Realistiska planscher?

#1 - 23 mars 2009 16:39
Finns det några realistiska bakgrundplanscher att köpa någonstans?
Alla planscher jag har sett är alla jättebjärta bilder på plastblommor (i alla fall så ser det ut som plastblommor).
Vore kul om det fanns några planscher som är tagna ute i naturen, typ i Amazonfloden eller ett mangrove träsk eller något liknade.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 mars 2009 16:44
Om man nu skall använda planscher så använd sådana som stör så lite som möjligt och då funkar ju oftast inte heller motiv från naturen - det kommer att se konstgjort ut.
Välj heller sådana med ett enhetligt motiv - antingen enfärgat målade (fast då kan man ju lika gärna måla rutan själv) eller sådana med klippmotiv. Det finns t.ex. de som säljer avfotograferingar av BTNs klippbakgrunder och de ser rätt snygga ut (även om jag föredrar orginalet - fast dessa är ju förstås bra mycket dyrare)
#3 - 23 mars 2009 20:35
Fast jag föredrar nog i alla fall att det ser konstgjord ut med en beige-brun sandbank i bakgrunden än neongröna plastväxter.

Får nog försöka hitta en plansch av en klipphäll någonstans verklig eller BTNs.

Skulle också helst vilja ha BTN bakgrund men tyvärr så skulle priset för bakgrunden bli lika stort som för resten av akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 mars 2009 21:02
BCM skrev:
Fast jag föredrar nog i alla fall att det ser konstgjord ut med en beige-brun sandbank i bakgrunden än neongröna plastväxter.

Fast som sagt varför välja mellan pest och kolera;)
#5 - 23 mars 2009 21:43
jag fick en snygg bakgrund gjord av bräder med barken kvar på,gratis om man har skog,sågar dom tunt så tar det inte stor plats fast nu var det väl i plast du var ute efter,men det har jag sett i zoobutiken såna som ser ut som bergvägg å likn
#6 - 24 mars 2009 18:10
doppingen skrev:
jag fick en snygg bakgrund gjord av bräder med barken kvar på,gratis om man har skog,sågar dom tunt så tar det inte stor plats fast nu var det väl i plast du var ute efter,men det har jag sett i zoobutiken såna som ser ut som bergvägg å likn

Riskerar man inte att det här händer om man har bark som bakgrund?

Lasse skrev:
Tja - vad säger man om detta....... Färskt trä i ett akvarium kommer hela tiden att släppa oönskade ämnen - lite beroende på trädslag - men samtliga på ett eller annat sätt giftiga. Ämnena kommer ut i och med att man får bakterier som med hjälp av syret i vattnet kommer åt att bryta ner trädstrukturen och även cellulosan. de enda träslag som egentligen går att ha i akvarium (och det är inte alltid det går heller - är mangrove och några andra verkligt "täta" träslag där bakterierna får svårt att arbeta sig in. De träslag (fur, gran, lärk och ek bland annat) som använder gift för att hindra nedbrytning kommer givetvis släppa det direkt i vattnet också. Om man nödvändigtvis skall ha trä i akvarium så är det mangrove och liknande tropiska träslag som gäller - inget annat om du inte vill ha den så j-äkla snygga vita hinnan runt dina fiskar också. Det är klart byter du 100 liter vatten i timmen så kan det nog fungera.....

MVH Lasse

Finns det någon annan lågbudget bakgrund som man kan ha om det nu inte finns snygga planscher?
#7 - 24 mars 2009 18:20
BCM skrev:
Riskerar man inte att det här händer om man har bark som bakgrund?

Finns det någon annan lågbudget bakgrund som man kan ha om det nu inte finns snygga planscher?

man måste ju inte ha barken i karet, man kan ju fästa dom som man gör med vanliga planscher. planschen fäster du ju utanpå karet.

det finns billigare alt exempel BTN egna SlimLine eller AquaTerra Rockwall Slim. vill man inte ha platta bakgrunder så finns det också andra alt som Pangea,AquaTerra.

du kan ju kolla här
http://www.pwss.se/home.php?cat=140
#8 - 24 mars 2009 18:59
JA självklart satte jag bräderna UTANFÖR akvariet ,bakom glaset faktiskt mycket snyggt,blir liksom ett djup av det,var inte tydlig nog men trodde att de flesta begrep det
#9 - 24 mars 2009 20:06
doppingen skrev:
JA självklart satte jag bräderna UTANFÖR akvariet ,bakom glaset faktiskt mycket snyggt,blir liksom ett djup av det,var inte tydlig nog men trodde att de flesta begrep det

på samma sätt som man sätter upp planscher har jag satt upp Slim bakgrunder, det blev faktiskt bra tyckte jag(var lat).
#10 - 24 mars 2009 20:50
Man kan också skoja till det inför bjudningen genom att sätta varningsskyltar på karet. Tex - smittfara fisk-tbc , varning för argsint fisk, varning för gift-platys osv. men det är mer som en förgrund antar jag.
De akvarienaiva gästerna går på det!

(Om det nu inte är så att ni faktiskt har farliga fiskar hemma? Jag skulle vilja ha kulfisk, men vågar inte pga av katten.)
#11 - 25 mars 2009 07:04
Kanske inte så kul, men en plastfilm monterad ger ett bra djup och fräscht intryck.

Har själv monterat svart plastfilm med såpvatten och skrapa på alla mina kar. Genom att filmen blir klistrad så blir det svart bakgrund om man kollar in från gavlarna också.

Kostar inte många tior och lätt att montera och ta bort. Jag spar 1cm ut i kanten och sätter eltejp längst ut för att skydda filmens kanter.

Kanske inte så naturtroget men väldigt stilrent och som sagt bra djup.

Skulle jag sätta annat så skulle jag välja ut ett bra motiv och få det skrivet på film eller plasttapet just för att kunna såpa fast det och få djupet.
#12 - 25 mars 2009 18:44
Jag använder vanliga svarta sopsäckar som jag tejpar på och har den inte så spänd.Fuktar lite på den också,då ser det lite ut som sten bakgrund..

Annons