Rasboror med fenröta? (Bilder)

#1 - 14 februari 2009 14:44
Hej!

Har bara haft mina 10 st Boraras Brigittae i två dagar (knappt) och jag såg nu att en av dom bara har en liten stump av sin stjärtfena kvar.
http://img503.imageshack.us/img503/1304/img0012gy3.jpg

Och på flera andra har stjärtfenan börjat slitas ned.
http://img21.imageshack.us/img21/3414/img0001tz2.jpg

De var superpigga och verkade vara i bra kondition när jag fick hem dom, men nu är det alltså några som inte ser ut att må så bra. De håller sig också utan och är inte lika aktiva som övriga. Kan också tillägga att det enda sällskapet i karet är körsbärsräkor.

Är det fenröta?
#2 - 14 februari 2009 14:52
Det är lite svårt att se på bild, men är den en vit kant runt det som är kvar av fenan så är det ganska stor risk att det är fenröta. Det kommer troligen inte från ditt kar, utan de har säkert haft detta redan från affären, men köp medicin så snart som möjligt och medicinera dem.
Bilagor:
#3 - 14 februari 2009 15:05
Tack för snabbt svar!

Trist att råka ut för sån skit från affären... Fiskarna kom förresten direkt från leverantören och låg fortfarande i påse med syrgas när jag hämtade dom. Men de kan ju ändå ha haft det med sig antar jag.

Får bege mig iväg och fixa nån medicin nu direkt då. Gissar att medicin mot fenröta förstör filterbakterierna..? Kan man inreda en hink med lite sand och köra luftpump och medicinera där?
#4 - 14 februari 2009 16:11
Jadå, det kan du visst göra.
Man har du annan fisk i karet så finns risken att de har blivit smittade, om inte så finns sjukdomen redan i karet så en medicinering där i är nog ändå att föredra.
#5 - 14 februari 2009 17:20
Hmm, okej. I bruksanvisningen till medicinen jag köpt nu stod det att räkor ev inte tål medicinen, så frågan är vad som är bäst att göra...
#6 - 14 februari 2009 18:53
Har du räkor i burken så är det inte mycket att välja på, utan behandla fiskarna i ett eget kar för säkerhets skull:).
#7 - 14 februari 2009 20:49
Yep, nu kör jag medicinering i en hink. Plockade ut samtliga fiskar och kör dosen för 4-dagars-kur.
Tack för hjälpen! Nu är det bara att hålla tummarna. (Och hoppas att räkorna som är kvar i karet inte hann bli smittade, om nu räkor kan få fenröta..? :confused: hehe)
#8 - 14 februari 2009 22:03
Meddela gärna hur det gick:).
#9 - 14 februari 2009 22:20
Har aldrig hört talas om en sjukdom som gör att stjärtfenan ruttnar (fenröta är inte en sjukdom)!!! det enda du skulle företagit dig var att se till att intensifiera vattenbytena och lite tillsats av salt och se till att filtreringen klarar sin biologiska uppgift! Nu är ju skadan redan skedd så då är det bara att hålla tummarna!
#10 - 14 februari 2009 23:15
Vad bedömer du att de råkat ut för om det inte är fenröta?
#11 - 15 februari 2009 09:14
Milbot skrev:
Vad bedömer du att de råkat ut för om det inte är fenröta?
jag tror det är fenröta och det beror nog på att de inte klarade omställningen till ditt vatten som sannolikt inte höll så bra kvalite och även höga halter bakterier! det kommer du tillrätta med som jag beskrivit!
#12 - 15 februari 2009 09:55
Ok. Akvariet startade jag med vatten från ett större kar som varit igång i över ett år och där har jag gjort vattenbyte varje vecka. Filtret har också gått i det större karet i ett par veckor innan jag flyttade över det till det nya karet. Har inte haft nån tung belastning i nya karet och har matat sparsamt under den lilla tid det varit igång. Men visst, det kanske ändå blev en svår omställning till mitt vatten.

Nu vet jag inte om jag ska avbryta medicineringen och köra på med salt och täta vattenbyten istället. Vill ju inte medicinera felaktigt... Fler åsikter?
#13 - 15 februari 2009 11:45
har du börjat medicinera ska du inte avbryta det!
#14 - 15 februari 2009 11:50
Oki! Då får de gå kvar i hinken med medicin några dagar till.
#15 - 15 februari 2009 14:07
Så ser inte fenor ut efter två dagar, så fortsätt du medicineringen.
#16 - 15 februari 2009 14:08
åheim skrev:
Har aldrig hört talas om en sjukdom som gör att stjärtfenan ruttnar (fenröta är inte en sjukdom)!!!

