[RÄKVAS] Ännu en filterfundering

#1 - 29 augusti 2011 09:21
Nu är allt utom räkor och pump införskaffat till mitt lilla räkvasprojekt (fy dig Hannesc som frestas). :D

Lite funderingar kring pump. Jag har INGEN erfarenhet av små innerfilter, varvid Er expertis kommer väl till hands.

Jag funderar över dessa filter - vilken skall jag ta?

Fluval innerfilter U1

Aquael Unifilter 280

Eheim Aquaball 45

Jag vill ju eftersträva så stor mängd filtermaterial som möjligt, men ändå försöka dölja pumpen. Önskvärt är ju att den inte är för stor. Det står ju inga mått på filtren, så det är lite knivigt att veta hur stora de är i verkligheten.

Några idéer?
#2 - 29 augusti 2011 09:35
;) hehe. kul att kunna smittas :)

eftersom jag har aquaelen så tänker jag ju såklart rösta på den. tycker den tar minst plats. MEN filtret är inte räksäkert. ( vilket inte nått av de föreslagna filtrerna är) så jag moddade om mitt. tog bort filterbehållarenen och filtermattan. satte på en sånhär istället. större filteryta och räksäkert.
#3 - 29 augusti 2011 09:37
Tack!

Vad är det för fabrikat på den? Tänkte få hem grejerna från PWSS idag eller imorgon om de kan öppna en stund åt mig. :D
#4 - 29 augusti 2011 09:38
Glömde säga det, men din vas är ju sjukligt snygg. Min är dock lite mindre, men är inte konisk.
#5 - 29 augusti 2011 09:43
på filtret? hmm vet inte.. köpte på tradera men finns i vanliga zoo affärer.

men här haru
http://www.pwss.se/product.php?productid=5445&cat=1554&page=1
#6 - 29 augusti 2011 09:43
ja då köpte du väl nån annan då :)

tackar :)

det är dock dags för en re-make på den faktiskt.
#7 - 29 augusti 2011 09:45
Tack för länken. Jag klipper samma som du. Får väl leva under epitetet härmapa. :D

Dock har jag investerat i lite häftiga mossor. Återkommer om det i kommande projekttråd.
#8 - 29 augusti 2011 09:46
aa låter bra :D

tips med mossan är att binda fast med tex fiskelina på grenarna. så kommer det växa till sig riktigt snyggt!
#9 - 31 augusti 2011 08:06
Det blev ett annat filter. Det ska ramla ner i postlådan idag. Hoppas att jag inte blir missnöjd och måste köpa ett likadant som du har i efterhand. :D

Det blev till slut en Fluval Nano Innerfilter
I
kväll kommer bilder - hoppas jag.
#10 - 31 augusti 2011 08:08
det blir nog bra. men jag hade moddat om det ändå. för att få ett större o räksäkert filter. o strilröret hade jag inte använt
#11 - 31 augusti 2011 08:09
Ok, jag är mycket tacksam för dina synpunkter. Jag är som sagt helt novis när det gäller detta med små nano. Ska se om jag hittar något filter lokalt.
#12 - 31 augusti 2011 12:53
Jag är mycket nyfiken på hur det blir, sitter och funderar på filter till just litet nano-kar. Det är ju en halv djungel :)
#13 - 31 augusti 2011 14:26
hannesc skrev:
;) hehe. kul att kunna smittas :)

eftersom jag har aquaelen så tänker jag ju såklart rösta på den. tycker den tar minst plats. MEN filtret är inte räksäkert. ( vilket inte nått av de föreslagna filtrerna är) så jag moddade om mitt. tog bort filterbehållarenen och filtermattan. satte på en sånhär istället. större filteryta och räksäkert.
Men hur fick du fast filterpatronen...? På de små aquael så sitter ju inte filterröret fast ordentligt och filterröret och filtret rasar av om man inte har behållaren på!
#14 - 31 augusti 2011 14:28
det sitter ju ett rör som sagt o det sitter fast kanonbra. mitt filter rasar minsann inte av. inte på nått av mina aqua-el. har två olika o båda sitter röret fast
#15 - 31 augusti 2011 14:39
hannesc skrev:
det sitter ju ett rör som sagt o det sitter fast kanonbra. mitt filter rasar minsann inte av. inte på nått av mina aqua-el. har två olika o båda sitter röret fast
På de små 280 och 360 så sitter ju röret bara lite intryck inuti insuget på pumpen och de två jag har så lossnar de väldigt lätt iallafall men du har väl fått ett specialtillverkat V.I.P filter :D
#16 - 31 augusti 2011 14:50
hehe. ja jag har välr det då. de sitter kanonbra.
#17 - 1 september 2011 06:30
Nu med facit i hand, så skulle jag naturlig is valt det filter som hannesc rekommenderade. Det var ju ändå min första tanke, att köpa en sån.

Det nya Fluval-filtret var tyst i åtminstone 2 timmar. Nu har jag det karakteristiska "knackande" missljudet som kan driva mig till vansinne. :(
#18 - 1 september 2011 06:33
Inte nog med det. LED-belysningen som andra rekommenderat på andra forum från Buyal var rent ut sagt bara skit.
Den lyser mindre än ett stearinljus bredvid räkvasen. Där gick jag på en mina till. Det blir nog inköp av ny lampa idag.
#20 - 1 september 2011 06:44
Hmm...ja, den var faktiskt snygg. Skulle passa perfekt tror jag. Tack för tipset!
#21 - 1 september 2011 08:58
vassego.
#22 - 1 september 2011 16:07
Blodad tand så att det skriker.

Nu är vasen under vattenuppbyggnad, ett nanokar inköpt för ytterligare räkor samt mycket växter på ingång. En ny värld har öppnat sig och allt är hannesc fel. :)
#23 - 1 september 2011 16:07
känner mig stolt! :)
#24 - 1 september 2011 16:15
Det tycker jag du ska göra. :)

Nu blir det ett riktigt lummigt nanokar med bonsailiknande "träd" och mycket mossa.
#25 - 1 september 2011 16:30
fan va najs! bilder för tusan doktorn! vi vill ha bilder på hela processen! varför är det inga bilder!??
#26 - 1 september 2011 17:51
Ok. Jag får jobba på lite bilder på vasen imorgon. Därefter kommer en ny projekttråd på nya nanoakvariumet.

Annons