Ram vs helglas

#1 - 18 augusti 2014 09:01
Hej! Första inlägget för mig här på Zoopet, har dock läst mycket här sen jag skaffade akvarium för ca ett år sen. Fantastisk källa till information. Ibland blir det tyvärr för mig som nybörjare både för mycket och ibland även motsägande information.
Nåväl till saken. Jag har idag ett 150-liters ramakvarium med tillhörande ställning. Allt har fungerat bra, inga större missöden vare sig med vatten eller fiskar. Nu skulle jag vilja skaffa mig ett större, ca 300-400 liter hade jag tänkt mig. Ska försöka få tag på ett begagnat. Vill gärna ha sydamerikanska ciklider.

När man kommer upp i dom volymerna börjar i alla fall jag tänka på det där med risken för att karet ska krascha. Bor på andra våningen i ett hyreshus så jag vill vara så säker som möjligt. Jag vet att dom här frågorna har behandlats här på Zoopet men som sagt var, det har inte gjort mig klokare.

De flesta karen som säljs begagnade i den storleken verkar vara ramakvarier med aluminiumställning. Tycker dock att ställning verkar lite svajigt. Jag har läst att man kan skruva fast en skiva på baksidan för att stabilisera i sidled men försvagar man inte ställningen om man skruvar i den? Kanske kan man limma med nån form av sättlim? Det känns också lite osäkert att botten hänger fritt. Jag vet att ramakvarier är byggda för det men om det värsta skulle hända att botten spricker skulle ju allt vatten forsa ut på ett ögonblick.

Om man då tänker sig att man ställer ett ramakvarium på t ex lecablock med en skiva ovanpå eller nån annan typ av bänk så känns det i alla fall som att förloppet inte skulle bli lika dramatiskt. Då skulle ju botten också hänga fritt eller skulle kanske mittendelen av botten ta i skivan på grund av buktningen av glaset. Kan det i så fall vara riskabelt?
Sen har vi ju det där med frigolit mellan skivan och ramakvariet. En del verkar ha frigolit under hela akvariets yta, dvs att ramen vilar på frigoliten. Kan inte ramen pressa sönder frigoliten då? Andra har frigolit innanför ramen. Då får man ju, under förutsättning att frigoliten är lika tjock som skillnaden mellan ramen och bottenglaset, ett jämnt tryck fördelat över både botten och ramen.

Ett problem med bänk/lecablock kan ju vara att det kan vara svårt att få akvariet att stå i våg om golvet är ojämnt. De flesta aluminiumställningar verkar i alla fall ha ställbara fötter.
Med helglas tror jag mig veta hur man ska göra. Alltid frigolit mellan akvarium och bänk.

Det blev ett långt inlägg med många funderingar men jag hoppas att ni kan göra mig lite klokare.
#2 - 18 augusti 2014 09:16
Det är få som bygger ramakvarier numera.. Många tycker att helglas är snyggare och hela konstruktionen med ramakvarium är en aning förlegad.. Att de hamnar blocket är för att de börjar bli gamla och folk bytt upp sig..

ofta ligger akvarier ute för drömpriser där det hade varit billigare att köpa nytt än att köpa begagnat..

kolla efter ett erbjudandendär du får med allt, annars springer det fort iväg..
#3 - 18 augusti 2014 10:22
Det är väl liksom två frågor här. Den ena är vad man skall ställa akvariet på, den andra vad man skall ha för typ. När det gäller vad man skall ha akvariet på så är det möjligt att ställningarna av aluminiumrör ser svajiga ut men så är det inte. De är fullt tillräckligt stabila som det är, inget man behöver fundera på. Att sätta skivor på dem kan man tänka på om man tycker det är fult med ställningen och kanske vill konvertera den till skåp. Lecablock och skiva är också fullt funktionellt som underlag till akvarium, bara men är noga med att jämna till om det inte blir rakt av sig själv. Fast jag kan ju inte tycka att det är nåt som vinner skönhetspris direkt.

Att ramakvarium skulle vara förlegat håller jag inte med om, ser man på vad som säljs i zoohandeln så är de nog dominerande på större akvarier. Det är mest en smaksak vad man vill ha, somliga gillar inramningen med ramakvariet, andra tycker det ser bättre ut utan ram. Ramen ger lite extra trygghet, kanter är känsliga för slag och då fyller ramen en funktion. Det finns även en diskussion om hur länge silikon håller och oavsett vad man nu tror om det så kan man se ramen som lite trygghet i det sammanhanget. En faktor att fundera på är också att rutorna ju sitter längre in på ramakvariet medan storleken anges i liter sett till yttermått. Ett trehundraliters helglas är alltså i realiteten faktiskt större än ett trehundraliters ramakvarium. Sett i stort alltså, är man lagd att vara väldigt synnerligen nervös kan man välja ram, annars så låter man smak och pengar råda.

