rapar den?

#1 - 14 januari 2008 13:40
Emellanåt kommer det en ström luftbubblor från munnen (tror jag, den rör sig rätt snabbt vid de här tillfällena) på min ena mosaikgurami. Det nästan smattrar om bubblorna, första gången trodde jag det var karet som knakade och blev lite skakis... Rapar den eller vad gör den?
#2 - 14 januari 2008 21:51
Den bygger inte skumbo?
Eller är det precis efter att den tagit luft från ytan?
#3 - 14 januari 2008 21:58
Det är inte en liten sprutstråle? Så gjorde min dvärgguramihane. Han sände en liten kaskad upp i luften.
#4 - 15 januari 2008 08:10
Varken eller, tror jag. Om det är skumbo han bygger så är han rätt ineffektiv :p Det kan iofs vara strax efter att han hämtat luft, men är inte säker.

Han (jag tror att det är hanen) gör det när han simmar fort i undre halvan av akvariet, och det är bara en ström bubblor, sedan blir det inget mer.

Det är inget som de brukar göra, alltså? Jag är lite nyfiken, det ser kul ut.
#5 - 15 januari 2008 11:11
Det är inget onormalt beteende då de tar luft från ytan att andas med och denna luft ska ut förr eller senare.
Skulle annars se coolt ut med fisk som simmar omkring och fiser hela tiden, min tös på 5 år skulle tycka det iaf:p!
#6 - 24 januari 2008 11:31
Förresten, hur ofta behöver de gå upp och andas? Jag tror inte att de gör det väldigt ofta, men å andra sidan har jag ingen aning om hur ofta de måste gå upp om de har syrerikt vatten... Tänkte att man kanske kan ha det som ett mått på huruvida man har god cirkulation och syresättning?
#7 - 24 januari 2008 11:37
Gurami är ingen bra indikator på syrebrist då de som sagt tar luft från ytan och klarar således lite sämre syresatt vatten.
#8 - 24 januari 2008 11:39
ansjo skrev:
Gurami är ingen bra indikator på syrebrist då de som sagt tar luft från ytan och klarar således lite sämre syresatt vatten.

Jo, det var just det jag tänkte - ju oftare de går upp desto sämre syresatt vatten, men då måste man ju ha ett normalvärde för hur ofta de "bör" gå upp om vattnet är bra. Tänkte jag?
Bilagor:

Annons