Hej! Första inlägget för mig här på Zoopet, har dock läst mycket här sen jag skaffade akvarium för ca ett år sen. Fantastisk källa till information. Ibland blir det tyvärr för mig som nybörjare både för mycket och ibland även motsägande information.
Nåväl till saken. Jag har idag ett 150-liters ramakvarium med tillhörande ställning. Allt har fungerat bra, inga större missöden vare sig med vatten eller fiskar. Nu skulle jag vilja skaffa mig ett större, ca 300-400 liter hade jag tänkt mig. Ska försöka få tag på ett begagnat. Vill gärna ha sydamerikanska ciklider.
När man kommer upp i dom volymerna börjar i alla fall jag tänka på det där med risken för att karet ska krascha. Bor på andra våningen i ett hyreshus så jag vill vara så säker som möjligt. Jag vet att dom här frågorna har behandlats här på Zoopet men som sagt var, det har inte gjort mig klokare.
De flesta karen som säljs begagnade i den storleken verkar vara ramakvarier med aluminiumställning. Tycker dock att ställning verkar lite svajigt. Jag har läst att man kan skruva fast en skiva på baksidan för att stabilisera i sidled men försvagar man inte ställningen om man skruvar i den? Kanske kan man limma med nån form av sättlim? Det känns också lite osäkert att botten hänger fritt. Jag vet att ramakvarier är byggda för det men om det värsta skulle hända att botten spricker skulle ju allt vatten forsa ut på ett ögonblick.
Om man då tänker sig att man ställer ett ramakvarium på t ex lecablock med en skiva ovanpå eller nån annan typ av bänk så känns det i alla fall som att förloppet inte skulle bli lika dramatiskt. Då skulle ju botten också hänga fritt eller skulle kanske mittendelen av botten ta i skivan på grund av buktningen av glaset. Kan det i så fall vara riskabelt?
Sen har vi ju det där med frigolit mellan skivan och ramakvariet. En del verkar ha frigolit under hela akvariets yta, dvs att ramen vilar på frigoliten. Kan inte ramen pressa sönder frigoliten då? Andra har frigolit innanför ramen. Då får man ju, under förutsättning att frigoliten är lika tjock som skillnaden mellan ramen och bottenglaset, ett jämnt tryck fördelat över både botten och ramen.
Ett problem med bänk/lecablock kan ju vara att det kan vara svårt att få akvariet att stå i våg om golvet är ojämnt. De flesta aluminiumställningar verkar i alla fall ha ställbara fötter.
Med helglas tror jag mig veta hur man ska göra. Alltid frigolit mellan akvarium och bänk.
Det blev ett långt inlägg med många funderingar men jag hoppas att ni kan göra mig lite klokare.