När det gäller underlag, ett helglas kan med fördel stå på frigolit, detta eftersom det är lite känsligt för ojämnheter som om man missat ett sandkorn. Annars kan det väl stå på en aluminiumställning, det behövs egentligen inte stöd under hela botten bara det som det står på är rakt och jämt. Ett ramakvarium bör stå på ramen, det är det som det är konstruerat för. Står det på glasskivan kan den tryckas upp och det vill man inte. Har man frigolit under hela så kommer ramen att sjunka ner i frigoliten och bottenglaset får också stöd men det är egentligen inte så stor poäng. Det är många som är bekymrade för en sprucken botten men så långt jag vet är det egentligen nåt som sällan händer, jag har knappt hört om det som annat än nåt som man är rädd för, inte som nåt som verkligen händer. Att sidorutor spricker eller att fogar släpper eller läcker, sånt händer men sprucken botten, det är om man klantar sig och tappar en sten eller så, annars är det inget att bekymra sig över.

Visst är det bra att fundera på läckor men vill man undvika det så är det två saker som är verkligt viktiga. Det ena är att det är fräscht silikon och vällimmat akvarium. Det andra är att man är noga med uppställningen, det skall verkligen vara rakt, och slätt, allt fuskande med det kan straffa sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 augusti 2014 10:28
Nog tillverkas det fortfarande ramakvarier även om det kanske idag i Sverige är flest helglasakvarier som säljs. Förr var dock ramakvarier vanligast. De flesta akvarier på marknaden är bra så välj det (både ram och helglas) som du tycker är snyggast.

När man kommer upp i dom volymerna börjar i alla fall jag tänka på det där med risken för att karet ska krascha. Bor på andra våningen i ett hyreshus så jag vill vara så säker som möjligt. Jag vet att dom här frågorna har behandlats här på Zoopet men som sagt var, det har inte gjort mig klokare.

Risken finns alltid men risken för en vattenskada är väl inte större än om man har en diskmaskin hemma

De flesta karen som säljs begagnade i den storleken verkar vara ramakvarier med aluminiumställning. Tycker dock att ställning verkar lite svajigt. Jag har läst att man kan skruva fast en skiva på baksidan för att stabilisera i sidled men försvagar man inte ställningen om man skruvar i den? Kanske kan man limma med nån form av sättlim?

Ja aluminiumställningen kan vara lite svajig för påfrestningar i sidled - dvs om någon springer in i akvariet från sidan. Man kan stabilisera det genom att som du skriver skruva dit en skiva på baksidan - det försvagar inte ställningen.
Det känns också lite osäkert att botten hänger fritt. Jag vet att ramakvarier är byggda för det men om det värsta skulle hända att botten spricker skulle ju allt vatten forsa ut på ett ögonblick

Jo visst men om man nu skall spekulera i allt jävligt som kan hända så täk då i så fall på vad som händer om nu plötsligt framrutan spricker då forsar ju allt vatten och glas ut framåt och tänk då om ett barn står framför. Nåväl risken är försumbar och det funkar utmärkt att ställa ett ramakvarium på en aluminiumställning.

Om man då tänker sig att man ställer ett ramakvarium på t ex lecablock med en skiva ovanpå eller nån annan typ av bänk så känns det i alla fall som att förloppet inte skulle bli lika dramatiskt. Då skulle ju botten också hänga fritt eller skulle kanske mittendelen av botten ta i skivan på grund av buktningen av glaset. Kan det i så fall vara riskabelt?

Sen har vi ju det där med frigolit mellan skivan och ramakvariet. En del verkar ha frigolit under hela akvariets yta, dvs att ramen vilar på frigoliten. Kan inte ramen pressa sönder frigoliten då? Andra har frigolit innanför ramen. Då får man ju, under förutsättning att frigoliten är lika tjock som skillnaden mellan ramen och bottenglaset, ett jämnt tryck fördelat över både botten och ramen.

Man behöver ingen frigolit under ramen - om man vil ha en skiva under så ha den bara innanför ramen.

Ett problem med bänk/lecablock kan ju vara att det kan vara svårt att få akvariet att stå i våg om golvet är ojämnt. De flesta aluminiumställningar verkar i alla fall ha ställbara fötter.

Med helglas tror jag mig veta hur man ska göra. Alltid frigolit mellan akvarium och bänk.

.

Har du en skiva under akvariet så lägg in något mellan skivan och det som ligger under (t.ex. lecablock) så att skivan är i lod
#5 - 24 augusti 2014 06:24
Jaha, det blev ett 325-liters ramakvarium. Står på lecablock och bänkskiva. Jag fick det att stå i våg både på kort- och långsida samt på diagonalen. Ser stabilt ut.
Karet befolkas idag av tre blåciklider(varav ett lekpar), fyra siameser, fyra svärdbärare, tre ottosar samt en Ancistrus. Någon som har förslag på nån sydamerikansk ciklid som skulle funka med blåcikliderna. Kanske någon jordätare?
Hade tidigare ett stim neontetra men de försvann när jag skaffade blåcikliderna. Nån annan tetra som kan funka?

Annons