reaktor?

#1 - 9 mars 2005 14:51
Jag tänkte stoppa ner lite extra koldioxid i min 250-litersburk, och tänkte fixa det med en liten mäskannordning. Har kollat runt lite här på forumet, och har kommit fram till att det får bli en variant med "sockerpudding" på botten.

Nå - jag tänkte ju att detta skulle vara klappat och klart... Men icke! Helt plötsligt stöter jag på en jäkla massa trådar om "reaktorer"!? Har försökt hitta en bra förklaring på vad det är för något, men har inte lyckats...
Min gissning är att det är något som ökar kontaktytan mellan gas och vatten för att på så sätt lösa ut det bättre. På ett motsvarande sätt som filtermattan ökar ytan för bakterierna att smaska på näringsämnena i vattnet. Stämmer det?

Jag hade tänkt koppla min koldioxidslang till snorkeln på mitt pumphuvud... Är det en funkis anordning, eller finns det någon som har ett bättre tips?
#2 - 9 mars 2005 15:03
En reaktor hjälper som sagt till att lösa gasen i vattnet.
En difussor finfördelar gasen.

Att koppla CO2 till "snorkeln" på pumphuvudet kommer inte att vara den bästa lösningen. Många mindre bubblor kommer att spruta ut och nå ytan ganska fort och gå förlorade.
Det man är ute efter är att förlänga tiden gasen är i kontakt med vattnet. Tillräckligt lång "exponeringstid" ger fullständig upplösning.

Om du har ett ytterfilter så kan du leda in gasen i insuget.

Jag har länge kört med gasen genom mitt innnerfilter, men fortfarande fått bubblor som sprutat ut och gått till ytan.
Jag gjorde en variant på reaktor som man brukar köra separat, men jag kör den på innerfiltret.
En uppochnervänd, stängd, 0,5l PET-flaska med två slangar i botten. En in en ut. inslangen som kommer från mitt inerfilter slutar i botten på flaskan, medans utslangen går ända ner (eftersom den är upp och ner) till toppen. Detta skapar en vatten virvel som gör att resterande gas från innerfiltret löser sig.
#3 - 9 mars 2005 15:45
heeke:
Förvisso måste vattnet (och därmed även koldioxiden) färdas ca 1,5 meter innan det släpps ut i akvariet. Men det kanske är för kort tid ändå?
Jag har en filterkammare i akvariet... men det kanske fungerar bra att köra koldioxiden genom en "sockerbit" och lägga ner den framför insuget till filtret? Eller kanse lika bra att skita i "sockerbiten" helt - gasen borde ju finfördelas i filtermattan ändå.
Vad tror du?
#4 - 9 mars 2005 16:46
[quote]Förvisso måste vattnet (och därmed även koldioxiden) färdas ca 1,5 meter innan det släpps ut i akvariet[quote]
Är det till ytterfilter du menar?

Jag kör som sagt in gasen i ett vanligt innerfilter, men för att lösa upp de bubblor som i alla fall sprutar ut i karet har jag PET-flaske grejen på utblåset på innerfiltret.
#5 - 9 mars 2005 16:55
Nutrafin har en Co2 sats där det ingår en "trappa" som används till att lösa gasen, trappan fungerar ypperligt men tyvärr går den inte att köpa löst (vad jag vet).
Satsen kostar dock inte mycket, C:A 220:- på akvarieshopen och den finns hos dom flesta akvarieaffärer.
En enkel lösning är det iaf.:p
#6 - 9 mars 2005 17:51
[QUOTE=Hawkmoon]Nutrafin har en Co2 sats där det ingår en "trappa" som används till att lösa gasen, trappan fungerar ypperligt men tyvärr går den inte att köpa löst (vad jag vet).[/QUOTE]

Den går att köpa löst för under hundringen.
#7 - 10 mars 2005 05:30
Jag använder också "reaktorer" till min mäsk som har ingått i köppaket. De fungerar ganska bra.
#9 - 10 mars 2005 09:09
[QUOTE=Håven]Är detta "trappan" ? http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=118&PROD_ID=01076980030101[/QUOTE]
Japp, så ser den ut :)

Annons