Rätt fiskval?

#1 - 15 mars 2008 18:37
Hej!

Jag skall köpa ett 180L, och har läst på nätet i veckor om fiskar och akvarieskötsel.

Jag tycker Scalarer är fina, men har läst att de skall vara i 200-250L kar, därför hade jag uteslutit dessa, men när jag frågade i djuraffären (där det stod 150L) sa de att höjden har större betydelse.

Så nu till min fråga.

Djuraffären rekommenderade (lite efter mina önskemål):

6st Scalarer
4st Dvärggurami
15-20 Vinkeltetror (eller skall jag välja små scalarer och kardinaltetror och hoppas att de inte blir middagsmat)
3-4 Ancistrus
10st Amanoräkor alt. 2-3st Mountain Rockräkor

sen tyckte de att jag skulle lägga till 5st Platy eller Svärdbärare, för att få en färgklick.

Jag tycker det känns som lite många fiskar eller?
#2 - 15 mars 2008 18:54
Bara ett varningens finger ang. vinkeltetror: de jag haft har inte varit snälla alls. Hade dem först tillsammans med svärdbärare och fiskar i den storleken, men det slutade med att en vinkeltetra mobbade ihjäl resten av vinkeltetrorna samt de andra fiskarna. Så den här tetran fick flytta till ett 200-liters med scalarer och silverhajar, och tro fan att den mobbade dem också, trots att det var stora scalarer och stora silverhajar...
#3 - 15 mars 2008 20:29
du kan ha scalarer i typ 100l bara de e tillräckligt högt. skulle sattsa på små scalarer och och kardinal. och inte mer en 4 scalarer. ancistrus skulle jag bara ha 1 hane och 2-3 honor eller 1 stor hane och en liten. hade 3 hanar en gång. 2 stora en liten. resultatet blev att dom stora började slåss om vem som va högst i rang. slutade med att en dog
#4 - 15 mars 2008 21:44
Har en synpunkt som lär vara av stort intresse, amanoräkor är riktigt jobbiga att ha tillsammans med malar då de snor foder och springer iväg med det. De tar alltså maltabletter, gröna ärtor mm och mumsar på det själva så malarna inte får något.

Mountain rockräkorna är betydligt snyggare och lättare att hålla.
#5 - 15 mars 2008 21:59
Jag är av en annan åsikt när det gäller scalarer i små akvariet. Visst är höjden viktig (minst 50 cm), men även akvariets storlek spelar roll för att de ska trivas. Jag har ett 250 liters akvarium och skulle aldrig drömma om att stoppa ner scalarer i det. Tycker att för stora fiskar i för små akvarier ser riktigt tråkigt ut och är dessutom säkert ganska tråkigt för fiskarna också.

Det är tyvärr en hel del som sägs i djuraffärer som är helt felaktigt.

Du kan i vilket fall inte börja med alla dessa fiskar eftersom akvariet är nystartat, så ta en art i taget och inte fler än några få individer under den första månaden.
#6 - 16 mars 2008 21:55
Lambert skrev:
Hej!

Jag skall köpa ett 180L, och har läst på nätet i veckor om fiskar och akvarieskötsel.

Jag tycker Scalarer är fina, men har läst att de skall vara i 200-250L kar, därför hade jag uteslutit dessa, men när jag frågade i djuraffären (där det stod 150L) sa de att höjden har större betydelse.

Så nu till min fråga.

Djuraffären rekommenderade (lite efter mina önskemål):

6st Scalarer

4st Dvärggurami

15-20 Vinkeltetror (eller skall jag välja små scalarer och kardinaltetror och hoppas att de inte blir middagsmat)

3-4 Ancistrus

10st Amanoräkor alt. 2-3st Mountain Rockräkor

sen tyckte de att jag skulle lägga till 5st Platy eller Svärdbärare, för att få en färgklick.

Jag tycker det känns som lite många fiskar eller?

har ingen aning vad Vinkeltetror är för fiskar men dom är väl som andra tetror? blir runt 3-5cm? isåfall 20st sånna + dom andra fiskarna du pratade om blir på tokför mycket i ett 180l? iallafall vad jag tycker. Dessutom om du inte har en jätte pump för det akvariumet kommer du få byta vatten, och filtret mycket oftare.
Sen vill affären bara sälja så dom trycker på hela tiden. Det är dåligt för dom tänker inte på kundens bästa.
#7 - 16 mars 2008 22:22
matlo skrev:

Sen vill affären bara sälja så dom trycker på hela tiden. Det är dåligt för dom tänker inte på kundens bästa.

För att inte tala om fiskarnas bästa...
#8 - 18 mars 2008 19:45
0422 skrev:
Bara ett varningens finger ang. vinkeltetror:

Tja, antingen får jag hoppas på att jag inte får någon otrevlig Vinkeltetra eller kanske välja Sorgmantelstetra istället?

Amaro skrev:
Mountain rockräkorna är betydligt snyggare och lättare att hålla.