Vad kallar du det då?
#17 - 15 februari 2009 14:20
Bilderna är ju listigt nog tagna så man inte ser stjärtfenan, men fenröta börjar som vitt mögel i TOPPEN på fenan, och fenan ruttnar sen ner mot basen. Det lilla jag ser av fenan här tycker jag snarare ser ut som att det är en blödning i huden vid BASEN på fenan, och att själva fenan är hel.

Fenröta är en svampinfektion, medan blödning i huden sannolikt är en bakterieinfektion. Beroende på vad du fått för medicin kan det ha betydelse, men jag tror att all svampmedicin för akvariefisk också innehåller antibakteriell medicin.

I bägge fallen är grundorsaken troligen dålig vattenkvalitet - tätare vattenbyten och bättre filtrering torde göra att du slipper fler fall.
#18 - 15 februari 2009 15:12
Azur skrev:
Bilderna är ju listigt nog tagna så man inte ser stjärtfenan, men fenröta börjar som vitt mögel i TOPPEN på fenan, och fenan ruttnar sen ner mot basen. Det lilla jag ser av fenan här tycker jag snarare ser ut som att det är en blödning i huden vid BASEN på fenan, och att själva fenan är hel.

Fenröta är en svampinfektion, medan blödning i huden sannolikt är en bakterieinfektion. Beroende på vad du fått för medicin kan det ha betydelse, men jag tror att all svampmedicin för akvariefisk också innehåller antibakteriell medicin.

I bägge fallen är grundorsaken troligen dålig vattenkvalitet - tätare vattenbyten och bättre filtrering torde göra att du slipper fler fall.

Tack för ditt utlåtande. Jag hänger dock inte riktigt med när du skriver att fenan är hel. På första bilden är i princip hela stjärtfenan borta och på andra bilden har fenan börjat försvinna utifrån och in. Eller ser du kanske något som jag inte ser..? Jag är trots allt ingen expert på fisksjukdomar.

Medicinen jag blev rekommenderad och köpte är Furanol, alltså mot bakterieinfektioner. Hon i affären sa att fenröta hörde hit... Jag har alltså fått medicin som INTE hjälper mot fenröta? Får helt enkelt hoppas att det är som du säger, en bakterieinfektion.

Kan bara inte förstå hur jag kan få såpass dålig vattenkvalitet med ett filter som cirkulerar väl + att jag gjort ca 33% vattenbyte med en veckas intervall. Hade akvariet varit igång länge och jag hade prioriterat bort skötseln skulle jag förstå det bättre... Men, jag får börja med vattenbyte 2 ggr i veckan då.
#19 - 15 februari 2009 15:42
Och jag tror fortfarande att fiskarna var sjuka redan innan de kom till dig, så det är inte du som har gjort något galet;)...
#20 - 15 februari 2009 15:49
Milbot skrev:
Eller ser du kanske något som jag inte ser..?

Jag ser nästan ingenting alls på bilderna, men "möglar" fenan utifrån in mot fenbasen så är det mycket rktigt fenröta.

Medicinen jag blev rekommenderad och köpte är Furanol, alltså mot bakterieinfektioner. Hon i affären sa att fenröta hörde hit... Jag har alltså fått medicin som INTE hjälper mot fenröta?

Furanol? Ett ögonblick....
Aha, nifurpirinol är den aktiva ingrediensen. "Nifurpirinol is a nitrofuran antimicrobial used in veterinary medicine for the treatment of bacterial and fungal infections in ornamental fish"
Dvs det är en typisk fiskmedicin mot "röta", dvs den har effekt mot både svamp och bakterier (pga att de ofta förväxlas med varandra).
Borde funka.

Kan bara inte förstå hur jag kan få såpass dålig vattenkvalitet med ett filter som cirkulerar väl + att jag gjort ca 33% vattenbyte med en veckas intervall.

Svårt att säga. Såna här sjukdomar orsakas nästan alltid av att man har förhöjda halter bakterier och organiska ämnen i vattnet. Otillräcklig filtrering och för få vattenbyten är vanligaste orsaken till det, men det kan även orsakas av t.ex. tillfällig övermatning eller att nån fisk (eller växt) dött och ligger och ruttnar, eller av att man slagit ihjäl filterbakterierna med t.ex. medicin.
#21 - 15 februari 2009 15:58
Lysande som vanligt Azur:), men kan detta verkligen blomma upp på bara dessa två dagar som han haft fiskarna?
#22 - 15 februari 2009 16:05
ansjo skrev:
Och jag tror fortfarande att fiskarna var sjuka redan innan de kom till dig, så det är inte du som har gjort något galet;)...

