Recept på Biologiskt ytterfilter/sump

#1 - 16 april 2004 15:38
Recept på Biologiskt ytterfilter/sump
för stora akvarie eller anläggningar.

Ingredienser:
Ett akvarie på 54 liter (gammal å repig)
En tvättmaskins avloppspump
6st glas (skiljeväggar)
5-6 Kg fin sand
1-2 Kg leka kulor
1-2 Kg Makaroner
En rejäl bunt nylonull
Filtermatta efter behov
Slangar, VVS kopplingar Muffar, gummi packningar mm.

Tillredning:
Borra ena kortsidan av akvariet med lämpligt håldiameter. Limma skiljeväggarna med akvariesilikon så att 3 av dom når botten på akvariet, 1, 3, 5, och skiljeväggarna 2, 4, och 6 lämnas ett gap på 2 cm från botten så att vattnet kan passera under dom.
Vattnet kommer att flöda långsamt genom de olika fack eller slussar upp å ner.
Pumpen bör vara ny, så elimineras risken för skadliga ämnen i den.
Dela filtermaterialet i de olika fack.
Serveras väl genom-tänkt

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=78099&gid=185671
#2 - 16 april 2004 18:16
Hur har du löst "kommunikationen" mellan sump och akvarier? På bilderna ser det ut som hävertar mellan akvarierna. Förklara gärna! /Cecilia
#3 - 16 april 2004 18:48
Ursprungligen skickat av cecilia

Hur har du löst "kommunikationen" mellan sump och akvarier? På bilderna ser det ut som hävertar mellan akvarierna. Förklara gärna! /Cecilia

3 av dessa har ytavrining samt är sammanbundna med utjämningsrör.
Principen är den att det fylls på högst upp på den vänstra akvarie över till det högra genom utjämningsröret å så börjar det att rinna från den högra ner till den högra i mellan-hyllan över utjämningsröret till det vänstra å så ner till det vänstra i undre hyllan åter igen genom utjämningsröret å ner i sumpet.
#4 - 16 april 2004 22:59
Nu må jag vara lite trött, men jag måste fråga ändå.
Hur funkar utavrinningen och utjämningsrören som du byggt?
Skulle vara intressant att se lite mer detaljerat och närmare beskrivit hur du har gjort.
Blev lite intresserad att kolla upp om man kan göra nåt liknande till mitt 720.

Mvh Fredrik
#5 - 17 april 2004 07:35
Ursprungligen skickat av fiend

Nu må jag vara lite trött, men jag måste fråga ändå.

Hur funkar utavrinningen och utjämningsrören som du byggt?

Skulle vara intressant att se lite mer detaljerat och närmare beskrivit hur du har gjort.

Blev lite intresserad att kolla upp om man kan göra nåt liknande till mitt 720.

Mvh Fredrik

Okey Jag förstår att det inte är lätt ska försöka lägga opp nåra mer detaljerade bilder på min Zoon under dan, så kan du se det som intresserar dej i detalj.
#6 - 17 april 2004 07:59
Kolla här hur dammfilter kan vara, http://www.aquainterior.se/upload/wcm_229.jpg
#7 - 17 april 2004 08:35
Nån av dessa två pump alternative har jag haft i tankarna om inte mina tvättmaskins-pumpar klarar av att va på hela tiden.
Kramfors hur får man reda på priserna då?

http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=12

http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=26
#8 - 17 april 2004 09:45
Det blir nog för stort för ett akvarium, men principen borde bli den samma.
Ett filter med 220 liters filterkammare kostar ca 3000:-
EasyJet 3000 220 v kostar ca 900:-
EasyJet 800 24 v ca 400:-
#9 - 17 april 2004 16:54
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det blir nog för stort för ett akvarium, men principen borde bli den samma.

Ett filter med 220 liters filterkammare kostar ca 3000:-

EasyJet 3000 220 v kostar ca 900:-

EasyJet 800 24 v ca 400:-

EasyJet 800 är det bara modell beteckning eller 800 L/h skulle det vara det senare då passar den perfekt till mitt ställning Å priset mä...;-)
Tack för svaren
#10 - 17 april 2004 17:11
Ursprungligen skickat av cecilia

Visst Cecilia utjämningsrören fungerar efter hävertprincipen.
#11 - 17 april 2004 17:13
800 L/h
#12 - 17 april 2004 17:19
Ursprungligen skickat av Kramfors

800 L/h

Tack...då så som sagt den skulle passa som handsken...;-)
#13 - 17 april 2004 18:34
Nu är min Zoon "up to date"...med nåra bilder på hur det funkar...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 april 2004 09:10
Verkar vare ett intressant projekt.
En liten fråga bara - hur stort akvarie är det tänkt att din sump skall serva?
Varför inte höja effekten på sumpen genom att använda annat filtermaterial - t.ex. bara filtermattebitar hade ju varit bra mycket effektivare än att också använda sand, lecakulor och makaroner.
#15 - 18 april 2004 09:26
Det verkar helt klart vara ett intressant projekt detta. Tyvärr så tror jag inte att jag är så sugen på att borra ett stort hål i mitt 720 :( *hmm*. Tror inte jag ska göra det själv iaf?

Men det vore ganska så skoj att provbygga detta till ett akvarie. Låt säga att man har ett 375L akvarie och sen har ett 150L stående under det där man kör denna variant, kanske med lite extra mycket blå filtermatta. Då får man 150L filtermatta. Lär ju nästan aldrig behova rengöras? ;)

En annan tanke. Vad händer ifall pumpen stannar? Om jag förstått det rätt så är det ingen hävertprincip här, utan allting stannar bara?

