini ytterfilter (eden 501?), en bit lian och en fogger som jag hoppas kommer i nästa vecka.

Till akvariet har jag lyckats gräva fram en sten under all snö och kokat den och köpt hem mossbollar.
Har även beställt räkor som kommer i början på nästa vecka.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med växter i burken, ska jag ha mer eller inte??
Bilagor:
#31 - 17 december 2010 14:14
Har planterat in ytterliggare växter, blev en tillandsia cynea och 2 pygmé orgideer
#32 - 19 december 2010 20:07
Ser ju kalas ut!

Låter som ett bra grodval dom är helt klart grymt coola.
Kan även slå ett slag för mina favoriter guldlövgroda och korallfingergroda.
#33 - 20 december 2010 07:47
Dom säger att korallfingergrodan är fruktansvärt högljud och varje nätt, så känns inte så kul att ha dom i sovrummet:P
guldlövgrodan har jag inte sett förut, den ser mkt trevlig ut.e
Får se lite vad som går att få tag på också
#34 - 20 december 2010 13:53
Hehe har redan ett gäng undulater i sovrummet så kanske är något för mig då :P
#35 - 21 december 2010 15:56
Idag kom räkorna och ytterfiltret:)
Riktigt läckra och spralliga krabater som jag hoppas växer till sig och förökar sig.

Blev riktigt bra med ytterfiltret, känns mer stilrent på något sätt
#36 - 21 december 2010 15:59
Glömde säga att jag fick några elefantsnäckor av ev snäll dam i grannstaden:D
#37 - 18 januari 2011 16:19
Vad händer här då?? Saknar uppdatering =)

Annons