Testade idag att ge rom från vanliga frysta ICA-räkor till fiskarna i mitt 720.
Jag kan lova att det blev en succé!:D
Men hur nyttig/skadlig är denna räkrom för fiskarna egentligen?:confused:
Rooster skrev:Håller med Azur.
Det är ett bra foder för både små och stora fiskar är mina
erfarenheter. Bara man matar med viss måtta är inte sältan något problem. Sötvattensfisk har ju i regel ändå problem med att bibehålla joner, så så länge man inte "övermatar" med salt föda kan man nästan se det som att man hjälper fiskarna med att få i sig o behålla dessa joner, så mata på bara. En del akvarister använder sig även av fiskrom och då oftast torskrom eftersom det är enkelt att få tag på.
platoman skrev:ett sätt kan vara att lägga rommen i vatten något dygn och dra ur saltet, sen är det bara att köra. Bättre foder finns knappast
Kjell Fohrman skrev:Håller med om att det är så man skall göra för att få rent den rom som ligger i burk.
Dock håller jag inte alls med om det du skriver om att bättre foder finns knappast
dels så är det ett relativt fett foder som ger feta onaturliga fiskar om man matar mycket med det
dels så är det inte helt lämpligt att använda som huvudfoder till extremt herbivora arter
dels så skitar det fakiskt en hel del
dock så är det ett utmärkt uppmatningsfoder för magra fiskar och dels så får det yngel att växa extra snabbt.
Så fodret har både för och nackdelar, men som komplementfoder funkar det rätt bar till de flesta arter.
Själv matade jag förr (när jag hade odlade och hade mycket fisk) rätt mycket med rom (fast då var det fiskrom) som jag köpte in ca. 50 kg åt gången av en fiskare.
walak skrev:Hej så vilken rom i burk ska jag köpa till mina fiskar då jag har malawi golden