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 april 2004 09:37
En annan tanke. Vad händer ifall pumpen stannar? Om jag förstått det rätt så är det ingen hävertprincip här, utan allting stannar bara?

Detta är något som många missar i de fall man har en sump under akvariet och man har ett ytavrinningsrör i akvariet. Då står nämligen ytan normalt någon cm över kanten på ytavrinninsgröret, men när pumpen lägger av så sjunker ytan ner till röret och om det t.ex. är ett 375 liters akvarium så innebär det att sumpen fylls med nästan 10 liter extra vatten och då gäller det att det extra utrymmet finns i sumpen.
Men i detta fall så var väl inte sumpen placerad under akvariet om jag förstått dte hela rätt.
#17 - 18 april 2004 12:11
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

....pumpen lägger av så sjunker ytan ner till röret och om det t.ex. är ett 375 liters akvarium så innebär det att sumpen fylls med nästan 10 liter extra vatten och då gäller det att det extra utrymmet finns i sumpen.

Men i detta fall så var väl inte sumpen placerad under akvariet om jag förstått dte hela rätt.

Som jag förstod det på bilderna så stod pumpen och sumpen under 6 st akvarier? :) hmm.
Enklast är väl att i så fall fixa en ytavrinning i sumpen som går ned till avloppet?
Då finns det ingen chans att det kan få fel om pumpar stannar osv?

Mvh Fredrik
#18 - 18 april 2004 12:19
Jag har sett en beskrivning på hur man kan ordna med avrinning utan att borra hål i akvariet. Eftersom jag inte kommer ihåg var det var jag läste det så kan jag inte ge länken till originalet utan jag har gjort en beskrivninga av det på http://217.215.122.33/Aquarium/braddavlopp.html
#19 - 18 april 2004 13:13
Detta genererar mycket tankar. Hmm.. :)

Det som jag närmast tänkte på är att man i princip alltid kommer ha samma nivå i akvariet. Däremot så kommer vattennivån i sumpen att variera då det är den nivån som kommer att påverkas av avdunstningen. Pumpen lär ju alltid se till att vattnet längst upp håller sin nivå.

Vad händer då ifall sumpen körs tom (vilket iofs inte lär hända så lätt om man har ett t.ex 100L akvarie) ?

Och vad händer vid ett vattenbyte t.ex? Då kommer ju sumpen att köras tom då det inte rinner ned mer vatten i det? (om man har uttaget på avrinningsröret för högt upp dvs).

Mvh Fredrik
#20 - 18 april 2004 17:04
Vattenbyte.
Alternativ 1. Man låter vattnet rinna till avloppet i stället för till sumpen. Sedan pytsar på så mycket vatten i sumpen som man vill byta allteftersom det pumpas upp i akvariet.
Alternativ 2. Stäng av pumpen och töm och fyll på i akvariet som vanligt.
Alternativ 3. Sätt ett bräddavlopp i sumpen som fiend föreslog som översvämmningsskydd. Sätt detta avlopp i sumpens inloppsdel. Fyll sedan vatten i sumpens utlopp. Om man vill kan ju detta göras helautomatiskt med magnetventil och timer.
#21 - 18 april 2004 18:31
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Verkar vare ett intressant projekt.

En liten fråga bara - hur stort akvarie är det tänkt att din sump skall serva?

Varför inte höja effekten på sumpen genom att använda annat filtermaterial - t.ex. bara filtermattebitar hade ju varit bra mycket effektivare än att också använda sand, lecakulor och makaroner.

Den servar en ställnig på 6 x 54 literskar.

#22 - 18 april 2004 19:17
Hej,
Tack för ett bra tips, men jag undrar bara hur vattnet kan gå mellan akvarierna i utjämningsrören när dessa går ovanför kanterna på akvarierna, jag provade detta mellan två hinkar på diskbänken och en bit slang mellan hinkarna och en bit slang ner i avloppet, visst med hävert så sögs vattnet ur den ena hinken men den andra var fortfarande full med vatten, jag skulle vilja ha utjämningsröret fastsatta i hål på sidorna av hinkarna/akavarierna under kanten.
Kan du förklara detta lite bättre

/En som är nyfiken
#23 - 18 april 2004 23:55
perl: Du måste suga ur luften i slangen du har mellan hinkarna också. Då fungerar den som en hävert.
#24 - 19 april 2004 08:21
Ursprungligen skickat av perl

Hej,

Tack för ett bra tips, men jag undrar bara hur vattnet kan gå mellan akvarierna i utjämningsrören när dessa går ovanför kanterna på akvarierna, jag provade detta mellan två hinkar på diskbänken och en bit slang mellan hinkarna och en bit slang ner i avloppet, visst med hävert så sögs vattnet ur den ena hinken men den andra var fortfarande full med vatten, jag skulle vilja ha utjämningsröret fastsatta i hål på sidorna av hinkarna/akavarierna under kanten.

Kan du förklara detta lite bättre

/En som är nyfiken

Man gör så att man fyller utjämningsröret med vatten å så håll för änden innan du sätter tillbaks/lägger i vattnet igen så att vattnet finns kvar i röret å då är dessa sammanbundna genom hevärtprincipen.
#25 - 19 april 2004 08:33
ok det förklarade saken, tack
#26 - 19 april 2004 08:47
Jag provade igen att fylla slangen med vatten mellan hinkarna och då fungerade det, :-))
#27 - 19 april 2004 11:42
Ursprungligen skickat av perl

Jag provade igen att fylla slangen med vatten mellan hinkarna och då fungerade det, :-))

Kul med fysikens lagar...Eller hur!!??
#28 - 31 mars 2006 21:31
vad har hänt sen dess?

Annons