Ramp på hörnakvarium

#1 - 16 januari 2011 09:24
Jag har köpt ett polsktillverkat hörnakvarium. Jag gillar inte ljusrampen/locket och vill veta om man kan använda något annat som löser följande problem. Går det att få specialbeställd ramp eller ljuslösning i kombination med glasskivor eller liknade som hindrar ivriga bilbukar att hoppa ur¨

1. bra ljusförhållanden för växter
2. enkelt att hantera när man skall fodra och göra delvattenbyten
#2 - 16 januari 2011 09:49
Du kan inte bygga en ramp själv eller om du har någon duktig människa i din närhet utan tummen i armhålan? Då kan du få den byggd helt efter dina egna behov och krav:).
#3 - 16 januari 2011 09:55
ansjo skrev:
Du kan inte bygga en ramp själv eller om du har någon duktig människa i din närhet utan tummen i armhålan? Då kan du få den byggd helt efter dina egna behov och krav:).

Har funderat på det själv - men vet inte riktigt hur jag skall börja och vilka lösningar som är enklast
- min vision är 3 skärmar som hänger ner från taket och som kan tändas 1 i taget.
Men så är det här med lågenergi lampor och då känns ljusrör som en bättre lösning. Kan inte visualisera någon bra lösning till ett 3hörning med ljusrör - behöver förslag...
Finns det något enkelt sätt att täcka med glas om man inte vill tömma det under en eller två veckor meda silikonet torkar... eller kan man limma kanter för glasskivor i ett halvfullt akvarium? hmm
#4 - 16 januari 2011 10:03
Vad är det du ska limma med silikon? Är det en sarg för täckglaset så kan du sänka vattennivån under den korta tid det tar för silikonet att torka:).
Gör du en ramp med lysrör så tänk på rören har olika längd beroende på ljusstyrka så det finns ganska många rörlängder att välja mellan. Räknar du på tex 18W så får det plats en hel del:).
#5 - 16 januari 2011 10:15
ansjo skrev:
Vad är det du ska limma med silikon? Är det en sarg för täckglaset så kan du sänka vattennivån under den korta tid det tar för silikonet att torka:).

Gör du en ramp med lysrör så tänk på rören har olika längd beroende på ljusstyrka så det finns ganska många rörlängder att välja mellan. Räknar du på tex 18W så får det plats en hel del:).

Det stämmer men hur får man det snyggt? Skärmar i varje hörn ger en estetiskt snygg lösning på ett enkelt sätt - finns det någon snygg lösning med ljusrör. Frihängande ljus skulle ge mig som börjar bli till åren svagsynt lite ljus när jag hänger ner och pysslar i min undervattensträdgård... ;)
#6 - 16 januari 2011 10:18
ansjo skrev:

Yes en sarg var det - Visst kan man täcka ytan med tidningspapper när man fäster sargen om man är rädd för att spilla silicon i vattnet. Vill inte ha in det i pumpen. Förslag på tjocklek på glaset till sargen - det finns en färdig redan på framrutan (välvd) som är 5-6 mm tror jag har inte mätt den så noga. Ska man välja samma tjocklek och så vidare...
#7 - 16 januari 2011 10:25
Ja, det låter som en bra tjocklek på glaset till sargen så kör vidare på det. Perfekt om det redan sitter en sarg på den välvda rutan, då slipper du den krångligaste biten där iaf:p!
Att få in silikonen i pumpen är ingen större risk, sänker du vattennivån till hälften och vädrar bra över karet så ska det inte vara någon fara att silikona fast sargarna.
Gör du en hel ramp så kan man tex göra den delad, så du fäller upp främre delen om du ska greja med karet.

Annons