Dom verkar ju onekligen lite "coolare"

batski skrev:
Jag är av en annan åsikt när det gäller scalarer i små akvariet. Visst är höjden viktig (minst 50 cm), men även akvariets storlek spelar roll för att de ska trivas. Jag har ett 250 liters akvarium och skulle aldrig drömma om att stoppa ner scalarer i det. Tycker att för stora fiskar i för små akvarier ser riktigt tråkigt ut och är dessutom säkert ganska tråkigt för fiskarna också.

Det är tyvärr en hel del som sägs i djuraffärer som är helt felaktigt.

Du kan i vilket fall inte börja med alla dessa fiskar eftersom akvariet är nystartat, så ta en art i taget och inte fler än några få individer under den första månaden.

Det är ju just därför jag frågar er, jag hade ju uteslutit Scalarerna från början, men sen läst samt att de på djuraffären sa att de gick att ha i 180L, men mitt sunda förnuft säger ju att de skulle vilja ha ett större kar. Både för fiskarnas och mitt samvetes skull.
Och vad jag har förstått bör man ju lita på förnuftet :)

Jag är fullt medveten om att man bör ta det lugnt med fidkarna i början, förslaget var slutresultatet kan man säga.

Däremot har jag läst att man på "kemisk väg" kan starta ett akvarium utan fiskar (som försökskaniner, eller heter det försöksfiskar?. Vad är bäst?

matlo skrev:
har ingen aning vad Vinkeltetror är för fiskar men dom är väl som andra tetror? blir runt 3-5cm? isåfall 20st sånna + dom andra fiskarna du pratade om blir på tokför mycket i ett 180l?

Jo, det var ju det jag skrev, att det kändes som på tok för många fiskar. Och ville höra med er om det.
Enligt mina "formler" fick jag det som för mycket fisk på det utrymmet.
Men jag vill ju gärna ha mer än en :D

Vad tycker du är lämpligt?
#9 - 19 mars 2008 18:59
Lambert skrev:

Det är ju just därför jag frågar er, jag hade ju uteslutit Scalarerna från början, men sen läst samt att de på djuraffären sa att de gick att ha i 180L, men mitt sunda förnuft säger ju att de skulle vilja ha ett större kar. Både för fiskarnas och mitt samvetes skull.

Och vad jag har förstått bör man ju lita på förnuftet :)

Yep! Här på Zoopet står det minst 275 liter, men själv skulle jag inte vilja ha scalarer i mindre än 500 liter :D

Lambert skrev:
Jag är fullt medveten om att man bör ta det lugnt med fidkarna i början, förslaget var slutresultatet kan man säga.

Däremot har jag läst att man på "kemisk väg" kan starta ett akvarium utan fiskar (som försökskaniner, eller heter det försöksfiskar?. Vad är bäst?

När jag startade upp mitt första akvarium gjorde jag det genom att köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.php

När jag startade upp mitt andra akvarium (på 310 liter) hade jag redan nitrifikationsbakterier i mitt första filter. Så jag tog en del välinkört filtermaterial och soppade in det i filtret i det nystartade akvariet. Då fick 4 fiskar flytta in direkt. För säkerhets skull körde jag även med bakteriekultur på flaska, matade sparsamt under de första veckorna och skaffade inga nya invånare förrän efter 1 månad. På så sätt fick jag inga problem med nitrit (som jag givetvis kollade regelbundet under den första månaden). Att "offra" fiskar genom att utsätta dem för skadliga och även dödliga gifthalter för att starta upp ett akvarium tycker jag är fullständigt förkastligt och oetiskt.
#10 - 20 mars 2008 15:11
batski skrev:

Att "offra" fiskar genom att utsätta dem för skadliga och även dödliga gifthalter för att starta upp ett akvarium tycker jag är fullständigt förkastligt och oetiskt.

Jag håller med, har fått som förslag att köpa guppis eller någon annan "billig" fisk att starta upp med och sen sälja dom eller något (om de överlever).

Därför tänkte jag försöka starta ett på "kemisk väg (tack för länken btw).

Tänkte starta nu efter påsk, jag har drömt om fiskar och akvarier på nätterna :D

Tack för all hjälp :)

Och du, Skalarer blir i framtiden med mycket större akvarium:):):)
#11 - 20 mars 2008 18:07
Lambert skrev:
Jag håller med, har fått som förslag att köpa guppis eller någon annan "billig" fisk att starta upp med och sen sälja dom eller något (om de överlever).

Därför tänkte jag försöka starta ett på "kemisk väg (tack för länken btw).

Vassego :) En fördel med fishless cycling är att när akvariet väl är färdigcyklat (nitrathalten tillbaka på noll) så kan en hel del fiskar flytta in samtidigt. Detta eftersom man redan byggt upp en reell bakterieflora.

Lambert skrev:
Tänkte starta nu efter påsk, jag har drömt om fiskar och akvarier på nätterna :D

Haha, känner igen det :D

Lambert skrev:
Tack för all hjälp :)

Det var så lite så :)

Lambert skrev:
Och du, Skalarer blir i framtiden med mycket större akvarium:):):)

Låter bra det :) Lycka till med uppstarten! Keep us informed :)

Annons