0422 skrev:
Bara ett varningens finger ang. vinkeltetror:
Tja, antingen får jag hoppas på att jag inte får någon otrevlig Vinkeltetra eller kanske välja Sorgmantelstetra istället?
Amaro skrev:
Mountain rockräkorna är betydligt snyggare och lättare att hålla.
Dom verkar ju onekligen lite "coolare"
batski skrev:
Jag är av en annan åsikt när det gäller scalarer i små akvariet. Visst är höjden viktig (minst 50 cm), men även akvariets storlek spelar roll för att de ska trivas. Jag har ett 250 liters akvarium och skulle aldrig drömma om att stoppa ner scalarer i det. Tycker att för stora fiskar i för små akvarier ser riktigt tråkigt ut och är dessutom säkert ganska tråkigt för fiskarna också.
Det är tyvärr en hel del som sägs i djuraffärer som är helt felaktigt.
Du kan i vilket fall inte börja med alla dessa fiskar eftersom akvariet är nystartat, så ta en art i taget och inte fler än några få individer under den första månaden.
Det är ju just därför jag frågar er, jag hade ju uteslutit Scalarerna från början, men sen läst samt att de på djuraffären sa att de gick att ha i 180L, men mitt sunda förnuft säger ju att de skulle vilja ha ett större kar. Både för fiskarnas och mitt samvetes skull.
Och vad jag har förstått bör man ju lita på förnuftet :)
Jag är fullt medveten om att man bör ta det lugnt med fidkarna i början, förslaget var slutresultatet kan man säga.
Däremot har jag läst att man på "kemisk väg" kan starta ett akvarium utan fiskar (som försökskaniner, eller heter det försöksfiskar?. Vad är bäst?
matlo skrev:
har ingen aning vad Vinkeltetror är för fiskar men dom är väl som andra tetror? blir runt 3-5cm? isåfall 20st sånna + dom andra fiskarna du pratade om blir på tokför mycket i ett 180l?
Jo, det var ju det jag skrev, att det kändes som på tok för många fiskar. Och ville höra med er om det.
Enligt mina "formler" fick jag det som för mycket fisk på det utrymmet.
Men jag vill ju gärna ha mer än en :D
Vad tycker du är lämpligt?