Hehe, det lär kanske visa sig vem/vad som är orsaken... Och tills dess får man i vilket fall göra vad man kan själv för att komma tillrätta med eländet :)
#23 - 15 februari 2009 16:09
Azur skrev:
Jag ser nästan ingenting alls på bilderna, men "möglar" fenan utifrån in mot fenbasen så är det mycket rktigt fenröta.
Det är så jag skulle vilja beskriva det. Håvade precis upp två st döda från behandlingshinken. De hade i princip inga fenor kvar. Ingen stjärtfena i alla fall.

Furanol? Ett ögonblick....

Aha, nifurpirinol är den aktiva ingrediensen. "Nifurpirinol is a nitrofuran antimicrobial used in veterinary medicine for the treatment of bacterial and fungal infections in ornamental fish"

Dvs det är en typisk fiskmedicin mot "röta", dvs den har effekt mot både svamp och bakterier (pga att de ofta förväxlas med varandra).

Borde funka.
TACK! Då känner jag mig lite lugnare med att fortsätta med den här medicinen.

Svårt att säga. Såna här sjukdomar orsakas nästan alltid av att man har förhöjda halter bakterier och organiska ämnen i vattnet. Otillräcklig filtrering och för få vattenbyten är vanligaste orsaken till det, men det kan även orsakas av t.ex. tillfällig övermatning eller att nån fisk (eller växt) dött och ligger och ruttnar, eller av att man slagit ihjäl filterbakterierna med t.ex. medicin.
Jag ska vara nogrann framöver!

Läste förresten nu om att fiskar kan bli sjuka av att flyttas mellan "osmos" och "vanligt" vatten. Mina rasboror kom alltså direkt från leverantören. De låg fortfarande i påsen från leverantören när jag kom till butiken. Jag koppade sen in dom under ett par timmar, men kan det ändå vara förflyttningen till nytt vatten som orsakat det hela?
#24 - 15 februari 2009 16:26
Milbot skrev:

Läste förresten nu om att fiskar kan bli sjuka av att flyttas mellan "osmos" och "vanligt" vatten.

Ja, det är skillnaden i salthalt som gör det. Om fisken är van vid högre salthalt och flyttas till mycket låg salthalt (osmosvatten), så rusar vatten in i cellerna, organ sväller och trycker mot varandra, och till slut spricker celler och organ slutar fungera. Det går fort, man ser att fisken mår mycket dåligt omedelbart.
kan det ändå vara förflyttningen till nytt vatten som orsakat det hela?
Njaaaaeeee.... Knappast flytten i sig. Men om du köpt dem nyligen kan de förstås ha varit sjuka eller haft nedsatt immunförsvar redan innan du fick dem.

EDIT: Du har bara haft fisken i två dagar? Nej, det är inte alls tillräckligt för att fenan skall ruttna bort av fenröta, det tar mycket längre tid. Såg fisken frisk ut när du fick dem? Vad har du mer för fisk i akvariet? Lukta på akvarievattnet - känner du någon obehaglig lukt?
#25 - 15 februari 2009 16:47
Förflyttning TILL osmosvatten i så fall. Okej!

Jo jag fick hem fiskarna i torsdags kväll och på lördag eftermiddag började jag se förändring hos en av fiskarna. Sedan på ytterligare några. Alla var dock pigga och verkade vara i bra kondition från början, men jag kanske inte studerade stjärtfenspetsarna i detalj om jag ska vara ärlig. Pigga var de i alla fall. Jag har bara körsbärsräkor i akvariet i övrigt och vattnet luktar... akvarievatten, typ. Luktar väl lite som innehållet - rötter och mossa. Går det att dra någon vidare slutsats med hjälp av detta tro?
Mycket tacksam för all hjälp!!
#26 - 15 februari 2009 17:01
Milbot skrev:

Jo jag fick hem fiskarna i torsdags kväll och på lördag eftermiddag började jag se förändring hos en av fiskarna.

Märkligt.
Jag har bara körsbärsräkor i akvariet i övrigt och vattnet luktar... akvarievatten, typ. Luktar väl lite som innehållet - rötter och mossa.

Jaha, då kan vi utesluta att nån annan fisk har bitit dem i fenorna eller att du har skyhöga ammoniaknivåer i vattnet (luktar illa).

Jag tror man tills vidare får anta att de var sjuka när du fick dem, eventuellt att stressen från flytten fick sjukdomen att gå snabbare fram.
#27 - 15 februari 2009 17:09
Azur skrev:
Jag tror man tills vidare får anta att de var sjuka när du fick dem, eventuellt att stressen från flytten fick sjukdomen att gå snabbare fram.

