Räta upp möbelakvarium som lutar lite

#1 - 2 november 2010 11:35
Rätade upp möbeln innan jag fyllde akvariet så att den var helt rak, står med kortsidan mot en yttervägg och baksidan mot en innervägg. Nu när det har stått fyllt med vatten några dagar så verkar det som att golvet har satt sig lite ut mot mitten av golvet så det yttersta hörnet är lägst nu. Mätte igår med vattenpass och då lutade långsidorna ca 3-4 mm från kortsidan mot ytterväggen. Samma lutning på fram och baksidan, sen lutar det även 1-2 mm ut från baksidan mot framsidan. Tycker inte att det känns helt bra, dessutom så är det ju ett trähus och golven är ju inte helt stumma. Kan ju se att vattenytan rör sig lite när man går förbi akvariet.

Tänkte ta och tömma det till helgen och försöka räta upp det, blir ju lite besvärligt att beräkna hur mycket det måste höjas på alla fötter till akvariemöbeln dock. Ska skaffa en sån där aqua pad matta att lägga mellan möbeln och akvariet också. Vad rekommenderar ni att man ska lägga under fötterna? Måste ha nåt ganska tunt så att jag kan bygga upp lite olika höjder för varje ben och så måste det gå att fästa de för de bakre fötterna går inte att komma åt när möbeln är på plats.
#2 - 2 november 2010 13:56
En kortlek är perfekt att ta från och lägga under möbeln:).
Men är det inga vridningar i karet är det lugnt, lutar det sidledes och fram/bak samtidigt är det ingen fara annat än att vattenlinjen ser tråkig ut. Är det däremot vridingar (som du verkar ha) på diagonalen skulle jag personligen inte ens vänta till helgen för att fixa det...
#3 - 2 november 2010 14:08
Vridningar är det inte vad jag kunde mäta mig fram till med långpasset. Utan det lutar lika mycket från höger till vänster i fram och bakkant och lika mycket från baksidan till framsidan.
#4 - 2 november 2010 14:11
Då kan du skita i att räta upp det om det inte är allt för mycket. Vad är det för kar du har?
#5 - 2 november 2010 14:11
Tänkte ta någon plast från typ en plastback och göra plattor av att lägga under fötterna på möbeln. Å sen sätta fast dem med dubbelhäftande tejp eller nåt lim så att de inte åker bort när jag ställer möbeln på plats mot väggen.
#6 - 2 november 2010 14:14
De är ett Wromak helglas på ca 300 liter, med tillhörande möbel. 125x50x55 i yttermått å 8 mm glas
#7 - 2 november 2010 14:16
Ok, prova då att höja vattennivån lite så syns inte den sneda kanten på vattenytan. Ett par mm är inget som syns tydligt, och vem säger att det blir rakare nästa gång:p?
Bilagor:
#8 - 2 november 2010 14:20
Har höjt den så att det inte syns men det stör mig i alla fall för att jag vet om det :) Dessutom så syns det när man sitter och tittar på vattnet för att vattenytan går mot glaskanten som man ska lägga täckglasen på en bit. Så jag kommer prova att räta upp det en gång till i alla fall. Sen hade jag ju missat det med att man bör ha nåt mellan möbeln och karet så jag ska sätta dit en sån där aqua pad matta.
#9 - 2 november 2010 14:21
Sen kommer det säkert att röra sig mer, då huset är av trä och det rör ju sig lite över årstiderna också.
#10 - 3 november 2010 10:05
Hittade nog en perfekt lösning på material att lägga under fötterna på akvariet. Massakerade lite dvd-fodral igår, klippte ut runda ringar som passar under fötterna så får jag limma ihop så många lager som behövs under de olika benen så kan jag limma dit de på fötterna så hålls det när jag ställer in möbeln på plats mot väggen.
#11 - 5 november 2010 15:17
Nu är i alla fall akvariet tömt och jag har mätt upp hur mycket som det lutade så nu håller jag på att fixa så att jag får till rätt distanser under varje fot. Sen tänkte jag passa på att limma dit bakgrunden med sånt bakgrundslim innan jag fyller karet igen och sen ska jag ju lägga aqua pad mattan mellan bänk och akvarium också.
#12 - 5 november 2010 15:19
Då vet du vad du ska göra den här fredagskvällen iaf:p...
#13 - 5 november 2010 15:59
Hehe jo de blir nog en sen kväll idag ;)
Bilagor:
#14 - 5 november 2010 19:17
Nu är upprätandet av möbeln klart å SeaView oljan är färdigkladdad med tror jag så nu börjar det bli dags att lyfta upp karet på möbeln och fylla det igen.
#15 - 5 november 2010 23:32
Så då var allt klart och inrett igen och fiskarna i igen. Nu står möbeln och akvariet helt rakt i alla fall, och en aqua-pad mellan möbeln och akvariet.

Annons