Rasslande ljud från ytterfilter

#1 - 18 mars 2007 14:59
Hej

Efter ett vattenbyte igår har mitt aquael unimax 500 börjat rassla.
det låter som om något sitter löst och det låter som att det kommer från pumpen. Är det någon som vet vad problemet kan vara:confused:
#2 - 18 mars 2007 15:04
Kanske är det luft som kommit in i filtret. Eller låter det motoriskt rassel?
#3 - 18 mars 2007 15:09
super 9 skrev:
Hej

det låter som om något sitter löst och det låter som att det kommer från pumpen. Är det någon som vet vad problemet kan vara:confused:
Kan vara propellern som slår mot kanten där det sitter den kommer i gungning,det gör min också hela tiden väldigt jobbigt har försökt att åtgärda det men det går inte.Eftersom det är ett ytterfilter så är det omständigt var gång när man ska öppna det fixa lite,tästa blir inte bra öppna det igen.Efter ett taga så tröttnar man och låter det vara bättre med ett innefilter så slipper man en massa bry om man har otur hela tiden med ytterfilter :)
#4 - 18 mars 2007 15:09
Jag tycker mer att det låter som motorn. jag har skakat den och då åkte massor av luft ut . och den har aldrig låtit så här innan fast att jag gör likadant varje vecka när jag byter vattnet.
#5 - 18 mars 2007 15:11
super 9 skrev:
Jag tycker mer att det låter som motorn. jag har skakat den och då åkte massor av luft ut . och den har aldrig låtit så här innan fast att jag gör likadant varje vecka när jag byter vattnet.
Stänger du av filtret när du gör vattenbyte?
#6 - 18 mars 2007 15:11
stene skrev:
Kan vara propellern som slår mot kanten där det sitter den kommer i gungning,det gör min också hela tiden väldigt jobbigt har försökt att åtgärda det men det går inte.Eftersom det är ett ytterfilter så är det omständigt var gång när man ska öppna det fixa lite,tästa blir inte bra öppna det igen.Efter ett taga så tröttnar man och låter det vara bättre med ett innefilter så slipper man en massa bry om man har otur hela tiden med ytterfilter :)

Ja det låter nästan som det:(
Är det någon som vet hur man kan fixa det:confused:

[SIZE=3]Stänger du av filtret när du gör vattenbyte?[/SIZE]

ja, insugen kommer över vattnet
#7 - 18 mars 2007 15:17
super 9 skrev:
Ja det låter nästan som det:(

Är det någon som vet hur man kan fixa det:confused:

ja, insugen kommer över vattnet
Samma problem som mig låter det som:p det bästa vore till nästa vattenbyte om du slipper stänga av den och försöker att hissa upp filtret så du kan få ner insuget mer i vattnet.För det är vid på och start som det uppkommer sen efter ett tag så slutar det aldrig:mad:
#8 - 18 mars 2007 15:20
Nu vet jag inte exakt hur Aquaels ytterfilter är konstruerade men det vanligaste problemet (enligt mig) om det rasslar i ytterfiltret brukar vara att impelleraxeln är av.. Då snurrar impellern och magneten vidare men wobblar mot kanten... Detta förutsätter dock att det är en keramisk axel och det vet jag inte hur det är med Aquaels filter.. I sådana fall är det bara att kolla upp och byta... :)
#9 - 18 mars 2007 15:23
Ok , men jag har filtret i möbeln så jag kan inte lyfta upp den och även om jag flyttar den så väger den ju en hel del att lyfta.

Tycker att det borde gå att få tyst på den på något sätt.
Konstigt att det vart så den här gången men inte de 30 andra gångerna ja har gjort vatten byte och jag har alltid stängt av filtret
#10 - 18 mars 2007 15:24
Skudd skrev:
Nu vet jag inte exakt hur Aquaels ytterfilter är konstruerade men det vanligaste problemet (enligt mig) om det rasslar i ytterfiltret brukar vara att impelleraxeln är av.. Då snurrar impellern och magneten vidare men wobblar mot kanten... Detta förutsätter dock att det är en keramisk axel och det vet jag inte hur det är med Aquaels filter.. I sådana fall är det bara att kolla upp och byta... :)
Kan det vara så lätt i så fall så ska det köpas :)
#11 - 18 mars 2007 15:26
Skudd skrev:

Okej jag ska kolla. Ja det är en keramisk axel
Men hur skulle den kunna gått av filtret är bara 2 månader gammalt
#12 - 18 mars 2007 15:33
super 9 skrev:
Okej jag ska kolla. Ja det är en keramisk axel

Men hur skulle den kunna gått av filtret är bara 2 månader gammalt

De kan gå sönder väldigt lätt om man råkar starta filtret när det inte är ordentligt vattenfyllt... Jag har gjort det en gång.. :) Finns säkert andra spännande möjligheter också...
#13 - 18 mars 2007 15:41
Jag skulle precis stänga av filtret och öppna den. Men jag skaka den lite mera och drog ur sladden i 30 sekunder och plötsligt vart den tystare men inte helt tyst. så för mig kanske det var luft som spökade ändå. jag väntar tills imorgon och ser om den har blivit något tystare annars öppnar jag den.

Tack så mycket för all hjälp.
#14 - 18 mars 2007 16:12
super 9 skrev:
Hej

Du hade alltså inte öppnat filtret när detta uppstod...?
#15 - 18 mars 2007 16:20
åheim skrev:
Du hade alltså inte öppnat filtret när detta uppstod...?

Nej jag hade inte öppnat filtret.
Jag hade bara dragit ur kontakten tömt halva akvariet på vatten fyllt på igen och startat filtret igen. Det tog max 25 minuter. och jag gör ju samma sak varje vecka utan att det blivit så här.
Jag har inte öppnat filtret sen ja starta upp det 27/12
#16 - 18 mars 2007 16:30
super 9 skrev:
Nej jag hade inte öppnat filtret.

Jag hade bara dragit ur kontakten tömt halva akvariet på vatten fyllt på igen och startat filtret igen. Det tog max 25 minuter. och jag gör ju samma sak varje vecka utan att det blivit så här.

Jag har inte öppnat filtret sen ja starta upp det 27/12
OK! det är kanske ide att öppna det och kolla hur det ser ut kolla så impellern inte är igenkloggad eller de ventilerna som ska se till att luften kommer ut ur filtret! själv stänger jag aldrig av vid vattenbyte...
#17 - 18 mars 2007 16:33
åheim skrev:
OK! det är kanske ide att öppna det och kolla hur det ser ut kolla så impellern inte är igenkloggad eller de ventilerna som ska se till att luften kommer ut ur filtret! själv stänger jag aldrig av vid vattenbyte...

vilka ventiler??

Var sitter dom??
#18 - 18 mars 2007 17:11
frlåt för fördröjningen..... de sitter i pumphuvudet det är bara att spola i alla öppningar du kan se.... och eventuellt i locket jag minns inte rikigt:D
#19 - 18 mars 2007 17:18
Det finns ju en avluftningsslang på en av höljena till pumparna men vart ska den andra änden sitta?? I mitt filter ligger den bara lös men enligt manualen ska den sitta i någon slags ventil som ska sitta på vänstersidan om du kollar på locket underifrån
#20 - 18 mars 2007 17:28
tyvärr jag har AE 150 och på den finns ingen slang så jag vet inte men jag ska kolla manualen på simontorps hemsida...
#21 - 18 mars 2007 17:30
OK för jag tänkte att den kanske saknas och att det är därför luften stannar kvar i filtret.
#22 - 18 mars 2007 17:39
http://www.simontorp.se/upload/Pdf/AquaEl_Unimaxprofessional.pdf
det står under punkt 7.3 att man inte får ta bort slangen från ventilen då det kan vara svårt att sätta tillbaks den... så antagligen har den lossnat för dig?
#23 - 18 mars 2007 17:42
åheim skrev:
http://www.simontorp.se/upload/Pdf/AquaEl_Unimaxprofessional.pdf

det står under punkt 7.5 att man inte får ta bort slangen från ventilen då det kan vara svårt att sätta tillbaks den... så antagligen har den lossnat för dig?

ja men det är det att det inte finns nått utom ett litet hål där själva ventilen ska sitta så det går inte att sätta fast slangen i nått
#24 - 18 mars 2007 17:47
[:o] ?ja mitt e ju annorlunda så jag kan inte hjälpa mer tyvärr
#25 - 18 mars 2007 17:51
Jag får väll beställa en ny ventil imorgon då så får vi se om det blir bättre.

Men tack för all hjälp åheim och alla andra

Annons