Okej... Kanske läge att höra av sig till butiken..? Eller hur är det, har man allt ansvar själv från att man köpt fiskarna eller kan man reklamera som "dolt fel" inom den här hobbyn? ;)
#28 - 15 februari 2009 17:36
Milbot skrev:
Okej... Kanske läge att höra av sig till butiken..? Eller hur är det, har man allt ansvar själv från att man köpt fiskarna eller kan man reklamera som "dolt fel" inom den här hobbyn? ;)

Det är mycket svårt att bevisa att fisken var sjuk när den såldes, så det beror helt på hur snäll innehavaren är om du får ersättning.

En sak du kan göra är förstås att titta på de fiskar som finns kvar i butiken och se om de också visar symptom.
#29 - 15 februari 2009 17:51
Azur skrev:
Det är mycket svårt att bevisa att fisken var sjuk när den såldes, så det beror helt på hur snäll innehavaren är om du får ersättning.

En sak du kan göra är förstås att titta på de fiskar som finns kvar i butiken och se om de också visar symptom.

Nej, du har rätt, det är ju praktiskt taget omöjligt att bevisa. Och eftersom affären tog hem bara mina 10 st så finns det inga andra fiskar jag kan jämföra med heller.

Nåväl. Får hoppas att de som är kvar kommer att klara sig nu.
#30 - 15 februari 2009 19:37
shit, verkar som om jag råkat ut för nånting liknande:( Köpte en fjärilsciklid igår som liksom alla nya fiskar höll sig undan, men när den fortsatte på samma vis idag blev jag lite undrom. Nu såg jag att utkanten på fenorna delvis har "lösts upp", och är lite vitaktig. Borde jag ha ihjäl den på en gång:confused: för jag vill inte riskera alla andra fiskar...
#31 - 18 februari 2009 19:14
Lite rapportering.

Nu är 4-dagars-kuren avslutad. 6 av 10 rasboror är vid liv och ser friska och pigga ut. 4 st har dock dött, alla med avskalad stjärtfena. Kanske var det fenröta, kanske inte..? Kanske gjorde medicinen nytta, kanske inte..?

Hur som helst ska jag nog komplettera med fler sen, men vill i så fall se att de går i butiken ett tag innan jag tar hem dom.

Tack till er som engagerade er!
#32 - 19 februari 2009 15:14
ansjo skrev:
Vad kallar du det då?
det är en svampinfektion och det uppkommer från omgivningen! för att ta ett exempel, ett bensår är inte en sjukdom utan just ett sår!
#33 - 19 februari 2009 17:38
Då kanske man bör skriva om allt som har med fenröta att göra eftersom du inte tycker det är en sjukdom?
Du är nog den enda som måste påpeka sådana skitsaker när alla andra vet vad som menas med fenröta och vad man bör göra:(!
#34 - 19 februari 2009 18:08
ansjo skrev:
Jadå, det kan du visst göra.

Man har du annan fisk i karet så finns risken att de har blivit smittade, om inte så finns sjukdomen redan i karet så en medicinering där i är nog ändå att föredra.
Ansjo! det var av anledning till ditt inlägg jag ville poängtera att det inte är en sjukdom och man behöver inte oroa sig för smittspridning, så det var alltså inte bara för att vara näsvis[:o] Att stoppa i medicin kan vara väldigt ödesdigert och i detta fall kan det ofta räcka med salt och givetvis bättre hygien i karet!
#35 - 19 februari 2009 21:14
Jag tror nog att alla fattade vad jag menade med mitt inlägg utom du, tyvärr.
#36 - 19 februari 2009 21:33
åheim skrev:
Ansjo! det var av anledning till ditt inlägg jag ville poängtera att det inte är en sjukdom och man behöver inte oroa sig för smittspridning, så det var alltså inte bara för att vara näsvis[:o] Att stoppa i medicin kan vara väldigt ödesdigert och i detta fall kan det ofta räcka med salt och givetvis bättre hygien i karet!
Näsvis eller inte, läs här så ser du vad det handlar om: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.akvarietorget.se/sjukdomar/fenrota_1.jpg&imgrefurl=http://www.akvarietorget.se/sjukdomar/fenrota.htm&usg=__tnZ9NemWGzrKrdnWurrnZvVNCgQ=&h=250&w=380&sz=34&hl=sv&start=10&um=1&tbnid=o27tamHa3ubwOM:&tbnh=81&tbnw=123&prev=/images%3Fq%3Dfenr%25C3%25B6ta%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dsafari%26rls%3Dsv-se%26sa%3DN

Annons