Eller ser du kanske något som jag inte ser..?
Jag ser nästan ingenting alls på bilderna, men "möglar" fenan utifrån in mot fenbasen så är det mycket rktigt fenröta.
Medicinen jag blev rekommenderad och köpte är Furanol, alltså mot bakterieinfektioner. Hon i affären sa att fenröta hörde hit... Jag har alltså fått medicin som INTE hjälper mot fenröta?
Furanol? Ett ögonblick....
Aha, nifurpirinol är den aktiva ingrediensen. "
Nifurpirinol is a nitrofuran antimicrobial used in veterinary medicine for the treatment of bacterial and
fungal infections in ornamental fish"
Dvs det är en typisk fiskmedicin mot "röta", dvs den har effekt mot både svamp och bakterier (pga att de ofta förväxlas med varandra).
Borde funka.
Kan bara inte förstå hur jag kan få såpass dålig vattenkvalitet med ett filter som cirkulerar väl + att jag gjort ca 33% vattenbyte med en veckas intervall.
Svårt att säga. Såna här sjukdomar orsakas nästan alltid av att man har förhöjda halter bakterier och organiska ämnen i vattnet. Otillräcklig filtrering och för få vattenbyten är vanligaste orsaken till det, men det kan även orsakas av t.ex. tillfällig övermatning eller att nån fisk (eller växt) dött och ligger och ruttnar, eller av att man slagit ihjäl filterbakterierna med t.ex. medicin.